بیشترین بیلان منفی استان در موضوع فرونشست ها را دشت نیشابور دارد

به گزارش تور بالی اندونزی، خبرگزاری خبرنگاران- جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و مدیریت بحران شهرستان نیشابور با حضور مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی، معاون استاندار و فرماندار نیشابور و اعضای این ستاد در سالن شهید عابد فرمانداری برگزار گشت.

بیشترین بیلان منفی استان در موضوع فرونشست ها را دشت نیشابور دارد

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در نیشابور ،مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی اظهارکرد: نیشابوربه لحاظ خطر پذیری ازمناطق مهمو خطر خیزاستان است و از نظر مدیریت بحران نیز بسیار اهمیت دارد .

حجت علی شایان فر گفت: بیشترین بیلان منفیاستان در موضوع فرونشست ها را دشت نیشابور دارد و بخش اعظم فرونشست ها به دلیل برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی رخ می دهدو تا زمانی که برداشت های غیرقانونی محدود نشود300 جلسه هم بگذاریم این مشکل مدیریت نخواهد شد .

وی با تقدیر از انسجامی که بین دستگاه های اجرایی و ادارت شهرستان در زمینه مدیریت بحران شکل گرفته عنوان کرد: بهترین نوع مدیریت بحران مدیریت جامعه محور است و مردم را باید در مدیریت و پیشگیری بحران ها به کمک گرفت .

شایان فر ادامه داد: بیشترین میزان کشته شدگان سیل در همه این سال ها مربوط به نیشابور و سیل بوژان بوده است و بر لزوم تدوین طرح های خطرپذیری تاکید کرد .

وی گفت: در جذب اعتبارات سال 98 تا شهریور امسال497 میلیارد تومان اعتبار،کمک بلاعوض و تسهیلات به بخش های مختلف آسیب دیده و خسارت دیده استان پرداخت شده استکه علاوه بر آن حدود 300 میلیارد تومان به بخش استمهال وام ها اختصاص یافته که 260 میلیارد آن جذب شده و امسال نیز 198 میلیارد تومان جهت استمهال وام های کشاورزان خسارت دیده به اعتبارات اضافه شده است .

معاون استاندارو فرماندار نیشابور نیز در این جلسه عنوان کرد: اطلس نقاط بحرانی و بانک اطلاعاتی شهرستان مبتنی بر دانش در دست تهیه است .

علیرضا قامتی با اشاره به تصرفات غیرقانونی حریم و بستر رودخانه فاروب رومان و کاهش حجم کال های جنگل و نانوا به واسطه همین تصرفات غیرقانونی که بعضا نیز همچون وجود خیابان 45 متری در بستر رودخانه که مصوب طرح تفصیلی شهر نیز هست و قانونی انجام شده است گفت: اگر بخواهیم مدیریت بحران انجام دهیم باید جسارت بخرج دهیم و از حاشیه هاو فشارهای ایجاد شده ابایی نداشته باشیم .

وی اضافه کرد: با توجه به اعلام سازمان هواشناسی و تغییر سامانه های بارشی به اواخر سال و فروردین که بارش های سنگینی را نیز به همراه دارد و همچنین احتمال بازگشت دوره های سالیانه سیلاب در رودخانه فاروب رومان با دوره های25 ساله 125 مترمکعب برثانیه و صد ساله 356 مترمکعب برثانیهباید آمادگی خود را جهت مدیریت این گونه بحران ها داشته باشیم .

قامتی ادامه داد: در موضوع فرونشست دشت ها نگاه پدافندی نبوده و جایگزین برای چاه های شرب مجتمع های آب روستائی پیش بینی نشده است و امروز گرفتار مسائل آن شده ایم .

فرماندار نیشابور همچنین با انتقاد از افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه ها شرح داد: عامل اصلی وقوع سیل در بیشتر موارد ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه هاست و شهرداری با جدیت در بخش ساخت و سازهای غیرمجاز ورود کند، و پلیس ساختمان شهرداری ها به موقع و کارآمدتر عمل نماید .

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نیشابور نیز در این جلسه بر ضرورت استفاده حدبیشتری دستگاه های اجرایی از اختیارات قانونی خود با هدف کاهش حوادث و جرایم با زمینه های بحران تاکید کرد .

سید محمد حسینی با انتقاد از عدم استفاده به موقع دستگاه های اجراییاز اختیارات قانونی خود در پیشگیری از بحران عنوان کرد: لزوم مطالبه گری از دستگاه های اجرایی مسئول در حوزه بحران باید به یک گفتمان غالب در تمام قسمت های حاکمیتاعم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دستگاه قضا و ارشد اجرایی شهرستان تبدیل شود و بر لزوم جرم انگاری و اهمال و سهل انگاری دستگاه هایی که به موقع و به هنگام با تخلفات و تجاوزات منتهی به بحران برخورد نمی نمایند، تاکید کرد .

وی با اشاره به نقش آفرینی کمیسیون ماده صد شهرداری ها اضافه کرد:در مورد ساخت و سازهایی که در حریم یا بستر رودخانه هاست، دستگاه های مربوطه جز به تخریب به چیزی فکر ننمایند .

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نیشابور همچنین بر افزایش امکانات لجستیکی و تجهیز دستگاه های اجرایی جهت مقابله با بحران تاکید وشرح داد: دستگاه های اجرایی تامین نماینده خدمات زیربنایی دقت نمایند نباید به اسم رساندن خدمت به دست مردم نقش تسهیل گری در تخلفات و جرم را داشته باشند در غیر اینصورت کارمان عبث است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 10 بهمن 1399 بروزرسانی: 10 بهمن 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1544

به "بیشترین بیلان منفی استان در موضوع فرونشست ها را دشت نیشابور دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیشترین بیلان منفی استان در موضوع فرونشست ها را دشت نیشابور دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید