ابر شهر نئوم؛ چشم انداز جاه طلبانه عربستان سعودی برای تبدیل شدن به قطب فناوری در منطقه

به گزارش تور بالی اندونزی، عربستان سعودی از مدتی پیش در حال توسعه پروژه ابر شهری آینده نگرانه به نام نئوم (Neom) است که 33 برابر شهر نیویورک مساحت دارد. مقامات سعودی نئوم را به عنوان جاه طلبانه ترین پروژه دنیا معرفی می نمایند که قرار است شهری شامل 16 بخش در نزدیکی سواحل دریای سرخ، در شمال غربی استان تبوک، بنا کند.

ابر شهر نئوم؛ چشم انداز جاه طلبانه عربستان سعودی برای تبدیل شدن به قطب فناوری در منطقه

محمد بن سلمان، ولی عهد این کشور در گفتگوی خود با بلومبرگ در اکتبر 2018، اعلام نموده بود که پروژه نئوم در سال 2025 تکمیل خواهد شد و فاز اول آن در حال اتمام است. اما این ابر شهر چه ویژگی هایی دارد؟

بیش از هر چیز، ضروری است شرح مختصری درباره نام نئوم ارائه کنیم. این کلمه در واقع واژه ای است مرکب از کلمه یونانی Neos به معنی جدید و کلمه عربی مستقبل به معنی آینده و ظاهرا قرار است مفهوم آینده ای جدید را تداعی کند.

این شهر مساحتی معادل 16 هزار 463 کیلومتر مربع را در بر می گیرد و هزینه احداث آن حداقل 500 میلیارد دلار عنوان شده است که بخشی از آن توسط سرمایه گذاری عمومی در داخل عربستان و بخشی توسط سرمایه گذاران خارجی (در صورت امکان) تامین خواهد شد.

نئوم بخشی از برنامه Vision 2030 است؛ یک پروژه بلند پروازانه و انقلابی در جامعه سعودی که قرار است این کشور را از وابستگی به درآمد نفتی رها کند و آن را به یک قطب فناوری تبدیل کند.

در سال 2017، سعودی ها سه موسسه مشاوره بزرگ دنیا، McKinsey & Co و Boston Consulting و Oliver Wyman را به استخدام گرفتند تا آن ها را در تکمیل این پروژه هدایت نمایند. در ژانویه 2019 عربستان یک شرکت به نام نئوم تاسیس کرد تا امور مربوط به ساخت این شهر را مدیریت کند.

نئوم قرار است از نوعی فناوری با نام Cloud Seeding استفاده کند تا با ایجاد ابرهای مصنوعی بتواند میزان بارش ها را نسبت به میزان طبیعی آن ها در صحرای عربستان افزایش دهد.

همچنین طبق گفته مقامات سعودی، قرار است نئوم از سیستم آموزشی پیشرو در دنیا استفاده کند و کلاس های درس آن از تصاویر هلوگرافیک معلمان بهره بگیرند.

یکی دیگر از ایده های عربستان برای این شهر، ایجاد یک جزیره مشابه پارک ژوراسیک با دایناسورهای رباتیک است که بتواند گردشگران را به خود جلب کند.

نئوم در شب از یک ماه مصنوعی بزرگ برای روشنایی شهر بهره می گیرد.

کمپانی نئوم در حال توسعه بستری مناسب است تا در آینده از تاکسی های پرنده استفاده کند و اتومبیل رانی را به یک تفریح در شهر تبدیل کند.

قرار است در این شهر تعداد رستوران های زنجیره ای Michelin-Starred (سیستم رده بندی رستوران ها با اختصاص تعداد ستاره به آن ها) نسبت به هر نفر، بیش از هر شهر دیگری باشد.

نوار ساحلی دریای سرخ که به نئوم متصل است، با شن هایی جایگزین خواهد شد که در شب درخشان خواهند بود.

کار ساخت منطقه مسکونی Neom Bay که بخشی از فاز اول است، مدتی است شروع شده و آژانس خبری سعودی می گوید این منطقه قرار است میزبان سواحل سفید، آب و هوای معتدل و محیط جذاب برای سرمایه گذاری باشد. سال 2020 به عنوان تاریخ تکمیل این بخش انتخاب شده است.

ساخت فرودگاه نئوم تقریبا به خاتمه رسیده و این مکان به عنوان یک فرودگاه بین المللی به ثبت رسمی رسیده است. در ماه ژوئیه یک پرواز تشریفاتی به منظور افتتاح این فرودگاه، روی باند آن نشست.

سعودی ها در تبلیغ نئوم از تصاویری از باغ های سنگاپور بهره گرفته اند که به نظر می رسد قصد دارند نئوم را با الهام از این شهر آسیایی بنا نمایند.

دولت سعودی برای تبلیغ بیشتری پروژه بلندپروازانه خود، هم اکنون رویدادهایی را در نئوم برگزار می نماید تا توجه رسانه ها و سرمایه گذاران را به این پروژه جلب کند.

اما قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار دو تابعیتی سعودی-آمریکایی باعث شد تا روند پیشرفت این پروژه کندتر گردد. پس از قتل این روزنامه نگار در سفارت عربستان در ترکیه که گفته می گردد با نظارت و دستور محمد بن سلمان انجام شده است، از بن سلمان نقل می نمایند که گفته است: تا سال ها کسی (در این پروژه) سرمایه گذاری نخواهد کرد.

منبع: Business Insider

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 523

به "ابر شهر نئوم؛ چشم انداز جاه طلبانه عربستان سعودی برای تبدیل شدن به قطب فناوری در منطقه" امتیاز دهید

3 کاربر به "ابر شهر نئوم؛ چشم انداز جاه طلبانه عربستان سعودی برای تبدیل شدن به قطب فناوری در منطقه" امتیاز داده اند | 3.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابر شهر نئوم؛ چشم انداز جاه طلبانه عربستان سعودی برای تبدیل شدن به قطب فناوری در منطقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید