9 ویژگی باورنکردنی مار ها که احتمالا نمی دانستید

به گزارش تور بالی اندونزی، مار ها برای میلیون ها سال در زیست بوم ما نقش داشته اند و تصور می گردد که از مارمولک های زمینی در دوران ژوراسیک میانه تکامل یافته باشند. آن ها همیشه در شکل گیری اسطوره ها نیز نقش داشته اند. مثلا در بیشتر کتاب های مقدس مار ها حضور دارند و از آن ها به عنوان نماد فریبکاری و ترس استفاده شده است.

9 ویژگی باورنکردنی مار ها که احتمالا نمی دانستید

به گزارش فرادید، جدا از اینکه مار ها منشأ یکی از رایج ترین فوبیا های شناخته شده برای انسان هستند، اما نمی گردد جذابیت شان را نادیده گرفت. از تنوع گسترده میزان آن ها گرفته تا توانایی هیپنوتیزم نماینده، بلعیدن اشیاء چندین برابر میزان خود، جالب ترین حقایق عجیبی است که می توانید در خصوص این موجودات بدنام و زیبا کشف کنید.

1. مار ها تقریبا در همه جا زندگی می نمایند

بیش از 3000 گونه مار در این سیاره وجود دارد که بعضی از آن ها تا شمال قطب شمال در اسکاندیناوی زندگی می نمایند و بعضی دیگر در جنوب استرالیا نفس می کشند. آن ها تقریبا در همه قاره ها به جز قطب جنوب یافت می شوند.

اگرچه کشور های ایرلند، گرینلند، ایسلند و نیوزلند نیز در طول زمان عاری از مار به جای مانده اند. بعضی از گونه ها ترجیح می دهند در ارتفاعات برای مثال در هیمالیا زندگی نمایند. این در حالی است که بعضی دیگر از مار ها در زیر سطح دریا رشد می نمایند.

2. آن ها بدنی عجیب و غریب دارند

مار ها با تنه سنتی خود کلیه ها و تخمدان ها را از جلو به عقب می رانند و در مواقع ضروری این دو اندام را در کنار هم قرار می دهند. بعلاوه آن ها فقط یک ریه دارند. علاوه بر این قلب آن ها قابل تنظیم است و می تواند در غیاب دیافراگم حرکت کند، که از له شدن قلب در هنگام بلعیده شدن کامل وعده های غذایی محافظت می نماید.

3. با زبانشان بو را حس می نمایند

حرکت معین زبان، به آن ها اجازه می دهد تا ذرات معلق در هوا را جمع آوری نموده و آن ها را به اندام های بویایی در دهان منتقل نمایند. به زبان ساده تر، آن ها بو را با زبان منتقل می نمایند و در دهان بو را احساس می نمایند. بعلاوه زبان شکافته شده به آن ها حس بویایی و چشایی تا حدودی جهت دار می دهد.

مارخا با نگه داشتن زبان خود به طور مداوم می توانند از مواد شیمیایی موجود در هوا، زمین و آب نمونه برداری نمایند و از آن ها برای معین وجود طعمه یا شکارچیان در نزدیکی خود استفاده نمایند.

4. آن ها به وسیله ارتعاشات می شنوند

مار ها حساسیت ارتعاشی حاد دارند. به این معنا که شکم آن ها می تواند حتی ضعیف ترین حرکت را در هوا و روی زمین تشخیص دهد؛ هشداری که به آن ها این پیغام را منتقل می نماید که یک شکارچی یا یک طعمه در اطراف حضور دارد. این مسئله کمبود پرده گوش آن ها را جبران می نماید تا به درستی به همه اطراف شان تسلط پیدا نمایند.

اگرچه ساختار گوش داخلی مار ها در طول زمان توسعه پیدا نموده است، اما گوش های قابل رویت ندارند. در عوض، بعضی گونه ها مانند افعی گودال، پیتون ها و بعضی از بوآها، گیرنده های حساس به مادون قرمز در شیار هایی در امتداد پوزه های خود دارند که به آن ها امکان می دهد گرمای تابشی حیوانات خونگرم اطراف خود را حس نمایند.

5. هرچه در دهان شان جا گردد می خورند

مار ها منحصراً گوشتخوار هستند و هر چیزی از مارمولک های کوچک، مار های دیگر، پستانداران کوچک، پرندگان، تخم مرغ، ماهی، حلزون و حشرات گرفته تا پستانداران بزرگ مانند جگوار و آهو را می خورند. از آنجایی که آن ها طعمه خود را در یکجا می بلعند، میزان مار معین نماینده میزان غذای آن است.

مثلا یک پیتون جوان تر ممکن است با مارمولک ها یا موش ها غذای خود آغاز کند و با افزایش سن و میزان به آهو ها و بز های کوچک برسد.

طبق گفته باغ وحش سن دیگو، آن ها به طور منظم حیواناتی را تا 20 درصد میزان بدن خود مصرف می نمایند.

6. طول آن ها از 4 اینچ تا 30 فوت است

بیشتر مار ها موجودات نسبتاً کوچکی هستند که طول آن ها حدود 3 فوت است. اگرچه تایتانو بوای منقرض شده تقریباً 60 میلیون سال پیش می توانست تا 50 فوت (15 متر و 24 سانتی متر) رشد کند. اما طولانی ترین مار امروزی که پیتون مشبک بومی آسیای جنوبی و جنوب شرقی است تا 30 فوت (9 متر و 14 سانتی متر) طول دارد. در سوی دیگر، کوچک ترین مار باربادوس است و تنها 4 اینچ (10 سانتی متر) طول دارد.

7. سنگین ترین مار ها می توانند بیش از 500 پوند وزن داشته باشند

آناکوندای سبز آمریکای جنوبی می تواند تا بیش از 29 فوت (حدود 9 متر) طول و وزن آن به بیش از 550 پوند (249 کیلوگرم) برسد. آن ها در خشکی دست و پا گیر هستند ودر نزدیکی رودخانه ها و باتلاق های سست زندگی می نمایند و بیشتر وقت خود را در آب می گذرانند، جایی که می توانند با سرعت بیشتری در حرکت نمایند.

آن ها با چشم ها و سوراخ های بینی بالای سرشان مانند تمساح، طعمه های خود را انتخاب می نمایند، در حالی که بدن خود را در زیر سطح پنهان نگه می دارند. بعلاوه آناکوندا های سبز گرازها، گوزن ها، پرندگان، لاک پشت ها، برگچه خوار، کیمن ها و جگوار ها را گاه به گاه می خورند و این کار را بعد از خفه کردن آن ها انجام می دهند.

فک های آن ها که به وسیله رباط های الاستیک به هم متصل شده اند به آن ها اجازه می دهد غذای خود را به طور کامل ببلعند. جالب است بدانید که آن ها پس از بلعیدن یک حیوان، گاهی اوقات پس از گذشت هفته ها یا حتی ماه ها به یک وعده غذایی دیگر احتیاج پیدا می نمایند.

8. بعضی می توانند پرواز نمایند

پنج گونه مار سمی و درختی وجود دارد که در واقع می توانند پرواز نمایند. آن ها که در سریلانکا و آسیای جنوب شرقی یافت می شوند، از نظر فنی به جای پرواز، سر می خورند و معمولا سنجاب ها را شکار می نمایند.

9. نزدیک به 100 گونه مار در خطر انقراض هستند

بر اساس گزارش اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN)، 12 درصد از گونه های مار در معرض تهدید و 4 درصد تقریباً در معرض خطر هستند. 97 گونه و یک زیرگونه وجود دارد که در معرض خطر انقراض هستند و جمعیت آن ها در سراسر دنیا به علت تخریب زیستگاه، بهره برداری بیش از حد، بیماری، گونه های مهاجم و تغییرات آب و هوایی در حال کاهش است. مار های دریایی، مار های انقباضی و چندین گونه مار بندجورابی از جمله مار های در معرض خطر هستند.

منبع: فرارو
انتشار: 14 بهمن 1401 بروزرسانی: 14 بهمن 1401 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 2347

به "9 ویژگی باورنکردنی مار ها که احتمالا نمی دانستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 ویژگی باورنکردنی مار ها که احتمالا نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید