سیستم توزیع کتاب در اردبیل معیوب است

به گزارش تور بالی اندونزی، به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ابران در اردبیل، سید پدرام موسوی متولد 1357، مولف و نویسنده اردبیلی از فعالان حوزه بیمه است که با همراهی سمیه صائب نیا به تازگی کتاب اصول بازاریابی با رویکرد بیمه عمر را از سوی انتشارات فوژان و در 1000 نسخه و قیمت 40هزار تومان راهی بازار نشر نموده است. به همین مناسبت گفت و گویی با این مولف در موضوع کتاب تازه و آنالیز مسائل انتشار کتاب در اردبیل و انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

سیستم توزیع کتاب در اردبیل معیوب است

هدف از چاپ این کتاب چه بود؟

اصول بازاریابی با رویکرد بیمه عمر یکی از دروس رشته مدیریت بیمه است که دانشجو علاوه بر یادگیری مباحث بازاریابی، مطالبی درباره بیمه عمر و چگونگی استفاده از بازاریابی در صنعت بیمه را می آموزد. بر این اساس، در کتاب حاضر تصویری اجمالی و در عین حال دقیق از حوزه بازاریابی و بیمه عمر ارائه دادیم که این آنالیز می تواند به مرتفع کردن بار اضافی کنونی کتب درسی مربوط به این حوزه یاری کند.

در کتاب به چه موضوعاتی پرداخته شده است؟

این کتاب به دو بخش کلی بازاریابی و بازاریابی بیمه عمر تقسیم شده است. بخش اول، اصول بازاریابی، شامل سه فصل بازاریابی چیست؟ رفتار خریدار و محیط بازاریابی و تقسیم بندی بازار است و در بخش دوم اصول بازاریابی بیمه عمر بیان شده است که دو فصل بیمه عمر چیست؟ و اصول بازاریابی بیمه عمر را شامل می گردد.

جامعه مخاطب کتاب چه کسانی هستند؟

مخاطبان این کتاب می توانند دانشجویان مدیریت بیمه و افراد علاقه مند به بازاریابی بیمه عمر، مدرسان دانشگاه و فعالان بیمه عمر باشد که از این کتاب برای ارتقای دانش بازاریابی خود بهره خواهند گرفت. افراد علاقه مندی که قصد دارند در زمینه بازاریابی بیمه عمر نیز کسب دانش نمایند، می توانند مخاطب این کتاب باشند.

با توجه با اینکه کتاب خود را برای انتشار به ناشری از تهران سپردید؛ به نظر شما علت اینکه مؤلفان اردبیلی کتاب های خود را به دیگر استان ها می برند چیست؟

هزینه تمام شده انتشار کتاب در استان اردبیل نسبت به استان های دیگر بیشتر است و این مسئله موجب می گردد مؤلفان و نویسندگان اردبیلی برای چاپ و انتشار کتاب خود راهی استان های دیگر شوند؛ در واقع، برای کسی که خود سرمایه گذار چاپ کتابش است، انتشار کتاب در اردبیل توجیه مالی ندارد. از سوی دیگر چون احتمال بازگشت سرمایه برای نویسنده و سرمایه گذار کم است، نویسنده کوشش می نماید با حداقل هزینه اقدام به چاپ کتاب کند که این مسئله هم می تواند برای قلم به دستان اردبیل دردسرساز و مشکل زا باشد اما چاره ای جز این نیست و باید در این زمینه متولیان امور چاره اندیشی نمایند وگرنه احتمال افت کیفی و کمی کتاب های منتشر شده در این شرایط وجود دارد.

شما علل این هزینه بالای چاپ و انتشار کتاب در اردبیل را در چه مواردی می دانید؟

ناشران و صاحبان چاپخانه ها بهتر می توانند به این سؤال جواب دهند؛ زیرا آنها بیشتر در جریان جزئیات هستند و به نوعی، بیش از همه با مباحث چاپ درگیر هستند اما به نظر من مواد اولیه در اردبیل به دلایل متعددی نسبت به استان های دیگر از جمله تهران با قیمت بالاتری به دست فعالان صنعت چاپ می رسد.

تجهیزات مورداستفاده در چاپخانه های اردبیل نیز متعلق به دهه های قبل است که هم استهلاک بالایی دارند و هم کیفیت آنها پایین تر از تجهیزات به روز مورد استفاده در استان های دیگر است. مخاطبان کتاب ها به جزئیات و جلوه بصری کتاب بیشتر از محتوای آن اهمیت می دهند؛ بنابراین کیفیت چاپ، کیفیت جلد، کاغذ مورد استفاده در کتاب، طراحی جلد و دیگر موارد همه در فکر مخاطب تأثیرگذار هستند و بر این اساس، نمی توان به راحتی از کنار این مسئله عبور کرد زیرا حیات و ممات کتاب در بازار به این مسئله گره خورده است.

مسئله دیگری که به آن کمتر توجه شده، سیستم توزیع معیوب در اردبیل است. البته اگر مدعی باشیم که سیستم متمرکز برای توزیع کتاب در اردبیل وجود ندارد پر بیراه نگفته ایم زیرا واقعاً چنین است و نویسنده را مجبور می نماید کتاب هایش را بغل بگیرد و به کتاب فروشی ها مراجعه کند که این کار، هم در شأن نویسنده نیست و هم بعضی کتاب فروشان با کتاب های مؤلفان استان نامهربان هستند.

بازگشت سرمایه برای چاپ کتاب به وسیله نویسندگان اردبیل را چگونه ارزیابی می کنید؟

بازگشت سرمایه به ندرت در اردبیل اتفاق می افتد و نویسنده تنها به خاطر مسئولیت اجتماعی یا علاقه شخصی خود اقدام به سرمایه گذاری روی کتاب خود می نماید. در این شرایط و باتوجه به قیمت بالای کاغذ و هزینه چاپ کتاب، نویسندگان مجبور می شوند تیراژ کتاب را کاهش دهند تا از ریسک خود بکاهند.

در استان اردبیل، حرکتی برای معرفی کتاب انجام نمی گردد و مؤلفان مجبورند خودشان صفر تا صد کار را بر دوش بگیرند که در این شرایط نویسنده به مرور انگیزه خود را از دست می دهد و عطای تألیف را به لقایش می بخشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 12 خرداد 1401 بروزرسانی: 12 خرداد 1401 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 2196

به "سیستم توزیع کتاب در اردبیل معیوب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم توزیع کتاب در اردبیل معیوب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید