اندیشمند مغربی بیان کرد؛ انزوای نظریه خاتمه تاریخ در عصر کرونایی

به گزارش تور بالی اندونزی، خبرنگاران/قم اندیشمند مغربی با مخدوش دانستن نظریه انتها تاریخ، عصر کرونا را عاملی مهم برای انزوای این نظریه دانست.

اندیشمند مغربی بیان کرد؛ انزوای نظریه خاتمه تاریخ در عصر کرونایی

دکتر ادریس هانی محقق و متفکر اهل مراکش، از فعالان عرصه تقریب مذاهب اسلامی و از جمله رهبران شیعیان غرب است. وی همچنین صاحب کتاب لقد شیعنی الحسین (بی شک حسین مرا شیعه گردانید) می باشد.

وی در شصت و سومین نشست مجازی کرونا و زندگی مومنانه که به همت دانشکده الهیان پردیس فارابی دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی استان قم برگزار گردید، ضمن عرض تسلیت به خانواده های قربانیان ویروس کرونا بیان نمود: با وجود این که قربانیان ویروس کرونا از گروه ها و اشخاص مختلف در تمام نقاط دنیا هستند اما شاهد نگاه های تند و ستیزانه دشمنان ایران به این کشور بودیم.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: دشمنان ایران سعی در مقصر جلوه دادن این کشور در انتشار ویروس کرونا داشتند که حاصل این کوشش ها تنها آشکاری بیشتر عداوتشان با ایران بود.

وی با اشاره به این که از ابتدای ارائه نظریه خاتمه تاریخ به طور مستمر پیگیر آن بوده اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی که در دنیا به وجود آمده می توان گفت که دو نظریه خاتمه تاریخ از فرانسیس فوکویاما و ساموئل هانتینگتون نتوانستند قرائت هایی در خصوص جو حاکم بر دوران پس از کرونا ارائه دهند که این امر سبب شد بنده نظریاتی را اعلام کنم.

محقق و پژوهشگر دنیا عرب با اشاره به نظریه اخیر مبنی بر اینکه توطئه دنیای پشت پرده کرونا است توضیح داد: در رابطه با مسئله کرونا نظریات مختلفی در دنیا مطرح شد از جمله آن ها نظریه توطئه دنیای پشت پرده کرونا است که بر پایه نظریه مالتوس به آن دامن زده شده است بنابراین باید با ادله علمی این موضوع را تحلیل کرد.

دکتر هانی ضمن تشریح نظریه مالتوس ابراز کرد: مالتوس اقتصاددانی است که طبق نظریه آن جمعیت زیاد راه حلی برای پیشرفت نیست و متأسفانه چون این نظریه دقیق آنالیز نشده چالش هایی به وجود آورده که باید از بیشتر دامن زدن به آن ها جلوگیری کرد.

وی یکی از اصلی ترین موضوعاتی که در خصوص نظریه خاتمه تاریخ مطرح می گردد را بحث توطئه دنیای دانست و گفت: نظریه توطئه دنیای مبنی بر این است که براساس سیاست دولتی باید فقرای کشورها به خصوص کشورهای دنیا سوم از ازدواج بازدارنده شوند تا جمعیت فقرا کاهش یافته و کنترل گردد.

دکتر هانی اضافه نمود: حال با توجه به تحلیلی که بنده از نظریه مالتوس داشته ام این مسئله هیچ ارتباطی با کرونا ندارد و این توطئه به سیاست های دولت ها در کنترل جمعیت به خصوص در فقرا برمیگردد بنابراین این مورد نیازمند پژوهش های دقیق تری است و نگاه سطحی به آن باعث تحلیل های ناقص و ناکارآمد می گردد.

این اندیشمند مغرب با توجه به اینکه نمی توان خاتمهی برای ویروس کرونا در نظر گرفت یادآور شد: نقش ویروس ها در تمام طول تاریخ ستیز بین سلول های مورد هجوم و ذهن شخص در حال مقابله است که خودش به نوعی می تواند ایمنی حاصل کند و در خلاصی از این ویروس مؤثر باشد.

وی در ادامه سخنانش گفت: علی رغم اینکه خیلی ها بر این مطلب تاکید دارند که ویروس کرونا و امثال آن مختص کشورهای عقب افتاده دنیا سوم و آسیایی است اما دیدیم که این ویروس علاوه بر اینکه این معادله را برهم زد حتی کشورهای به ظاهر قدرتمند را در تهیه اقلام بهداشتی نیز با مشکل روبرو ساخت.

رهبر شیعیان غرب همچنین بیان نمود: در واقع ما با آنالیز نظریه خاتمه تاریخ و چالشی که بر اثر کرونا در غرب شاهد آن بودیم به اشتباه بودن نظریه فوکویامو رسیدیم بنابراین نظریه هگل نیز زیر سوال می رود و اگر ما نتوانیم در خصوص این نظریه ها و تحلیل های ضعیف توضیح و اصلاحیه ای بیان کنیم شاهد افزایش آن ها خواهیم بود.

وی اضافه نمود: در همین زمان هم متأسفانه در غرب شاهد سیاستمدارانی هستیم که سیاستشان بدون پایه های علمی و فلسفی است و تنها براساس افکار شخصیشان پیش می فرایند. سیطره و چیرگی سیاستمدارن بدون در نظر دریافت مبانی فکری و فرهنگی واقعیتی تلخ در دنیا است.

این استاد دانشگاه علت به وجود آمدن نظریه ستیز تمدن ها یا چالش تمدن ها و از این قبیل نظریات را تحلیل هایی برا اثر عدم درک ربط نظریه خاتمه تاریخ با سیاست های دنیای را دانست و گفت: در صورتی که ما بدون فهم نظریه خاتمه تاریخ و ربط آن به سیاست دنیا پیش برویم خیلی از موضوعات را به غلط تحلیل میکنیم. اگر بخواهیم سقوط نظریه خاتمه فوکویاما رو تحلیل کنیم باید بگوییم که یک اتفاق ناگهانی نبود و براساس نقض های زیاد طی سال های متمادی در آمریکا رخ داد زیرا اصلا از پایه که به فلسفه هگل و استاد کوزف برمیگردد ایراد داشت.

وی در خصوص تاریخچه و توضیح نظریه کوزف توضیح داد: پس از اشغال جزایر توسط فرانسه و اختلافی که با آلمان سر فلسفه سیاسی پیدا کردند شاهد فلسفه های جدیدی مانند نظریه کوزف روسی بودیم که بر اساس آن باید فرمانبرداری بی قید و شرط برده از برده دار را ببینیم که خودش نوعی خشونت است.

دکتر هانی اظهار کرد: بر اساس نظریه کوزف که نتیجه گیری نظریه هگل است، یک میل درونی در برده ها برای فرمانبرداری از کارفرما وجود دارد که اگر ما این نظریه را قبول کنیم با وجود آن هیچگاه نمی توان شاهد قدرت ریسک و مخاطره فرمانبردار در مقابل کارفرما بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1355

به "اندیشمند مغربی بیان کرد؛ انزوای نظریه خاتمه تاریخ در عصر کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشمند مغربی بیان کرد؛ انزوای نظریه خاتمه تاریخ در عصر کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید