عرضه تراشه 3 نانومتری سامسونگ به تعویق افتاد

به گزارش تور بالی اندونزی، چند وقت پیش خبری منتشر شد مبنی براینکه عرضه تراشه 3 نانومتری TSMC با تاخیر همراه خواهد شد و حالا به نظر می رسد همین اتفاق گریبان گیر سامسونگ هم شده است.

عرضه تراشه 3 نانومتری سامسونگ به تعویق افتاد

با توجه به خبرهای منتشر شده پیرامون تراشه های قدرتمند مورد انتظار، به نظر می رسد سال آینده مطابق انتظار پیش نرود. قرار بود شرکت های فراورینماینده گوشی های هوشمند در سال پیش رو از تراشه های 3 نانومتری به اسم قلب تپنده گوشی های خود استفاده نمایند. اما ظاهرا این اتفاق رخ نمی دهد چرا که شرکت هایی نظیر TSMC و سامسونگ با مشکلاتی در فراوری این تراشه های بسیار کوچک روبرو شده اند.

همین موضوع باعث شده است تا مطمئن شویم آیفون های سال آینده یعنی سری آیفون 14، با تراشه های 4 نانومتری به جای 3 نانومتری راهی بازار شوند. بدین ترتیب این گوشی ها آنقدری که انتظار داشتیم قدرتمند و کم مصرف نخواهند بود. اما به نظر می رسد این فقط اپل نیست که با چنین مسئله ای دست و پنجه نرم خواهد نمود، چرا که رقیب دیرینه شرکت یعنی سامسونگ هم با همین مشکل روبرو است و نمی تواند در نبرد با آیفون های سری 14، دست بالا را داشته باشد.

سامسونگ در نظر دارد برای طراحی تراشه های 3 نانومتری خود، از فناوری GAA به جای FinFET استفاده کند که در تراشه های قدیمی مورد استفاده قرار گرفته بود. اما خب به نظر می رسد شرکت کره ای با مشکلاتی در استفاده از این فناوری تازه روبرو شده است و خب طبیعتا سامسونگ نمی خواهد صرفا برای رقابت، یک تراشه مشکل دار را راهی بازار کند. هرچند اگر همه چیز خوب هم پیش برود و مشکل خاصی وجود نداشته باشد، به نظر می رسد باز هم TSMC با تراشه 3 نانومتری خود که برخلاف تراشه 3 نانومتری سامسونگ با همان فناوری قدیمی FinFET فراوری می گردد، شرکت کره ای را پشت سر بگذارد.

پیش تر خبری از سوی وب سایت Digitimes منتشر شد مبنی براینکه فراوری انبوه تراشه 3 نانومتری سامسونگ مبتنی بر فناوری GAA تا سال 2023 هم شروع نخواهد شد. برنامه سامسونگ این بود که در سال 2023 از این تراشه رونمایی کند اما به نظر می رسد این انفاق رخ نمی دهد. همانطور که اشاره شد، به نظر می رسد تراشه 3 نانومتری سامسونگ در برترین حالت هم مثل سال های اخیر نتواند با مدل فراوری شده به وسیله TSMC رقابت کند اما خب چون TSMC در فراوری این پردازنده با مشکل روبرو شده است، آن هم مسئله ای از طرف خودش. به همین دلیل شاید نتوان با قاطعیت پیش بینی کرد شرایط رقابت چگونه خواهد بود.

اپل در حال حاضر سفارشات خود را برای دریافت تراشه 3 نانومتری به TSMC ارسال کرد. این همان تراشه 3 نانومتری است که قرار است در نهایت به اسم پردازنده A16 در آیفون 14 مورد استفاده قرار بگیرد منتها این تاخیر در عرضه باعث خواهد شد TSMC برای اپل، تراشه 4 نانومتری فراوری کند.

اپل و TSMC در حال حاضر بر سر فراوری تراشه 4 نانومتری M2 وارد همکاری شده اند. این تراشه قرار است جایگزین M1 گردد که در حال حاضر به اسم یکی از قدرتمندترین پردازنده های موجود در آیپد پرو مورد استفاده قرار گرفته است. گفته می گردد معماری ساخت این تراشه تازه برای شرکت ARM خواهد بود و انتظار داریم در یک سری خاص از کامپیوترهای مک و آیپدها شاهد حضور آن باشیم.

از طرفی سامسونگ هم چون با مشکل در فراوری تراشه 3 نانومتری روبرو شده است، به فراوری تراشه 4 نانومتری روی خواهد آورد تا در رقابت باقی بمانید. این شرکت نه تنها باید تراشه اگزینوس خود بلکه تراشه اسنپدراگون 898 را هم فراوری کند که اواخر سال جاری عرضه می گردد و در گوشی های قدرتمند اندرویدی سال آینده از جمله پرچم داران سری گلکسی S22 خود سامسونگ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. البته کوالکام فقط برای فراوری مدل استاندارد با سامسونگ همکاری می نماید چراکه مدل 898 پلاس را TSMC و با فناوری ساخت 3 نانومتری برای این شرکت فراوری می نماید.

سامسونگ میخواهد تراشه اگزینوس 2200 را که شرکت AMD وظیفه فراوری گرافیک آن را برعهده دارد در همین سال یا نهایتا سال بعد رونمایی کند که گفته می گردد آن هم مبتنی بر فناوری ساخت 4 نانومتری است؛ اما از لحاظ قدرت گرافیکی، ظاهرا از پردازنده های رقیب، حداقل از همتای خود از کوالکام قدرتمندتر خواهد بود. با این حال در این رابطه اطلاعات زیادی در اختیار نداریم و باید منتظر بمانیم ببینیم چه خبرهای بیشتری پیرامون این موضوع منتشر می گردد.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1920

به "عرضه تراشه 3 نانومتری سامسونگ به تعویق افتاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه تراشه 3 نانومتری سامسونگ به تعویق افتاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید