شرقِ دور گذرگاه توسعه گرگان می گردد، خواهری از جنس چینی

به گزارش تور بالی اندونزی، خبرنگاران، گروه استان ها: در سوم آذرماه امسال بود که لایحه سفر شهردار گرگان و بردن دو همراه در صد و چهارمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر گرگان مطرح شد.

شرقِ دور گذرگاه توسعه گرگان می گردد، خواهری از جنس چینی

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

این خبر بعد از انتشار بازتاب های زیادی داشت به طوری که سخنگوی شورای شهر را مجبور به نشست خبری در این زمینه کرد.

پیش از سخنگوی شورای گرگان، شهردار گرگان هم نشستی در مورد جشنواره پاییز هزار رنگ داشت اما بیش از نیمی از جلسه به موضوع سفر به گوانجوی چین اختصاص یافت.

چیزی که آشکار است این است که برای رفتن به این سفر هزینه بلیت رفت و برگشت و اقامت شهردار گرگان و معاون استاندار (میر محمد غراوی) و هزینه اقامت دو همراه بر عهده طرف چینی است.

تاریخ برگزاری

مجمع دنیای شهرداران از تاریخ 15 الی 17 آذر در گوانجو برگزار می گردد و در حاشیه آن مذاکره در مورد خواهرخواندگی انجام خواهد شد.

اما اتفاقی در صحن شورا رخ داد، علیرغم این که نام رئیس و رئیس کمیسیون گردشگری در لایحه بود، شنیده شده که بعضی از اعضاء پافشاری کردند تا قرعه کشی گردد. امری که سبب ساز حرف و حدیث هایی شده و حاشیه های آن هنوز هم در فضای رسانه ای و مجازی ادامه دارد.

در این قرعه کشی نام سعید رحیمی و حمیدرضا آقاملایی (رئیس کمیسیون گردشگری) درآمد و البته اعضاء با رفتن رئیس شورا، علی اصغر یوسفی هم موافقت کردند. بعد از گذشت چند روز رحیمی از رفتن به شرق دور انصراف داد و نام رئیس شورا و رئیس کمیسیون گردشگری شورا باقی ماند.

اما اکنون چند دیدگاه مطرح است، دسته ای معتقد هستند که شهردار به همراه معاون عمرانی استاندار به گوانجو برود و دو نفر دیگر انصراف دهند؛ دسته ای دیگر این سفر را یک خطر و ریسک معرفی می نمایند و حتی رفتن شهردار را هم ممنوع اعلام نموده اند و اما دسته دیگری که رفتن این چهار مسئول را به شهر بندری گوانجو یک فرصت برای گرگان می دانند.

اما در گوانجو چه خبر است، شهردار گرگان در نشست خبری خود در این زمینه گفت: نامه ای از سوی سرپرست نمایندگی وزارت امور خارجه در گلستان به شهردار گرگان و معاون امور عمرانی استانداری گلستان ارسال شد و در آن به موضوع شرکت در مجمع دنیای شهرداران که به صورت دوره ای در کشورهای مختلف برگزار می گردد، اشاره شده و در حاشیه نشست هم موضوع خواهرخواندگی گرگان و گوانجو مطرح خواهد شد.

شرکت در مجمع دنیای شهرداران

وی با اشاره به رایگان بودن سفر برای وی و معاونت عمرانی استاندار، اعلام کرد: این سفر فرصت خوبی برای گرگان محسوب می گردد زیرا اگر درخواست از سوی ما صورت می گرفت، شاید پذیرش این موضوع به سادگی صورت نمی گرفت.

دادبود با بیان این که یکی از دلایل انتخاب گرگان از طرف چین این است که گرگان در جهت جاده ابریشم قرار گرفته است، اضافه نمود: گوانجو در حوزه دانشگاهی و گردشگری ظرفیت بسیار بالایی دارد و این موضوع می تواند در توسعه گرگان مؤثر باشد.

وی توضیح داد: گرگان نخستین شهر در ایران است که گوانجو قصد خواهرخواندگی با آن را دارد و امیدواریم در پیوست این تفاهم نامه، اتفاقات بسیار خوبی برای گرگان رخ دهد.

سرفصل های مورد بحث در مجمع شهرداران

شهردار گرگان ادامه داد: مباحث مربوط به توسعه شهری و راهکارهای همکاری میان شهرهای خلیج چین، استفاده از فناوری های دیجیتال برای مدیریت شهری، خواهرخواندگی دانشگاهی گوانجو، وحدت بخشی میان دانشگاه های خواهرخوانده، جاده ابریشم و ساخت و سازهای شهری، حمل و نقل و جابجایی شهری، میراث فرهنگی و نوآوری برای آینده شهری و توسعه فضای سبز شهری از محور برنامه های مجمع دنیای شهرداران است.

دادبود بیان نمود: نام شهردار گرگان و معاون استاندار به صورت مستقیم در نامه آمده و اعلام شده که می توانیم دو همراه در این سفر داشته باشیم.

اما این سخن دادبود با آن چه رئیس کمیسیون گردشگری شورا گفت متفاوت است، حمیدرضا آقاملایی در نشست خبری با اصحاب رسانه (چهارشنبه، هفت آذر) گفت که نام وی و نام رئیس شورا در نامه ارسالی از طرف چین ذکر شده است.

شباهت های گرگان و گوانجو

آقاملایی در این نشست از شباهت های گرگان و گوانجو گفت و اظهار کرد: گرگان یک شهر تاریخی و گردشگری است و گوانجو هم یک شهر تاریخی و گردشگری به شمار می رود و همچنین دو شهر علمی و شهر دانشگاهی محسوب می شوند.

وی ادامه داد: همچنین شهر گوانجو یک شهر بندری بوده و در نزدیکی شهر گرگان هم دو بندر ترکمن و بندرگز وجود دارد.

آقاملایی یادآور شد که مناسبت های فرهنگی، مالی، فنی و سیاسی می توان از جمله اهداف این خواهرخواندگی باشد.

آمدن تور گردشگری، تسهیل روابط بازرگانی و شناساندن گرگان به کشور چین از دیگر اهدافی بود که وی به آن اشاره نمود.

وی در مورد قرعه کشی برای سفر به چین گفت: یک دعوت نامه ای را چین قبل از 27 آبان برای شهردار گرگان فرستاده و در این دعوت نامه اسامی شهردار گرگان، معاون عمرانی استاندار و رئیس کمیسیون گردشگری و رئیس شورا شهر گرگان وجود داشت.

آقاملایی اضافه نمود: براساس این دعوت نامه از قبل معین بود که چه افرادی به این سفر می روند، قرعه کشی که روز شنبه (3 آذر) انجام شد پسندیده نبود.

دستاورد سفر بیشتر از هزینه بلیت است

وی توضیح داد: جز لیست در نظر گرفته شده اگر اسم افراد از آن خارج می شد نمی توانست به این سفر برود.

وی همچنین اعتقاد داشت که دستاورد سفر بیشتر از هزینه بلیت است و تأکید کرد که رایزنی می گردد تا طرف چینی هزینه بلیت دو همراه را هم متقبل گردد و اگر چنین نشد حداقل هزینه یک طرف پرواز را از حساب شخصی پرداخت خواهند کرد.

بهره گیری کشورها از ظرفیت خواهرخواندگی شهرها برای تعاملات فرهنگی و اجتماعی، در تمام دنیا رایج است و گرگان هم نمی تواند از این قضیه مستثنی باشد بنابراین بعضی فضاسازی ها در این زمینه اشتباه است.

بر خلاف تصور رایج در جامعه ایرانی که کشور چین را به فراوری کالاهای بنجل و بی کفایت می شناسند، این کشور به عنوان پیروز ترین کشور در توسعه صنعت، تجارت و البته گردشگری در آسیا و دنیا محسوب می گردد و امیدواریم که شهردار گرگان و همراهان از فرصت پیش آمده برای توسعه بخشی به شهر استفاده نموده و سوغات خوبی برای مردم گرگان به همراه بیاورند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 419

به "شرقِ دور گذرگاه توسعه گرگان می گردد، خواهری از جنس چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرقِ دور گذرگاه توسعه گرگان می گردد، خواهری از جنس چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید