آیین شب چله، پاسداشت رجحان روشنایی

به گزارش تور بالی اندونزی، آیین ها و مراسم کهن در حوزه فرهنگ ایرانی در اثر تعامل انسان با اقلیم زیستش و جغرافیای منطقه فلات ایران و به عنوان بهانه ای برای پاسداشت ارزش های اقلیمی شکل گرفته است.

آیین شب چله، پاسداشت رجحان روشنایی

با توجه به ساختار چهارفصل فلات ایران تغییر شرایط طبیعت برای ساکنین این حوزه جغرافیایی مورد اهمیت واقع شده است.

نوروز و مهرگان در نقاط تعادل و تیرگان و یلدا در موقعیت انقلاب طبیعی مورد توجه قرار گرفته و در طی هزاره ها زمان هایی برای برگزاری جشن و شکرگزاری از نعمت های خداوند برای پاسداشت فرهنگ و طبیعت بوده اند.

هیچیک از جشن های ایرانی برای دفع شومی و رهایی از نحسی ها نبوده و تنها نقش شادی افزایی و سپاس از برکت الهی بوده است؛ یلدا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

شب چله، آخرین شب پاییز و پیشواز نخستین روز زمستان است. اما به نگاهی دیگر، از فردای آن شب، روزها به رجحان می گذارند و روشنایی بر سرزمین های نیمکره شمالی گسترده تر می گردد.

آغاز رجحان روشنایی آغاز برکت و زندگیست . به تعریف و تعبیر متون کهن، سرخی پیش از طلوع آفتاب که بر افق گسترده می گردد نشان ایزد مهر است و درخشش رجحان روشنایی نمادی از زادروز اوست و از این رو رنگ سرخ در اجزاء مختلف سفره یلدا دیده می گردد.

شب چله یا یلدا آئینی است که از دیرباز مردمان این سرزمین ها برای پاسداشت رجحان روشنایی و به نشان زادروز ایزد مهر مورد توجه قرار داده و جشن گرفته اند.

سرخی میوه هایی همچون انار و هندوانه، که در سفره یلدا به چشم می خورند و یا رنگ کردن پشم گوسفندان به رنگ سرخ در بعضی روستاها، ریشه در سرخی ردای ایزدمهر دارد که در متون کهن نیز به آن اشاره شده است. در این نوشته ها ایزد مهر با ردایی به رنگ قرمز ارغوانی تعریف شده است.

یلدا جشنی درون خانوادگی و شب چله بهانه ای برای جمع شدن خانواده ها در منزل بزرگان خانواده است که بنیان های خانوادگی را استحکام می بخشد؛ پیمانی پنهان را برقرار می نماید تا انسجام خانواده و در نتیجه انسجام اجتماعی تقویت گردد.

مصادیق میراث فرهنگی ناملموس و بویژه جشن هایی چون نوروز و یلدا نقش بسیار مهمی در تقویت بنیان های خانوادگی داشته اند و حافظان پنهان وحدت ملی و هویت فرهنگی بوده اند و پرداختن به آنها و حفظ و حراست از این آیین ها راهی بسوی تقویت زیرساخت های کشور و توسعه پایدار خواهد بود.

*پژوهشگر

منبع: میراث آریا
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 462

به "آیین شب چله، پاسداشت رجحان روشنایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین شب چله، پاسداشت رجحان روشنایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید