چاووش اغلو: بازگشایی مسجد ایا صوفیه یک موضوع داخلی است

به گزارش تور بالی اندونزی، رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه در نشست با همتای اسپانیایی خود تاکید نمود که بازگشایی مسجد ایا صوفیه یک موضوع داخلی محسوب می گردد.

چاووش اغلو: بازگشایی مسجد ایا صوفیه یک موضوع داخلی است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وزیر خارجه ترکیه روز دوشنبه گفت که بازگشایی مسجد ایا صوفیه یک موضوع داخلی است و چند کشور خارجی نیز این مسئله را اذعان نموده اند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی مولود چاووش اغلو وزیر خارجه ترکیه در این زمینه گفت که چندین کشور از جمله اسپانیا تاکید نموده اند که ایا صوفیه موضوع داخلی ترکیه است.

چاووش اوغلو در نشست مطبوعاتی مشترک با آرانچا گونزالس لایا همتای اسپانیایی خود در آنکارا پایتخت ترکیه گفت: بازگشایی ایا صوفیه برای عبادت علیه هیچ کشور یا اعتقادی نیست.

وی اضافه نمود که ترکیه به عقاید و توصیه ها برای محافظت از ایا صوفیه که سال 1985 به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد، احترام می گذارد.

وزیر خارجه اسپانیا نیز در این باره گفت که قصد ترکیه در رعایت معیارهای یونسکو در رابطه با ایا صوفیه قابل ستایش است.

آدینه گذشته، اولین نمازآدینه پس از وقفه 86 ساله در مسجد ایا صوفیه برگزار گردید. ایا صوفیه به مدت 916 سال تا زمان فتح استانبول یک کلیسا بود. از سال 1453 تا 1934 حدود 500 سال تا فتح استانبول به عنوان مسجد از این مکان استفاده شد پس از آن به موزه مبدل شد. ایا صوفیه از جمله مکان های تاریخی و گردشگری ترکیه محسوب می گردد.

حامی آکصوی سخنگوی وزارت خارجه ترکیه روز شنبه با انتقاد از موضع یونان در این زمینه گفت: یونان دشمنی خود با اسلام و ترکیه را با واکنش به مسجدایا صوفیه که بر روی نمازگزاران باز شده ، نشان داد.

این دیپلمات ترکیه ای همچنین گفت، یونان باید از خواب بیزانس بیدار گردد.(جزئیات بیشتر)

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1288

به "چاووش اغلو: بازگشایی مسجد ایا صوفیه یک موضوع داخلی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاووش اغلو: بازگشایی مسجد ایا صوفیه یک موضوع داخلی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید