تشخیص زودتر بیماری های چشمی با فناوری جدید محققان ایرانی

به گزارش تور بالی اندونزی، تهران (پانا) - گروهی از محققان ایرانی در مطالعه اخیرشان اظهار کرده اند، یک سیستم تصویربرداری لیزری بدون تماس می تواند به پزشکان کمک کند تا بیماری های چشمی که باعث نابینایی می شوند را خیلی زودتر از آنچه اکنون ممکن است، تشخیص داده و درمان کنند.

تشخیص زودتر بیماری های چشمی با فناوری جدید محققان ایرانی

به گزارش ایسنا، به نقل از مدیکال اکسپرس، این فناوری جدید که توسط محققان دانشگاه واترلو توسعه یافته است، برای شناسایی علائم بیماری های مهم در خون و بافت شبکیه طراحی شده است.این مطالعه توسط زهره حسینایی، نیکلاس پلگرینو، لیلا خلیلی و لیازات مخانگالیوا، نیما عباسی و پارسین حاجی رضا اجرا شده است.

معمولا بیماری هایی مانند تباهی لکه زرد وابسته به سن، رتینوپاتی دیابتی و گلوکوم(که هیچ یک از آنها در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارند) با روش های آزمایش فعلی پس از آسیب غیرقابل برگشت به بینایی تشخیص داده می شوند. رتینوپاتی دیابتی عارضه ای ناشی از دیابت است که به دلیل تغییرات ایجاد شده در رگ های خونی رخ می دهد. تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا نیز شایع ترین علت کوری در افراد مسن است. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است. آب سیاه یا گلوکوم نیز اصطلاحی برای توصیف گروهی از اختلالات چشمی با علت های متفاوت ولی اثری بالینی و مشترک بر روی چشم و عصب بینایی و وابسته به فشار داخل چشمی است.

پارسین حاجی رضا، مدیرPhotoMedicine Labs در واترلو گفت: ما خوشبین هستیم چرا که فناوری ما با ارائه جزئیات عملکردی چشم مانند اشباع اکسیژن و متابولیسم اکسیژن، می تواند نقشی حیاتی در تشخیص و مدیریت به موقع بیماری هایی که به نابینایی منجر می شوند، داشته باشد.

فناوری ثبت اختراع شده با عنوان پارس که مخفف عبارت سنجش از دور فوتواکستیک(PARS) است، شناخته می شود. این فناوری از لیزرهای چند رنگ برای تصویربرداری تقریباً فوری بدون تماس از بافت انسان استفاده می کند.

این فناوری توسط حاجی رضا و دیگر محققان برای ارائه تجزیه و تحلیل میکروسکوپی از پستان، گوارش، پوست و سایر بافت های سرطانی و امکان تصویربرداری در لحظه برای راهنمایی جراحان در هنگام برداشتن تومورهای مغزی در حال استفاده است.

دکتر ریچارد وینستین(Richard Weinstein) چشم پزشک و بنیانگذار مرکز بهداشت Ocular گفت: سنجش از دور فوتواکستیک ممکن است ما را از حد استاندارد طلای فعلی در تصویربرداری چشم فراتر ببرد. برای اولین بار نه تنها در چشم پزشکی بلکه در کل زمینه های پزشکی، تشخیص و درمان بیماری می تواند قبل از تغییر ساختار و از دست دادن عملکرد آن بافت تشخیص داده شود.

حاجی رضا گفت که محققان در حال کار با چندین چشم پزشک هستند و امیدوارند که آزمایشات بالینی را تا دو سال دیگر آغاز کنند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1834

به "تشخیص زودتر بیماری های چشمی با فناوری جدید محققان ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص زودتر بیماری های چشمی با فناوری جدید محققان ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید