گزارش شهرداری درباره علت آبگرفتگی های تهران در بارش های اخیر ، طراحی حوضچه های زباله گیر

به گزارش تور بالی اندونزی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از وجود 7 نقطه آبگرفتگی با سرمنشأ فعالیت های عمرانی در سطح شهر تهران در بارندگی های اخیر اطلاع داد.

گزارش شهرداری درباره علت آبگرفتگی های تهران در بارش های اخیر ، طراحی حوضچه های زباله گیر

به گزارش خبرنگاران به نقل از شهرنوشت، صفا صبوری دیلمی از وجود 7 نقطه آبگرفتگی با سرمنشأ فعالیت های عمرانی در سطح شهر تهران اطلاع داد و گفت: در روز اول بارندگی با حضور در مرکز کنترل ترافیک این 7 نقطه مشاهده شد و بلافاصله به همراه معاونان و شهرداران مناطق از این نقاط آبگرفتگی بازدید به عمل آمد.

وی با اشاره به میدان آزادی به عنوان یکی از نقاط آب گرفتگی، اظهار کرد: پیمانکار طرح نهایی میدان آزادی انتخاب شده و در حال تجهیز کارگاه است. این طرح از سال گذشته آغاز شده است اما طرح موقت آن در روز سه شنبه به اتمام رسید. در حال حاضر آب از یک راستا دیگر منحرف شده تا در زمان بارندگی، سرریز نگردد.

معاون فنی و عمران شهرداری تهران در خصوص آب گرفتگی بزرگراه امام علی(ع) نیز اعلام کرد: داخل دو لوله 1200 واقع در این بزرگراه، زباله انباشت شده بود که در روز گذشته زباله ها تخلیه و بتن ریزی و ترمیم کانال انجام شد. آبگرفتگی تونل امیرکبیر نیز ناشی از مشکل بزرگراه امام علی(ع) است.

صبوری دیلمی در خصوص یکی دیگر از نقاط آبگرفتگی تهران، بیان کرد: نهری در محدوده پل های کاروانسرای سنگی وجود دارد که این نهر از لجن پر شده بود. در حال حاضر نهر روباز شده و نیروهای منطقه 21 در حال کار هستند.

وی در خصوص زمان تکمیل پروژه های برطرف آبگرفتگی معابر در زمان بارش، گفت: تکمیل تعدادی از پروژه ها نیازمند زمان طولانی تری نسبت به بقیه است. برای مثال پروژه میدان آزادی 6 ماه دیگر تکمیل می گردد اما طرح موقت آن سه شنبه شب صورت گرفته است یا پروژه تقاطع بزرگراه امام علی(ع) -پیروزی تا چند روز آینده به اتمام خواهد رسید.

معاون شهردار تهران از طراحی حوضچه زباله گیر در خیابان پیروزی اطلاع داد و گفت: این حوضچه بلافاصله بعد از طراحی نصب خواهد شد. آب برای عبور از خیابان پیروزی به سمت بزرگراه امام علی(ع) از یک منهول عمودی 9 متر پایین می رود و سپس 700 متر افقی رو به جلو حرکت می نماید و در نهایت وارد کانال می گردد. باید یک حوضچه زباله گیر نصب گردد که قبل از ورود آب به کانال 9 متری، زباله ها جمع آوری شوند.

وی با تأکید بر اینکه اقدامات لایروبی و پاکسازی کانال ها و نهرها به صورت مداوم در حال اجرا است، اعلام کرد: موضوع آبگرفتگی معابر وابسته به چند عامل است. در هفته گذشته در بعضی از روزها 20 میلی لیتر بارندگی در کمتر از دو ساعت داشتیم. اگر این 20 میلی لیتر بارندگی در مدت زمان 24 ساعت صورت می گرفت. آبگرفتگی معابر اتفاق نمی افتاد.

وی شرح داد: شهر بر اساس مقدار تعیین بارش (بر اساس استادانداردهای بین المللی) ساخته می گردد. برای مثال خیابان حافظ باید یک مقدار تعیین آب را عبور دهد؛ حال اگر باران بیشتر از این مقدار ببارد، آب وارد خیابان خواهد شد.

معاون شهردار تهران ادامه داد: بر اساس آیین نامه موجود شهر باید برای سیلاب 25 ساله ایمن گردد. اگر سیلاب با دوره بازگشت 200 ساله رخ دهد، شهر زیر آب می رود. در سیل سال 1366 در دربند، دوره بازگشت سیل 140 ساله است در صورتی که رودخانه دربند ظرفیت سیل 140 ساله را ندارد و آب وارد خیابان می گردد. کانال دربند برای سیل با دوره بازگشت 25 ساله طراحی شده است.

صبوری دیلمی گفت: اگر یک نهر با حداکثر ظرفیت کار کند در هنگام بارش بیش از ظرفیت، نهر سرریز خواهد شد و تنها باید اقدامات بحران انجام گردد. اما در خصوص دیگر اگر بارش کمتر از ظرفیت نهر باشد و نهر لایروبی نشده باشد، مقصر ما هستیم. از ابتدای سال به تکرار رودخانه کن لایروبی شده است. آیا بارش های اخیر موجب سرریز این رودخانه شده است؟ خیر.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه نهرهای کوچک موجود در خیابان های شهر برای بارش با ظرفیت کم طراحی شده اند، گفت: طبیعی است که با بارش بیش از اندازه آب وارد خیابان می گردد و این اتفاق در کل کشورها طبیعی قلمداد می گردد. اگر هم قرار باشد که نهرها بزرگتر طراحی شوند، کل خیابان های شهر به نهر تبدیل خواهند شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 636

به "گزارش شهرداری درباره علت آبگرفتگی های تهران در بارش های اخیر ، طراحی حوضچه های زباله گیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش شهرداری درباره علت آبگرفتگی های تهران در بارش های اخیر ، طراحی حوضچه های زباله گیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید