علت اصلی وابستگی بعضی افراد چیست؟

به گزارش تور بالی اندونزی، تهران (پانا) - وابستگی بیش از حد به کسی نشانگر این است که آن فرد در دوران کودکی ضربه شدید روحی خورده است.

علت اصلی وابستگی بعضی افراد چیست؟

به گزارش خبرنگاران، وقتی احساس می کنید خودتان یا شخصی که می شناسید از اختلال وابستگی رنج می برید، ممکن است این سؤال را داشته باشید که این ویژگی از کجا نشأت گرفته است و چرا برخی از افراد به وابستگی دچار می شوند و برخی دیگر این وابستگی را ندارند؟ و آیا در خصوص علت ایجاد آن پاسخ قطعی وجود دارد؟

تعریف روانشناسی اختلال وابستگی

اختلال وابستگی (codependency) را می توان به عنوان هر رابطه ای تعریف کرد که در آن دو نفر چنان روی یکدیگر سرمایه گذاری نمایند که دیگر نمی توانند به صورت مستقل از یکدیگر کاری انجام دهند و بر این اساس، روحیه، شادی و هویت شما توسط شخص مقابل تعریف می گردد.

در یک رابطه، معمولاً یک نفر منفعل تر است و نمی تواند برای خودش تصمیم بگیرد و شخص دیگر مسلط تر که از کنترل شخص مقابل و تصمیم گیری در خصوص چگونگی زندگی او پاداش و رضایت می گیرد.

اختلال وابستگی همواره از دوران کودکی ناشی می گردد

سفر همه به وابستگی ممکن است از طرق مختلف شروع گردد، اما بیشتر اوقات از کودکی ناشی می گردد. این اختلال، در تربیت همراه با عدم توانایی والدین در ایجاد یک محیط پایدار و امن معین می گردد.

در این شرایط، موارد زیر ممکن است رخ دهد:

کودک باید سرپرست باشد

وقتی پدر و مادر قادر به انجام وظایف خود نباشند، این نقش به عهده کودک است. در این موارد، کودک ممکن است مسئول نظافت، پخت و پز، مراقبت از خواهر و برادر کوچکتر خود و همچنین مراقبت از والدین باشد.

به کودک یاد داده می گردد که مردم را راضی نگه دارد

به دلیل شرایطی که در بالا شرح داده شد، کودک باید تعادل را حفظ کند و همه را راضی نگه دارد.

کودک باید مسئولیت زیادی را به عهده بگیرد

بخشی از دوران کودکی از دست می رود، زیرا مسئولیت های آن ها بیش از سنشان است.

کودک می آموزد افرادی که آن ها را دوست دارند، نیز می توانند به آن ها آسیب برسانند

این امر خصوصاً در خانواده هایی که بدرفتاری عاطفی یا جسمی دارند، معمول است. کودک می داند که نزدیکانش می توانند آن ها را ناامید نمایند.

کودک اغلب می ترسد

محیط کودکی از بسیاری جهات ترسناک بود. ثبات محکمی وجود نداشت و هر روز می توانست کاملاً متفاوت باشد و ممکن است برخی از روز ها کودک ناراحت یا نگران باشد، استرس داشته باشد یا حتی گریه نموده باشد که به عنوان یک بزرگسال، این می تواند منجر به اضطراب یا ترس از تنها بودن گردد.

عزت نفس کودک پایین می آید

آن ها اغلب در معرض شرایطی قرار می گیرند که احساس لیاقت نمی نمایند و احساس می نمایند مسئله ای برایشان پیش آمده است.

ویژگی های معمول شخصیتی که ممکن است در افراد وابسته ببینید

به راحتی احساس بی ارزشی می نمایند و با وجود کوشش زیاد برای یاری به شخص مقابل، آن ها به طور مرتب احساس می نمایند که کم ارزش هستند.

تمایل به راضی کردن دیگران: این افراد برای جلب رضایت مردم با این امید که مورد تأیید یا علاقه دیگران قرار گیرند، کوشش می نمایند.

خودشان را مقصر می دانند: احساس مسئولیت در قبال رفتار دیگران، و در نتیجه، آن ها اغلب خود را به دلیل رفتار بد دیگران سرزنش می نمایند یا به راحتی برای شخص بهانه می گیرند.

ترس از تنهایی: ترس ذاتی از تنها بودن، طرد شدن یا دوست نداشتن.

خود را کم ارزش می پندارند: آن ها اغلب، احتیاج های دیگران را قبل از احتیاج های خود قرار می دهند.

مشکل در بیان خود: در برقراری ارتباط به همان اندازه که دوست دارند، تصمیم گیری در یک رابطه نیز برایشان سخت است.

عزت نفس پایین و ترس از رها شدن

انتظار برای تأیید دیگران: این افراد بیش از حد به دنبال این هستند که دیگران آن ها را تأیید نمایند و از کار آن ها تعریف نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1574

به "علت اصلی وابستگی بعضی افراد چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت اصلی وابستگی بعضی افراد چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید