23 خوراکی و نوشیدنی که هرگز نباید بعد از ورزش بخورید

به گزارش تور بالی اندونزی، همان طور که می دانید، غذا بعد از ورزش اهمیت زیادی دارد. مصرف برخی از مواد غذایی بعد از ورزش باعث بهبود عملکرد، بازیابی انرژی، عضله سازی و افزایش سوخت وساز می گردد. این در حالی است که اگر بعد از ورزش خوراکی های نامناسب بخورید، تمام زحمتتان به باد می رود. اگر بعد از ورزش مواد غذایی بخورید که سرشار از شکر و چربی های اشباع شده هستند یا هضم آن ها سخت است، به بدنتان آسیب جدی وارد می گردد. در این مقاله قصد داریم بدترین مواد غذایی بعد از ورزش را معرفی کنیم. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید.

23 خوراکی و نوشیدنی که هرگز نباید بعد از ورزش بخورید
  • بهترین تغذیه بعد از ورزش برای ریکاوری و عضله سازی سریع تر

1. اسموتی آماده و غیرخانگی

ممکن است بعد از ورزش، برای خرید یک اسموتی آماده از کافی شاپ وسوسه شوید؛ به ویژه اگر وقت زیادی برای تهیه یک اسموتی تازه و خانگی نداشته باشید. اما باید بدانید که این اسموتی ها حاوی مقدار زیادی شکر اضافه هستند. بدن شما ابتدا کربوهیدرات پیچیده و سپس چربی را می سوزاند.

نوشیدن نوشیدنی های شیرین فرآیند چربی سوزی را متوقف می نماید. بنابراین خودتان در خانه اسموتی درست کنید. در اینترنت رسپی های مختلفی برای تهیه اسموتی وجود دارد. با مواد اولیه تازه، یک اسموتی خوشمزه و سالم در خانه درست کنید.

2. خوراکی های تند

خوراکی های تند باید از لیست غذا بعد از ورزش حذف شوند. هضم خوراکی های تند مثل سس تند یا سالسا، سخت است، پس بهتر است از خوردن چنین مواد غذایی بعد از ورزش خودداری کنید. بعد از ورزش، بدن شما در حالت ترمیم قرار می گیرد. بنابراین به خوراکی هایی احتیاج دارد که هضم آن ها آسان است.

خوراکی هایی که حاوی مقداری پروتئین یا کمی قند هستند، می توانند قند خون شما را به حالت عادی برگردانند. بعد از ورزش به جای غذاهای تند، خوراکی های حاوی کربوهیدرات بخورید تا انرژی لازم بدنتان تأمین گردد.

3. نوشابه

احتمالا شما هم بعد از ورزش کردن هوس خوردن یک نوشابه خنک کنید. اما باید به شما بگوییم که هیچ وقت نباید این کار را بکنید. شما باید بعد از ورزش، بدنتان را آبرسانی کنید و طبیعتا نوشابه در این زمینه هیچ یاریی به شما نمی نماید. نوشابه حتی منجر به نفخ هم می گردد. پس دور آن را خط بکشید.

4. خوراکی های حاوی پروتئین بیش از حد

غذاهایی مانند استیک، حاوی مقدار خیلی زیادی پروتئین هستند. هضم چنین غذاهایی مانند غذاهای تند، سخت است. پس نباید آن ها را به عنوان غذا بعد از ورزش بخورید. اگر در ورزش کردن به دنبال افزایش وزن هستید، باید خوراکی های حاوی کربوهیدرات بالا مثل تن ماهی و برنج مصرف کنید.

اما اگر به دنبال افزایش تن (تونوس) عضلانی هستید، باید از مصرف خوراکی های حاوی کربوهیدرات اجتناب نموده و پروتئین مصرف کنید تا عضلاتتان بازیابی شوند.

5. غذاهای چرب

از خوردن غذاهای چرب و سرخ شده اجتناب کنید. چربی ها سرعت فرآیند هضم را کاهش می دهند و در نتیجه رسیدن مواد مغذی لازم به عضلات را به تأخیر میندازند. بنابراین بعد از ورزش از خوردن غذاهای چرب مثل سیب زمینی سرخ نموده یا همبرگر خودداری کنید.

  • 22 ماده غذایی سالم و مغذی برای عضله سازی بدون افزایش چربی

6. شکلات

شاید به خوردن شکلات بعد از ورزش عادت داشته باشید. اما باید به شما بگوییم که دست کم بلافاصله بعد از ورزش کردن نباید شکلات بخورید. اگر هدفتان از ورزش کردن، کاهش چربی و کم کردن وزن است، از خوردن شکلات بعد از ورزش خودداری کنید. به یاد داشته باشید که ورزش کردن باعث افزایش سوخت وساز بدن می گردد، بنابراین باید از این فرصت بهره ببرید و خوراکی های غنی شده بخورید.

اما اگر نمی توانید جلوی هوس خود برای خوردن شکلات را بگیرید، ما برای شما یک راهکار داریم. دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با مقداری پودر شکلات و کمی دارچین مخلوط کنید تا یک سس شکلاتی خوشمزه به دست بیاید. این سس لذیذ را می توانید روی توت هایی مثل بلوبری بریزید و از این ترکیب خوش طعم، لذت ببرید.

7. فست فود

ممکن است کنار باشگاهی که ورزش می کنید، یک رستوران باشد که فست فودهای بسیار خوشمزه ای دارد. بنابراین بعد از ورزش کردن، برای خوردن یک فست فود لذیذ حسابی وسوسه شوید. اما هر طور شده باید جلوی خودتان را بگیرید.

ممکن است بعد از ورزش، هوس خوردن غذاهای حاوی نمک کنید. اما فست فود گزینه مناسبی نیست. با خوردن چنین غذاهایی مقدار زیادی چربی ترانس وارد بدنتان می گردد و این موضوع تلاشتان را بی فایده می نماید.

8. کربوهیدرات های ساده

کربوهیدرات های ساده مثل نان سفید، سرعت هضم را کاهش می دهند، که این موضوع دقیقا برخلاف هدف ورزش کردن است. اگر قصد کاهش وزن دارید، از خوردن مواد غذایی حاوی قند بالا خودداری کنید، چون سرعت سوخت وساز بدنتان را کاهش می دهند.

9. نوشیدنی های انرژی زا

شاید پیش خودتان فکر کنید، چنین نوشیدنی هایی به بازیابی انرژی بعد از ورزش یاری می نمایند. احتمالا پروتئین زیاد موجود در این نوشیدنی ها شما را گول بزند و بگویید این همان چیزی است که برای ترمیم عضلات بعد از ورزش احتیاج دارید.

اما حقیقت این است که این نوشیدنی ها بیشتر از آن چیزی که تصور کنید، قند دارند. این نوشیدنی ها حاوی قند تصفیه شده و فروکتوز (قند مایع) هستند که به شدت قند خون را افزایش می دهند. به جای این نوشیدنی ها، پروتئین لازم بدنتان را از مواد غذایی غنی شده مثل تخم مرغ دریافت کنید.

10. نوشیدنی های ورزشی

تبلیغات بر خلاف این را می گویند. به گفته آن ها، این نوشیدنی ها به دلیل اینکه حاوی الکترولیت هستند، برای آبرسانی بدن بعد از ورزش یک گزینه عالی هستند. احتمالا برایتان این سؤال پیش بیاید که پس چرا نوشیدنی های ورزشی در لیست بدترین مواد غذایی بعد از ورزش قرار گرفته اند؟

این نوشیدنی ها حاوی مقدار زیادی قند هستند. بدن شما بعد از ورزش به این مقدار گلوکز احتیاج ندارد. اگر بعد از ورزش کردن حسابی خسته شدید و قند خونتان افتاد، یک اسموتی سالم یا آب نارگیل بخورید. نوشابه های ورزشی باعث افزایش ناگهانی قند خون می شوند. پس از خوردن آن ها اجتناب کنید.

11. سبزیجات خام

حذف سبزیجات خام از غذا بعد از ورزش ممکن است گیج نماینده به نظر بیاید، چون معمولا همه متخصصان و پزشکان خوردن سبزیجات را توصیه می نمایند. سبزیجات ارزش غذایی بالایی دارند و ما این موضوع را رد نمی کنیم.

مشکل اینجا است که این سبزیجات به شدت سیرنماینده هستند. در این صورت معده شما پر می گردد و دیگر جایی برای مواد مغذی لازم بدن بعد از ورزش، مثل کربوهیدرات و پروتئین باقی نمی ماند.

12. مواد غذایی حاوی فیبر بالا

متخصصان توصیه می نمایند بعد از ورزش، از خوردن خوراکی های حاوی فیر بالا، مثل سالاد با تخم کتان یا کلم پیچ خودداری کنید. چنین مواد غذایی ممکن است باعث گرفتگی عضلات و نفخ شوند.

13. آب آلوبخارا

آب آلوبخارا معمولا یک نوشیدنی سالم و مفید تلقی می گردد. اما خوردن آن به عنوان غذا بعد از ورزش توصیه نمی گردد. این نوشیدنی ضدیبوست است. بعد از ورزش نباید خوراکی ها و نوشیدنی های ضدیبوست بخورید.

14. آبنبات

خوراکی هایی که باعث افزایش ناگهانی انرژی و قند خون می شوند را نباید در لیست غذا بعد از ورزش بگنجانید. این یعنی باید دور خوراکی هایی که حاوی قند تصفیه شده هستند را خط بکشید. آبنبات هیچ کدام از مواد مغذی لازم بدن را تأمین نمی نماید و به بدن انرژی پایدار برای ریکاوری بعد از ورزش را نمی دهد.

به جای خوردن آبنبات، بعد از ورزش یک اسموتی غنی از پروتئین میل کنید. این کار نه تنها باعث می گردد تا وعده غذایی بعدی سیر بمانید، بلکه تمام مواد مغذی لازم بدن برای ترمیم عضلات و کاهش طول دوره ریکاوی را تأمین می نماید.

15. لوبیای سیاه

از خوردن لوبیای سیاه در خورش، سوپ یا هر غذای دیگر اجتناب کنید. این نوع لوبیا حاوی فیبر بالایی است، که سرعت فرآیند هضم را کاهش می دهد. همچنین این احتمال وجود دارد که خوردن لوبیای سیاه بعد از ورزش، باعث نفخ در شما گردد.

16 . نوشیدنی های شیرین

مصرف نوشیدنی های شیرین مثل آب میوه ها بعد از ورزش توصیه نمی گردد، چون حاوی مقدار زیادی فروکتوز هستند. فروکتوز سرعت هضم را کاهش می دهد و همچنین تأثیرات چربی سوزی ورزش با شدت زیاد را کم می نماید، چون باعث ایجاد ذخیره چربی می گردد.

17. نیمرو

خوردن تخم مرغ، یکی از بهترین روش ها برای دریافت پروتئین لازم بدن بعد از ورزش است؛ به شرطی که آن را به صورت آب پز نوش جان کنید. نیمرو، با چربی اشباع شده تهیه می گردد و می دانید که مصرف این نوع چربی بعد از ورزش خوب نیست.

18. خوردن هیچ چیز به غیر از آب

هنگام ورزش کردن حسابی عرق می کنید و بدنتان آب زیادی را از دست می دهد . به همین دلیل بعد از ورزش تشنه می شوید. اما باید حواستان باشد که معده خود را با آب پر نکنید، چون باید بدنتان را تغذیه کنید و جا برای مواد مغذی لازم بدن بعد از ورزش بگذارید.

19. میان وعده های سرشار از نمک

اسنک هایی که حاوی مقدار زیادی سدیم هستند، جایی در غذا بعد از ورزش ندارند. خوردن میان وعده های حاوی نمک مثل چیپس سیب زمینی یا پرتزل می تواند سطح پتاسیم بدن شما را کاهش دهد. پتاسیم یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که به ریکاوری بعد از ورزش و عملکرد سلول ها یاری می نماید و طبیعی است که کاهش پیدا کردن میزان آن موضوع خوبی نیست.

این ماده معدنی یک الکترولیت مهم محسوب می گردد. بدن شما طی ورزش الکترولیت از دست می دهد. با خوردن مواد غذایی حاوی سدیم، بدن را از الکترولیت لازم، محروم می کنید.

20. پیتزا

خوردن پیتزا بعد از ورزش، تبدیل به یک عادت در میان بسیاری از افراد شده است. پیتزا، به ویژه اگر با سوسیس چرب یا پپرونی تهیه شده باشد، تلاشی که حین ورزش کردن نموده اید را بی فایده می نماید. اگر بعد از ورزش هوس خوردن یک اسنک پنیری کردید، مافین انگلیسی تهیه شده با گندم سبوس دار و پنیر بخورید تا هوس تان رفع گردد.

  • 12 روش برای جلوگیری از پرخوری بعد از ورزش

21. شکلات شیری

شکلات شیری حاوی مقدار زیادی قند و کالری است و هیچ کدام از مواد مغذی بدن بعد از ورزش را تأمین نمی نماید. تأثیرات مخرب خوردن شکلات شیری بعد از ورزش بیشتر از آن چیزی است که شما تصور می کنید. به جای شکلات شیری، شکلات تلخ بخورید.

این نوع شکلات حاوی آنتی اکسیدان های سالم است که با رادیکال های آزاد مبارزه نموده و به عنوان یک ضدالتهاب عمل می نمایند، که این موضوع به ریکاوری بعد از ورزش یاری می نماید. فقط حواستان باشد که در خوردن شکلات تلخ زیاده روی نکنید.

22. دونات

درست است که بدن شما بعد از ورزش برای بازیابی سوخت از دست رفته عضلات (گلیکوژن) به کربوهیدرات احتیاج دارد، اما نباید کربوهیدرات لازم بدن را از خوراکی های مسدودنماینده عروق که فاقد هر گونه ماده مغذی هستند، تأمین کنید.

به جای خوردن دونات و خوراکی هایی از این دست، به دنبال خوردن گزینه های بهتر کربوهیدرات، مانند بیگل یا نان تست تهیه شده با گندم سبوس دار به همراه کره بادام زمینی و چند تکه میوه باشید.

23. بستنی

خوردن یک بستنی خنک بعد از ورزش در یک روز گرم تابستانی می چسبد. اما باید به شما بگوییم که اگرچه بستنی هم مانند دونات کربوهیدرات دارد، اما کربوهیدرات آن از قند تصفیه شده است. علاوه بر این، چربی بالا و پروتئین کم باعث می گردد بستنی هم در لیست بدترین مواد غذایی بعد از ورزش قرار بگیرد. بستنی هایی که حاوی خامه زیاد هستند، تمام روز، شما را تنبل و بی حال می نمایند.

  • راهنمای آغاز تمرینات ورزشی برای مبتدیان؛ چطور ورزش کردن را به یک عادت روزانه تبدیل کنیم؟

نکته پایانی

باید برخی از مواد غذایی را از لیست غذا بعد از ورزش حذف کنید، چون باعث کاهش سرعت هضم می شوند و مواد مغذی لازم بدن را تأمین نمی نمایند. خوراکی ها و نوشیدنی هایی مانند بستنی، همبرگر، نوشابه های انرژی زا، شکلات شیری و… همگی در لیست بدترین مواد غذایی بعد از ورزش قرار دارند. پس از خوردن آن ها اجتناب کنید.

منبع: eat this, mens journal

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اسفند 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1599

به "23 خوراکی و نوشیدنی که هرگز نباید بعد از ورزش بخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "23 خوراکی و نوشیدنی که هرگز نباید بعد از ورزش بخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید