دریاچه شط تمی کجاست

به گزارش تور بالی اندونزی، تمی یکی ازبزرگترین و زیباترین دریاچه های کوهستانی کشور محسوب می گردد و در مرز استان های لرستان و خوزستان واقع شده است. دریاچه تمی در گویش بختیاری به مکانی صاف و هموار که در جایی بلند قرار گرفته است، گفته می گردد. آب دریاچه تمی از سیلابهای بهاری و ذوب برفهای کوههای اطراف آن که یخچال های دائمی هستند و در طول سال پوشیده از برف و یخ می باشند، تامین می گردد. به خاطر موقعیت بخصوص جغرافیایی دریاچه تمی، آب دریاچه جریان ندارد و در واقع یک دریاچه بسته و بدون آبزی می باشد. مراتع، چمن زارها و پوشش گیاهی خاص وسیعی که در اطراف دریاچه تمی از دشت موز تا دشت تمی گسترده شده برترین جا برای اردو زدن عشایر در زمان کوچ از گرمسیر در جلگه خوزستان به سمت اشترانکوه، قالی کوه و زردکوه بختیاری و محل ییلاقی بسیار عالی برای عشایر دزفول می باشد.

دریاچه شط تمی کجاست

راستا دریاچه شط تمی

مشخصات دریاچه تمی

ارتفاع دریاچه شط تمی از سطح دریا 2220 متر می باشد و ارتفاعات زاگرس آن را احاطه نموده اند. دریاچه تمی بیضی شکل بوده و قطر بزرگ آن 2 کیلومتر و قطر کوچک حدودا 1 کیلومتر می باشد. این دریاچه از دو قسمت اصلی و تقریبا بیضی شکل در شمال فلات و دریاچه فصلی مثلثی شکل در جنوب تشکیل شده که این دو دریاچه را تنگه ای به هم متصل می نماید.

تاریخچه دریاچه تمی

آب دریاچه شط تمی از سیلاب های بهاری و ذوب شدن برف کوههای کنار دریاچه که یخچال های دائمی می باشند و در کل سال از برف و یخ پوشیده می باشند، تامین می گردد و آب دریاچه به خاطر موقعیت جغرافیایی که دارد فاقد جریان است.

دریاچه شط تمی کجاست

ویژگیها دریاچه تمی چهارمحال

دریاچه شط تمی در واقع یک دریاچه بسته و فاقد هرگونه آبزی است. مراتع، چمن زارها و پوشش گیاهی خاص وسیعی که در اطراف این دریاچه از دشت موز تا دشت تمی گسترده شده محل مناسبی برای اردو زدن عشایر هنگام کوچ بزرگ خود از گرراستا واقع در جلگه خوزستان به سمت اشترانکوه، قالی کوه و زردکوه بختیاری و محل ییلاقی بسیار خوبی برای عشایر دزفول است.

زمان مناسب بازدید دریاچه تمی چهارمحال

برترین زمانی که برای بازدید از دریاچه تمی مناسب است و ملاقات لذت بخشی را با این دریاچه تجربه خواهید کرد در فصل زیبای بهار و ماه های فروردین و اردیبهشت می باشد.

راستا دسترسی به دریاچه تمی

راستا دریاچه تمی تقریباً جنگلی است و چشمه های بسیاری را در سر راه دارد. در راستای که به سمت دریاچه تمی می روید، تقریبا در دو سوم راستا، چشمه ها و آب های معدنی گوارا را خواهید داشت. بعد از یک مسافت طولانی در محیط فلات مانند بالای گردنه، دشت وسیعی واقع شده است که کاملا سرسبز و هموار می باشد و بعد از پیمودن یک ساعت پیاد روی به دریاچه خواهید رسید. برای دسترسی به دریاچه در گذشته از راستا الیگودرز، بزنوید ،دستگرد، پز، لیروک (در کنار رودخانه زلقی) استفاده می کردند که از دستگرد تا دریاچه می بایست راستا را به صورت پیاده طی کنید. اما هم اکنون با آماده شدن جاده الیگودرز- لیروک، این راستا هم کوتاه شده و بخش زیادی از راه را می توانید با خودرو طی کنید. البته کوهنوردان بعضی اوقات از همان راستا قبلی استفاده می نمایند. لازمه رسیدن به دریاچه عبور از آب زالکی یا بختیاری می باشد. از لیروک تا رودخانه 1 ساعت پیاده روی است و با رسیدن به رودخانه، با وسیله ای به نام گرگر از رودخانه عبور کنید و به راستا خود ادامه دهید. گرگر : وسیله ای است متشکل از یک سیم بکسل قوی که در دو طرف رودخانه نصب شده و یک قرقره که روی آن حرکت می نماید. طناب و یک چوب دوشاخه بزرگ نیز برای نشستن به قرقره متصل شده است که با دو رشته طناب در دو طرف رودخانه و کشیدن به طرف مورد نظر می توانید به آن طرف رودخانه بروید. طول قرقره لیروک 60 متر و ارتفاع آن 5 متر می باشد. پس از آن راهی مالرو به سمت جنوب و بالای گردنه از دره روبرو وجود دارد و آخرین مرحله تا رسیدن به دریاچه می باشد.

عمق دریاچه تمی

سوالات متداول در خصوص دریاچه تمی

  • دریاچه تمی کجاست؟

تمی یکی ازبزرگترین و زیباترین دریاچه های کوهستانی کشور محسوب می گردد و در مرز استان های لرستان و خوزستان واقع شده است. دریاچه تمی در گویش بختیاری به مکانی صاف و هموار که در جایی بلند قرار گرفته است، گفته می گردد. آب دریاچه تمی از سیلابهای بهاری و ذوب برفهای کوههای اطراف آن که یخچال های دائمی هستند و در طول سال پوشیده از برف و یخ می باشند، تامین می گردد.

  • راستا دریاچه تمی چگونه است؟

راستا دریاچه تمی تقریباً جنگلی است و چشمه های بسیاری را در سر راه دارد. در راستای که به سمت دریاچه تمی می روید، تقریبا در دو سوم راستا، چشمه ها و آب های معدنی گوارا را خواهید داشت. بعد از یک مسافت طولانی در محیط فلات مانند بالای گردنه، دشت وسیعی واقع شده است که کاملا سرسبز و هموار می باشد و بعد از پیمودن یک ساعت پیاد روی به دریاچه خواهید رسید.

  • دریاچه تمی چگونه تشکیل شده است؟

آب دریاچه شط تمی از سیلاب های بهاری و ذوب شدن برف کوههای کنار دریاچه که یخچال های دائمی می باشند و در کل سال از برف و یخ پوشیده می باشند، تامین می گردد و آب دریاچه به خاطر موقعیت جغرافیایی که دارد فاقد جریان است.

منبع: تریپ
انتشار: 14 مرداد 1401 بروزرسانی: 14 مرداد 1401 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 2255

به "دریاچه شط تمی کجاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه شط تمی کجاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید