مطالعه فرسایش و تخریب مینای دندان با استفاده از AFM

به گزارش تور بالی اندونزی، به منظور تاثیر نوشیدنی های اسیدی و قندی روی مینای دندان، محققان از روش میکروسکوپ نیروی اتمی استفاده کرده و مورفولوژی مینای دندان را در مقیاس نانومتری مورد ارزیابی قرار دادند.

مطالعه فرسایش و تخریب مینای دندان با استفاده از AFM

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری فناوری نانو ایران، پژوهشگران موسسه KAIST نشان دادند که می توان از میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) برای ارزیابی تاثیر نوشیدنی های اسیدی و مواد قندی روی مینای دندان در مقیاس نانومتری استفاده کرد.

این روش جدید، برای اندازه گیری میزان تغییرات مکانیکی و مورفولوژی که در طول زمان در طی فرسایش مینای دندان ناشی از نوشیدنی های اتفاق می افتد، مناسب است.

مینای دندان ماده سفید رنگی است که قسمت بیرونی دندان را تشکیل می دهد. این ماده سخت ترین ترکیب در بدن انسان، حتی قوی تر از استخوان است. سطح انعطاف پذیری آن حاوی 96 درصد ماده معدنی بوده که بیشترین درصد ماده معدنی در میان بافت های بدن را به خود اختصاص داده است. این موضوع موجب دوام و استحکام بالای مینای دندان در برابر صدمه و آسیب می شود. مینای دندان به عنوان سدی در برابر محافظت از لایه داخلی نرم دندان عمل می کند اما در اسید و قند مستعد تخریب است.

فرسایش مینای دندان هنگامی رخ می دهد که در معرض مصرف بیش از حد غذا و نوشیدنی اسیدی و قندی باشد. از بین رفتن مینای دندان منجر به شکستگی و حساسیت می شود.

یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی سونگبوم هونگ و همکارانش از روش جدیدی در بخش میکروسکوپ نیروی اتمی برای بررسی خصوصیات نانو مقیاس مراحل اولیه فرسایش مینای دندان استفاده کردند. این تحقیقات در نشریه Mechanical Behavior of Biomedical Materials (JMBBM) به چاپ رسیده است.

میکروسکوپ نیروی اتمی از دسته تجهیزات میکروسکوپ پیمایشی رویشی بوده که قدرت تفکیک در حد نانومتر دارد. این دستگاه تصاویر را با اسکن سطح توسط یک نوک بسیار تیز انجام می دهد.

محققان این پروژه تاثیر سه نوشیدنی تجاری مختلف را روی مینای دندان مورد ارزیابی قرار دادند. مینای دندان داوطلبانی 20 تا 35 سال در این پروژه قبل و بعد از نوشیدن این نوشیدنی های رایج در بازار بررسی شد و نقشه توپوگرافی سطح و نقشه مدول الاستیک مینای دندان آنها ترسیم شد.

نتایج نشان داد که غوطه وری مینای دندان در این نوشیدنی ها موجب زبری سطح مینا شده در حالی که مدول الاستیک آن به شدت کاهش می یابد. این زبری بعد از 10 دقیقه غوطه وری 5 برابر شده و مدول الاستیک بعد از 5 دقیقه غوطه وری 5 برابر کمتر شده است.

هون معتقد است که میکروسکوپ نیروی اتمی ابزاری مناسب برای مطالعه فرسایش سطح دندان در مقیاس نانومتری است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1281

به "مطالعه فرسایش و تخریب مینای دندان با استفاده از AFM" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالعه فرسایش و تخریب مینای دندان با استفاده از AFM"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید