عدم تمایل مردم هند به واکسن کرونا با انتشار اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی

به گزارش تور بالی اندونزی، روزنامه ایران نوشت: این روزها هند دوران سخت کرونایی را تجربه می نماید و مرگ در خیابان ها و کوچه پس کوچه های شهرها و روستاها جولان می دهد. با این که هندوستان دومین سازنده عظیم واکسن در دنیا است و بسیاری تصور می کردند واکسیناسیون در این کشور شتابی ویژه خواهد داشت ولی حالا مسائل زیادی، سرعت گیر واکسیناسیون گسترده شده است.

عدم تمایل مردم هند به واکسن کرونا با انتشار اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور بمبئی ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

جمعیت بالا، روستاهایی با راه های صعب العبور، شکاف دیجیتال و... هریک مانعی مهم محسوب می شوند ولی شاید بتوان گفت انتشار اخبار جعلی در زمینه واکسیناسیون بر بستر شبکه های اجتماعی بویژه واتس اپ و بی رغبتی به تزریق واکسن، مهم ترین مانع در این جهت به شمار می رود و اخبار جعلی، جدال هندوستان با پاندمی کرونا را پیچیده تر نموده است.

شکاف دیجیتال گسترده در هند

باوجود کوشش فراوان برای توسعه تکنولوژی در هند، هنوز هم بین مناطق روستایی و شهری این کشور شکاف دیجیتال زیادی دیده می گردد و این موضوع بر واکسیناسیون و آمار مربوط به آن هم تأثیرگذار بوده است.دسترسی کم به تلفن هوشمند در کنار کمبود سواد دیجیتال، واکسیناسیون در روستاهای هندوستان را تحت تأثیر قرار داده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط رگولاتور مخابرات این کشور در ماه فوریه، ضریب نفوذ دستگاه های دیجیتال بی سیم در مناطق روستایی 60 درصد بود، در حالی که این رقم در شهرها به 140درصد می رسد. بیشتر مشترکان در حومه شهرها دارای تلفن های همراه معمولی هستند پس تلفن هوشمند ندارند و بسیاری از آنها حتی نمی دانند چگونه از اینترنت استفاده نمایند.

هند جمعیت 1.39میلیارد نفری دارد و از این میان، 35.2درصد مردم شهرنشین هستند و 64.8درصد آنها در مناطق روستایی زندگی می نمایند. درحالی که بیشتر مردم هندوستان در مناطق روستایی سکونت دارند اما درصد بالایی از آنها به اینترنت و تلفن های هوشمند دسترسی ندارند به همین دلیل هم ثبت نام آنلاین واکسیناسیون برای آنها امکانپذیر نیست و بسیاری از آنها اصولاً چیزی دراین باره نمی دانند.

در هند بیش از 790میلیون کاربر تلفن هوشمند وجود دارد درحالی که تعداد کاربران تلفن هوشمند در دنیا در حال عبور از مرز 3.8میلیارد نفر است. لازم به ذکر است ضریب نفوذ اینترنت در هندوستان 45درصد است و تعداد کاربران اینترنت در این کشور به 624میلیون نفر رسیده که این رقم در یک سال گذشته افزایش 47میلیون نفری(رشد 8.2درصدی) را تجربه نموده است.

ناتوانی در تشخیص پیغام های جعلی

در هندوستان 448میلیون نفر کاربر شبکه اجتماعی هستند که این رقم در یک سال گذشته افزایش 21درصدی داشته و 32.3درصد جمعیت این کشور حداقل عضو یک شبکه اجتماعی هستند.

جالب است بدانید، هند عظیم ترین بازار واتس اپ است و 390.1میلیون کاربر دارد یعنی بخش عظیمی از کاربران هندی که در شبکه های اجتماعی عضویت دارند، عضو واتس اپ هستند. همین موضوع سبب شده تا منتشرنمایندگان اخبار جعلی در هندوستان این پلتفرم را راهی مناسب برای انتشار اخبار غلط خود بدانند.

در واقع اخبار جعلی، جدال هندوستان با پاندمی کرونا را پیچیده تر نموده است. داستان های غیرواقعی و انتشار اخبار تأیید نشده و تئوری توطئه که بر شبکه های اجتماعی در حال گردش است منجر به افزایش اضطراب مردم شده و به عنوان سد و مانعی بر سر راه پاسخگویی مناسب به بحران عمل می نماید. همزمان با افزایش موارد ابتلا به کووید 19 و مرگ ناشی از آن در هندوستان، بسیاری از مردم زودباور طعمه این اخبار جعلی می شوند.

اخبار جعلی در هندوستان با توجه به کم بودن سواد دیجیتالی مردم، قدرت مانور بیشتری دارد و همین موضوع سیستم های حقیقت یاب در هندوستان را برای مقابله با انتشار اخبار جعلی آنلاین ناتوان نموده است. شاید بسیاری از مردم هندوستان به وسیله گوشی خود به اینترنت ارزان قیمت دسترسی داشته باشند اما از آنجا که آموزش لازم در خصوص چگونگی ارزیابی صحت ادعاهای مطرح شده در پیغام ها را ندیده اند به سادگی قربانی این اخبار جعلی می شوند.

نمونه های اخبار جعلی

این روزها مردم هندوستان آماج اخبار واتس اپی جعلی درباره واکسن کرونا و اثرات جانبی آن هستند. وقتی یکی از بازیگران هندی دو روز پس از دریافت واکسن در هندوستان جان خود را از دست داد، با وجودی که پزشکان بارها اعلام کردند مرگ وی در نتیجه حمله قلبی بوده اما مخالفان واکسن کرونا، آن را گواهی بر خطرناک بودن واکسن کرونا دانستند و واتس اپ و سایر شبکه های اجتماعی در هندوستان پر از اخبار جعلی درباره اثرات جانبی خطرناک تزریق این واکسن شد.

بخشی دیگر از اخبار جعلی که در زمینه پاندمی کرونا و همچنین واکسیناسیون این روزها به دست مردم هند می رسد، دستکاری ژنتیکی توسط واکسن و تأثیر منفی آن بر باروری زنان و مردانی است که این واکسن را دریافت می نمایند. در یک پیغام واتس اپی دیگر در هند که این روزها دست به دست می گردد، آمده است: واکسیناسیون را انجام ندهید و جان فرزندانتان را نجات دهید چراکه تزریق واکسن کرونا منجر به بروز اوتیسم و سایر اختلالات می گردد.

یکی دیگر از فیلم های منتشر شده در واتس اپ، مردی را نشان می دهد که می گوید به جای واکسن از روش درمانی من بهره ببرید که بسیار کارآمد است. تنها کافی است چند قطره آب لیمو در بینی بچکانید تا در برابر کووید 19 ایمن شوید.این مرد با لباس سنتی مذهبی می گوید: اگر آنچه را که می خواهم بگویم با ایمان انجام دهید، در عرض پنج ثانیه از شر کرونا خلاص خواهید شد. این لیمو مانند یک واکسن از شما در برابر ویروس کرونا محافظت می نماید. روش های درمانی عجیب مانند استفاده از ادرار گاو برای درمان کرونا و پرهیز از خوردن گوشت و تخم مرغ به دلیل احتمال انتشار کرونا توسط آن هم بخش دیگری از اخبار جعلی منتشر شده در واتس اپ بود.

علاوه بر اطلاعات غلط درباره واکسن، تا به امروز درباره منشأ بیماری و نحوه گسترش کووید 19و همچنین درمان بیماری کرونا اخبار جعلی فراوانی در واتس اپ منتشر شده است. به عنوان مثال در آوریل سال گذشته پس از مثبت شدن آزمایش چندین نفر از اعضای یک گروه اسلامی که در یک اجتماع مذهبی در دهلی شرکت نموده بودند، خبری در واتس اپ وایرال شد که جان مسلمانان این کشور را به خطر انداخت.

ادعاهای دروغین مبنی بر اینکه مسلمانان ناقل ویروس هستند، آغاز به انتشار کرد و چندین فیلم جعلی نیز وایرال شد. در یکی از این فیلم ها ادعا شد به جوانان مسلمان خون کووید مثبت تزریق می گردد بنابراین همه مسلمانان ناقل این ویروس هستند. در برخی نقاط این موضوع منجر به حمله به مسلمانان بویژه کادر درمان شد.شایعات مربوط به درمان های کاذب، داستان های ترسناک درباره عوارض جانبی واکسن و... همگی باعث ناامیدی و بی اعتمادی به دولت شد و بحران انسانی این کشور را تشدید کرد.

کوشش های واتس اپ

آمار نشان می دهد در هندوستان بخش عمده انتشار اخبار جعلی بر بستر واتس اپ و تلگرام انجام می گردد و شاید بتوان گفت در این کشور بیش از هر چیز گروه های واتس اپ خانوادگی و فامیلی دردسرساز شده اند و حتی دامنه این دردسرها به خانواده های هندی ساکن در بریتانیا نیز کشیده شده و بسیاری از آنها نیز علاقه ای به تزریق واکسن نشان نمی دهند.

به همین دلیل واتس اپ آغاز به برچسب گذاری پیغام ها با برچسب به طور گسترده ای به اشتراک گذاشته شده می نماید و همچنین یک نماد ذره بین را به پیغام های ارسال شده گسترده می چسباند تا کاربران بتوانند روی نماد کلیک نمایند و محتوای پیغام را در گوگل سرچ نمایند. به این ترتیب می توانند موضوع را راستی آزمایی نمایند.

واتس اپ همچنین با همکاری سازمان بهداشت دنیای برای غلبه بر اطلاعات غلط، تعهد یک میلیون دلاری به شبکه بین المللی آنالیز واقعیت مؤسسه پوینتر (IFCN) برای جلوگیری از اطلاعات نادرست مربوط به پاندمی نموده است. تلگرام هم به عنوان یک عامل اصلی انتقال اطلاعات جعلی در هند ظاهر شده است.

طبق نظرسنجی اخیر The Hindu Business Line، 45.7 درصد هندی هایی که از واتس اپ استفاده می نمایند از تلگرام نیز استفاده می نمایند. برخلاف گروه های واتس اپ که حدبیشتر چند 10 نفر را شامل می گردد، گروه های تلگرامی معمولاً از صدها یا هزاران عضو تشکیل شده اند که یکدیگر را نمی شناسند و فقط در موضوع های خاصی علاقه دارند و همین موضوع می تواند کم کم تلگرام را در زمینه انتشار اخبار جعلی کرونایی خطرناک تر از واتس اپ کند.

منبع: عصر ایران
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1835

به "عدم تمایل مردم هند به واکسن کرونا با انتشار اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم تمایل مردم هند به واکسن کرونا با انتشار اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید