درگذشت تلخ پیشکسوت و رکورددار شنای ایران

به گزارش تور بالی اندونزی، همیشه در افسانه های مردمان حاشیه دریای کاسپین موجودی اساطیری و استثنایی وجود داشته که منشا خیر و برکت صیادان بوده که بندر نشینان شاه ماهیش می خواندند توضیح حدیث آن همیشه سینه به سینه در ادوار مختلف نقل شده است.

درگذشت تلخ پیشکسوت و رکورددار شنای ایران

در 25 آذر سال 1323 هجری خورشیدی از خانواده شونجانی فرزندی به دنیای آمد که حیدر نامیدندش او که از کودکی علاقه زیادی به دریا و همزیستی با آب داشت با تمرینات منسجم پای در عرصه بزرگان شنا نهاد. در نوجوانی به یکی از پدیده ارزنده شنا و نجات غریق تبدیل شد. در اوان جوانی بود که در رقابت های کشوری مدال های طلا را یکی پس از دیگری درو کرد و به عنوان یک ملی پوش شنای کشور در آمد. 19 سال داشت که همراه محمد نصیری اعجوبه وزنه برداری به عنوان جوان ترین مسافران المپیک 1964 به توکیو اعزام شدند.

او نخستین ایرانی بود که 100 متر زیر یک دقیقه و 400 متر زیر 5 دقیقه شنا کرد و رکورد 100 مترش (57 ثانیه) 26 سال دست نخورده ماند. حیدر شونجانی با حضور در دو المپیک و چهار دوره بازی های آسیایی و کسب مدال طلای واتر پلوی آسیا در سال 1974 تهران و حضور در جام جهانی شنا و رکورد داری 50، 100، 200، 400، 800 و 1500 متر شنای کشور و در کسوت مربیگری با نایب قهرمانی واترپلوی باشگاه های آسیا و حضور در بیش از 30 تورنمنت شنای جهانی در عرصه های قهرمانی پر افتخارترین شناگر کشور محسوب می گردد.

شونجانی طی سالیان متمادی با کشف و شناسایی استعداد های فراوان و تربیت آنان شاگردان زیادی را به تیم ملی شنا و واترپلوی کشور معرفی کرد. او در عرصه مدیریت نیز چند سال به عنوان مشاور ریاست فدراسیون شنا و ریاست هیات شنا استان گیلان منشا اثر خدمت به جامعه شنا بود ...

این شاه ماهی افسانه ای در غروب غمگین 18 آبان 1399 در زادگاه خود غریبانه از دل دریای کاسپین پر کشید و رفت. روحش شاد و یادش گرامی باد...

منبع: خبرورزشی

منبع: فرارو
انتشار: 18 آذر 1399 بروزرسانی: 18 آذر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1447

به "درگذشت تلخ پیشکسوت و رکورددار شنای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درگذشت تلخ پیشکسوت و رکورددار شنای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید