خبرنگاران آمریکا و کانادا روابط دوجانبه را بازنگری می کنند

به گزارش تور بالی اندونزی، تهران-خبرنگاران- تارنمای هیل گزارش داد: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا توافق کردند در دیدار ماه آینده بعد از چهار سال پرتنش، روابط دو جانبه را بازنگری کنند.

خبرنگاران آمریکا و کانادا روابط دوجانبه را بازنگری می کنند

به گزارش خبرنگاران، این رسانه آمریکایی نوشت: دو طرف روز جمعه در نخستین تماس های بایدن با یک رهبر خارجی از زمان به قدرت رسیدنش، تلفنی گفت و گو کردند.

دفتر ترودو در گزارش خود درباره گفتگوی این دو مقام آمریکایی و کانادایی اظهار داشت که دو طرف توافق کردند ماه آینده به منظور پیشبرد وظیفه مهم بازنگری در روابط محبت آمیز عمیق و پایدار بین دو کشور دیدار کنند.

هیل نوشت: معلوم نیست این نشست به صورت مستقیم و یا مجازی برگزاری خواهد شد.

گزارش کاخ سفید از این تماس تلفنی نشان می دهد که دو طرف توافق کردند در یک ماه آینده بار دیگر با یکدیگر گفت و گو کنند و جن ساکی سخنگوی مطبوعای کاخ سفید روز جمعه اظهار داشت این گفت وگوها اندکی قبل از اولین سفر خارجی بایدن صورت خواهد گرفت.

در طول تاریخ، کانادا مقصد اولین سفر خارجی هر رئیس جمهوری جدیدی در آمریکا بوده است.

در گزارش ترودو و کاخ سفید درباره تماس تلفنی روز جمعه بیان شده است که دو طرف درباره مسائل مختلفی و در صدر آن مبارزه با همه گیری کرونا و تقویت همکاری کانادا و آمریکا درباره مسائل آب و هوایی و تقویت همکاری اقتصادی مذاکره کرده اند.

در گزارش دفتر نخست وزیر کانادا درباره این تماس آمده است: دو طرف درباره همکاری در زمینه واکسن مذاکره و بر تلاش های دو کشور برای تقویت آن از طریق تبادل کادر پزشکی و مایحتاج پزشکی حیاتی تاکید کردند.

همچنین دو طرف درباره دیدگاه مشترک خود در زمینه احیای اقتصاد پایدار، اشتغال زایی و تقویت طبقه متوسط مذاکره کردند.

به رغم اختلافات دو کشور درباره خط لوله کی استون اکس ال، بایدن و ترودو اظهار داشتند که خواهان عادی سازی روابط هستند که در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری قبلی آمریکا آسیب دیده بود.

دولت ترامپ موضع جنجال آمیزی را در قبال اوتاوا اتخاذ کرده بود و تعرفه هایی را برای محصولات کانادایی وضع کرد. همچنین توافق تجارت آزاد آمریکای شاقتصادی (نفتا) را لغو و آن را با توافق جدیدی جایگزین کرد.

ترامپ همچنین ترودو را دارای شخصیتی بسیار ضعیف و دو رو توصیف کرد و حتی پیتر ناوارو مشاور تجاری ترامپ یک بار گفت نخست وزیر کانادا جای ویژه ای در جهنم دارد.

ترودو روز جمعه در یک کنفرانس خبری گفت: ما در بسکمک از موارد همسو هستیم، این فقط درباره من و بایدن نیست بلکه مردم کانادا و بایدن همسو هستند. بسیار امیدوار به همکاری با بایدن هستم.

ترودو از تصیم جو بایدن در لغو مجوز احداث خط لوله نفتی کی استون اکس ال ابراز یاس و ناامیدی کرده است.

بایدن مجوز خط لوله کی استون را لغو کرده است. ترامپ، احداث این خط لوله را به عنوان یکی از وعده های انتخاباتی اش مطرح کرده بود. دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا با این پروژه به دلیل ضدیت در مبارزه با تغییرات اقلیمی مخالف بود و بایدن در آن زمان معاون اوباما به شمار می رفت.

خط لوله کی استون اکس ال ظرفیت انتقال روزانه هزاران بشکه نفت خام کانادا به نبراسکا و از آنجا به پالایشگاه ها و بنادر خلیج مکزیک در آمریکا را دارد. توسعه این خط لوله از مدت ها قبل به دلایل زیست محیطی مورد بی توجهی قرار گرفته بود. جمهوری خواهان معتقدند توسعه این خط لوله به اشتغال زایی کمک می کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اسفند 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1598

به "خبرنگاران آمریکا و کانادا روابط دوجانبه را بازنگری می کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آمریکا و کانادا روابط دوجانبه را بازنگری می کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید