طرحِ بازنگری در اصفهان، تخلف ها را نمی پوشاند

به گزارش تور بالی اندونزی، مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی، هر نوع مسامحه ای را در پوشش بازنگری حریم محور فرهنگی تاریخی اصفهان رد می نماید و می گوید: ساختِ هتل ارفعی بر اساس ضوابط حریم محور فرهنگی - تاریخی اصفهان یک تخلف محرز است، این حریم صراحت دارد و در آن هیچ چیزِ مخفی نیست.

طرحِ بازنگری در اصفهان، تخلف ها را نمی پوشاند

به گزارش خبرنگاران، هنوز یک ماه از انتشارِ خبرها از ادامه فعالیتِ ساختِ هتل در لایه دوم چهارباغ عباسی آن هم بر خلاف ضوابط حریم محور فرهنگی تاریخی اصفهان، خبر رسید که مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی و نماینده دفتر امور پایگاه های دنیای وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، برای بازنگری در حریم محور تاریخی فرهنگی این شهر به اصفهان رفته اند؛ انتشار این اخبار به دنبال یکدیگر شایعاتی مبنی بر کوچک تر شدن حریم این محور مهم در اصفهان بیان کرد که بر آن اساس، احتمالا هتلِ در حال ساخت در حریم چهارباغ عباسی راحت تر بتواند کار خود را پیش ببرد.

احداث یک هتل در لایه دوم چهارباغ عباسی - کوچه ارفعی - با ارتفاع غیرابلاغی از سوی کمیسیون ماده 5 و تصویب غیر کارشناسی آن در این کمیسیون، در کنار بایدها و نبایدهای بحثِ پیاده راه سازی چهارباغ عباسی بار دیگر حساسیت ها را زیاد کرد به اندازه ای که بار دیگر باعثِ بیان کردنِ هشدارها حتی از سوی فعالانِ میراثی و شهرسازی شد. گفته می گردد اسکلت بندی این هتل منظرِ محور فرهنگی تاریخی اصفهان را مخدوش نموده است، محوری که حداکثر ارتفاع بناهای قرار گرفته در آن نباید بیشتر از هشت متر باشد و عرصه و حریم تا شعاع 100 متر باید از حداقل ارتفاع اثر تاریخی مجاور تجاوز نکند.

ساختِ هتل تخلفی محرز از نظر ضوابط محور فرهنگی اصفهان است

اکنون مصطفی پورعلی - مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی و فرهنگی - نیز در گفت وگو با خبرنگاران ساختی این هتل را یک تخلف محرز می داند.

او با تاکید بر این که ابلاغیه حریم محور فرهنگی تاریخی اصفهان مربوط به دهه 70 است، می گوید: بازنگری حریم این محدوده از چند سال گذشته در دست مطالعه است، در این بازنگری اصلا موضوع کوچک کردن محدوده حریم مطرح نیست، بلکه در بعضی از نقاط حتی این بازنگری محدوده حریم را عظیم تر می نماید. برای مثال محدوده حریم در سمت شرق میدان نقش دنیا تا بَرِ خیابان نشاط گسترده شده است.

او با تاکید بر این که تا زمان ابلاغ بازنگری حریم، حریم فعلی موسوم به حریم محور تاریخی و فرهنگی اصفهان لازم الاجرا است و هرگونه ساخت و ساز مغایر با ضوابط حریم ابلاغی پیشین تخلف از ضوابط محسوب می گردد، نمونه ای این تاکید را ساختمانِ در دست ساخت با کاربری هتل در کوچه ارفعی در حریم چهارباغ عباسی می داند.

وی با بیان این که تخلفات باید در سیر مراحل قانونی مورد رسیدگی قرار گیرند، به تاکیدِ معاون میراث فرهنگی کشور و هماهنگی های صورت گرفته با اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان مبنی بر انجامِ مکاتبات و رایزنی ها برای تعدیل ارتفاع هتل کوچه ارفعی اشاره می نماید و می افزاید: از مدیریت شهری و میراث فرهنگی اصفهان این انتظار می رود که تعدیل ارتفاعِ هتل در دست ساخت، در اسرع وقت انجام گردد.

او بر قرار داشتنِ حرایم آثار دنیای شهر اصفهان یعنی مسجد جامع و میدان نقش دنیا در محدوده حریم محور تاریخی و فرهنگی این شهر تاکید می نماید و می گوید: بازنگری حرایم آثار ملی بر اساس دستورالعمل اجرایی مشخص حریم آثار ملی که از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابلاغ شده، دارای فرآیند حقوقی و فنی مشخصی است که در خصوص حریم محور تاریخی و فرهنگی اصفهان نیز بی شک ملاک عمل خواهد بود.

پورعلی با تاکید بر این که حریم محور تاریخی و فرهنگی اصفهان در دهه 70 ابلاغ شده و اکنون با توجه به تغییرات کالبدیِ چند دهه گذشته در اصفهان که بی شک بخش قابل توجهی از آنها مورد تایید نیست، بیان می نماید: نیازمند تدقیق خطوط حریم در طرح تفضیلی اصفهان نیز هستیم تا خوانایی حریم و نظارت بر اجرای حریم از تضمین بیشتری برخوردار گردد.

مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی، حریم ابلاغی پیشین در این محور را دارای ضوابطی می داند که قرار است در حریم جدید اختصاصی تر به آن پرداخته گردد و ادامه می دهد: به عنوان مثال در حریم گذشته شعاعِ 100 متر از عرصه محور تابع ضوابطی بوده است، حال این شعاع ممکن است در یک نقطه از وسط یک پلاک عبور کند که موضوع مبهم می گردد، بنابراین کوشش می کنیم در حریم جدید این موارد را رفع کنیم.

بازنگری حریم محور فرهنگی اصفهان، هیچ تخلفی را پوشش نمی دهد

با این وجود وی تاکید می نماید که نه تنها محدوده حریم کوچک نمی گردد، بلکه اکنون بعضی از نقاط که در گذشته در حریم قرار نداشته اند، به محدوده حریم محور فرهنگی تاریخی اصفهان اضافه می شوند.

او با بیان این که اساسا بازنگری حریم در جهت تدقیق و به روز رسانی آن است، تاکید می نماید: این اقدام اصلا قصد ندارد تا تخلفی را پوشش دهد، چون بازنگریِ حریم، فرایندی قانونی دارد که وزیر آن را ابلاغ نموده است.

وی اضافه می نماید: در هر صورت در طول 20 تا 30 سال گذشته روی پلاک ها اتفاقاتی اتفاق افتاده و ضروری است تا تدقیق هایی انجام گردد که امیدواریم در نهایت بتوانیم حریمی مناسب به عنوان ملاک عمل برای محور فرهنگی تاریخی اصفهان ابلاغ کنیم.

به گفته مدیر کل ثبت آثار تاریخی وزارتخانه، در بازنگری یک حریم، نخست آن باید در کمیته حریم استان تصویب گردد، سپس یک گزارش فنی توجیهی ارائه و در ادامه آن در شورای حریم کشور مطرح گردد تا اعضای شورای حریم کشور آن محور را آنالیز نمایند و در صورت تایید مقام عالی وزارت میراث فرهنگی، حریم جدید ابلاغ می گردد.

او با اشاره به این که در این شرایط تا کنون میراث فرهنگی اصفهان، مشاوره های خود را برای محور فرهنگی تاریخی اصفهان انجام داده است، اضافه می نماید: من و نماینده اداره کل پایگاه ها با پای پیاده همه محور فرهنگی تاریخی اصفهان را به مدت دو روز آنالیز و بافت و حریمِ محدوده نقش دنیا و مسجد جامع اصفهان را بازدید کردیم تا بتوانیم به نتیجه ای درست در این زمینه برسیم و گزارش دقیق آن را در جلسه شورای حریم کشور ارایه خواهیم داد.

وی امیدوار است که در انتها خرداد شورای حریم کشور با موضوعیت حریم محور فرهنگی تاریخی اصفهان برگزار گردد و تاکید می نماید: در آن جلسه باید ارزیابی های صورت گرفته مطرح و آنالیز شوند. اما باید در نظر داشت که گاهی اوقات فرایند بازنگری دقیق حریمِ یک محوطه بین چند ماه تا یک سال طول می کشد تا در نهایت بتوان آن را تصویب و اجرایی کرد.

پورعلی با تاکید بر این که در طرحِ بازنگری حریم محور فرهنگی تاریخی اصفهان، قرار نیست هیچ مسامحه ای درباره چهارباغ و هتل ارفعی در لایه دوم چهارباغ عباسی انجام گردد، می گوید: ساختِ هتل ارفعی بر اساس ضوابط حریم محور فرهنگی - تاریخی اصفهان یک تخلف محرز است، این حریم دارای صراحت است و هیچ چیز مخفی ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1185

به "طرحِ بازنگری در اصفهان، تخلف ها را نمی پوشاند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرحِ بازنگری در اصفهان، تخلف ها را نمی پوشاند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید