احیای زبان فارسی در شبه قاره، نیازمند گسترش روابط است

به گزارش تور بالی اندونزی، خبرنگاران/قزوین دانشجوی کشمیری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) گفت: باید کوشش کنیم فرهنگ و زبان فارسی را احیا کنیم ازاین رو لازمه این اتفاق وجود ارتباط بین کشورهای فارسی زبان با هم است.

احیای زبان فارسی در شبه قاره، نیازمند گسترش روابط است

نشست تخصصی شرایط زبان فارسی در شبه قاره با حضور اساتید و دانشجویانی از کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان، کشمیر و هند در سالن جلسات دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار گردید.

پره نصرالله از کشور کشمیر و دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در این نشست تخصصی که به همت جهاد دانشگاهی قزوین و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار گردید، اظهار کرد: روابط شبه قاره و ایران به زمان آریایی ها و پنج قرن قبل از میلاد حضرت مسیح برمی گردد به گونه ای که در زبان شناسی شاخه ای به نام هندو ایرانی وجود دارد.

وی با اعلام اینکه کشمیر پنج مذهب را تجربه نموده تا به اسلام برسد، اضافه نمود: بعد از ورود اسلام به ایران شاهد حضور بسیاری از مبشران اسلام از ایران به هند بودیم که اسلام را برای مردمان این دیار به ارمغان آوردند.

نصرالله توضیح داد: ضرب المثل ها و اصطلاحات فارسی در کشمیر بسیار مورد استفاده است و بسیاری از مردم نیز با وجود نداشتن سواد خواندن و نوشتن، کتاب های بوستان و گلستان سعدی را حفظ هستند.

وی ادامه داد: مردم کشور کشمیر معمولاً آموخته ها و محفوظات شعری خود را به فرزندان شان یاد می دهند و این گونه زبان فارسی به نسل بعد منتقل می گردد.

این دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی با اشاره به نفوذ وهابیت و استعمار انگلیس در کشور کشمیر مطرح نمود: متأسفانه شاهد رواج زبان انگلیسی و تأثیر منفی جریان وهابیت در بین مردم کشمیر هستیم و همین امر موجب تحت شعاع قرار دریافت زبان فارسی و تضعیف آن شده است.

وی مطرح نمود: باید کوشش کنیم فرهنگ و زبان فارسی را احیا کنیم ازاین رو لازمه این اتفاق وجود ارتباط بین کشورهای فارسی زبان با هم است.

نصرالله افزود: خلأ عظیم ایجاد شده در حوزه زبان و ادبیات فارسی در کشمیر را می توان به وسیله یک ارتباط سازنده و ادامه دار پر کرد تا فارغ التحصیلان این رشته بتوانند به واسطه این ارتباط به زبان فارسی خدمت نمایند.

وی افزود: در گذشته در کشمیر شاعران بزرگ فارسی زبان وجود داشتند اما در حال حاضر تعداد آن ها روز به روز در حال کاهش است که دلیل عمده آن نبود ارتباط بین کشورهای فارسی زبان از جمله ایران است.

این دانشجوی زبان و ادبیات فارسی اعلام نمود: اگر کسی این زبان را به کار نگیرد و بودجه ای برای حفظ آن اختصاص نیابد این سرمایه و فرهنگ و ادبیات در آینده ای نه چندان دور از بین می رود لذا احتیاج است در راستا خدمت به زبان فارسی گام های بلندی برداشته گردد.

30 درصد واژه های زبان مردم پاکستان فارسی بود

شیرازی از پاکستان نیز با بیان اینکه در حال حاضر در بعضی از شهرهای پاکستان فارسی زبان رسمی مردم است، اظهار کرد: به طور تقریبی 30 درصد واژه های به کاررفته در زبان مردم پاکستان فارسی بود.

وی ادامه داد: کتاب های موجود در مراکز حوزه های علمیه پاکستان عمدتاً به زبان فارسی است و اساتید هم به همان زبان آن را می خوانند و به طلاب آموزش می دهند.

شیرازی توضیح داد: تا سال 1986 میلادی آموزش زبان فارسی تا کلاس هفتم وجود داشت همچنین بوستان و گلستان در مدارس تدریس می شد اما بعد از آن آموزش زبان عربی جایگزین شد.

این دانشجوی پاکستانی اعلام نمود: حضور ایرانیان و افغان های مهاجر در پاکستان موجب گسترش زبان فارسی در این کشور شده است.

به گزارش خبرنگاران، در ادامه این نشست تعداد دیگری از دانشجویان کشوهای آسیای میانه به آنالیز پیشینه و جنبه های مختلف پیوند کشورهای شبه قاره به زبان و ادبیات فارسی پرداختند و راهکارهای خود را برای حفظ زبان فارسی ارائه کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 765

به "احیای زبان فارسی در شبه قاره، نیازمند گسترش روابط است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای زبان فارسی در شبه قاره، نیازمند گسترش روابط است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید