غذاهای تولید شده بر قدرت شناختی مغز تاثیر می گذارند

به گزارش تور بالی اندونزی، افرادی که بیشترین غذاهای فوق تولید شده را مصرف می نمایند 28 درصد سریع تر از دیگران به کاهش مهارت های شناختی دچار می شوند.

غذاهای تولید شده بر قدرت شناختی مغز تاثیر می گذارند

یک مطالعه نو [مصرف] غذاهای فوق تولید شده مانند سوپ های بسته بندی ، سس ها و غذاهای آماده مصرف را با زوال مهارت شناختی (مغز) مرتبط دانست.

مطالعات قبلی غذاهایی مانند هات داگ، سیب زمینی سرخ نموده، نوشابه گازدار، کلوچه، کیک و سایر غذاهای لذت بخش را با بیماری هایی مانند چاقی، مسائل قلبی و گردش خون، دیابت و سرطان مرتبط می دانستند، اما مطالعه اخیر کاهش مهارت شناختی را نیز به این لیست اضافه نمود.

به گزارش سی ان ان، این مطالعه نو نشان می دهد خوردن این غذاها می تواند بر کاهش کلی مهارت های شناختی از جمله در بخش هایی از مغز که کنترل عملکرد اجرایی را برعهده دارند- به عبارت دیگر توانایی پردازش اطلاعات و تصمیم گیری- اثرگذار باشد.

در این مطالعه، غذاهای فوق تولید شده غذاهایی با فرمولاسیون [دستورالعمل ساخت] صنعتی (روغن، چربی، قند، نشاسته و پروتئین ایزوله) که حاوی هیچ ماده غذایی کاملی نیستند یا ارزش غذایی کمی دارند و معمولا طعم دهنده ، رنگ ، امولسیون نماینده ها و سایر افزودنی های تزیینی دارند، تعریف شدند.

این مطالعه نشان داد مردان و زنانی که بیشترین غذاهای فوق تولید شده را مصرف می نمایند، در سطح دنیا 28 درصد سریع تر از دیگران به کاهش مهارت های شناختی دچار می شوند. کاهش عملنمودهای اجرایی آن ها نیز 25 درصد سریع تر از همتایانشان بود که غذاهای فوق تولید شده نمی خوردند.

رودی تانزی، استاد عصب شناسی دانشکده پزشکی هاروارد و مدیر واحد تحقیقات ژنتیک و پیری بیمارستان عمومی ماساچوست بوستون، به سی ان ان گفت: این نتایج نو اگرچه به مطالعه و همتاسازی بیشتر احتیاج دارد، کاملا قانع نماینده اند و بر نقش حیاتی تغذیه مناسب در حفظ و ارتقای سلامت مغز و کاهش خطر بیماری های مغزی با افزایش سن تاکید دارد.

این مطالعه که روز دوشنبه در کنفرانس بین المللی سال 2022 انجمن آلزایمر ارائه شد، 10 هزار برزیلی را در طول یک دهه آنالیز کرد که کمی بیش از نیمی از شرکت نمایندگان زن، سفیدپوست یا تحصیل نموده بودند و میانگین سنی آن ها 51 سال بود.

بر اساس این مطالعه، غذاهای فوق تولید شده منبع 25 تا 30 درصد از کل کالری دریافتی در برزیل اند.

این مقدار در ایالات متحده 58 درصد و در انگلستان حدود 57 درصد است.

بر اساس نتایج این مطالعه، افرادی که بیش از 20 درصد از کالری روزانه خود را از غذاهای تولید شده تامین می نمایند، در مقایسه با افرادی که کمتر از 20 درصد از این غذاها مصرف می نمایند، 28 درصد سریع تر کاهش مهارت های شناختی عمومی و 25 درصد سریع تر کاهش عملکرد اجرایی داشتند.

این معادل مصرف روزانه 400 کالری یا بیشتر از غذاهای فوق تولید شده برای افرادی است که روزانه دو هزار کالری مصرف می نمایند.

این مطالعه نشان داد افرادی که بیشترین احتمال مصرف غذاهای فوق تولید شده را دارند، جوانان، زنان، سفیدپوستان، تحصیل کردگان و دارندگان عایدی بالاترند و احتمال آنکه هرگز سیگار نکشیده باشند، بیشتر و احتمال آنکه در حال حاضر مصرف نماینده الکل باشند، کمتر است.

این مطالعه نشان داد افراد باید زمان بیشتری را برای پخت و پز و تهیه غذای خود صرف نمایند.

منبع: فوت و فن / independentpersian.com
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 2258

به "غذاهای تولید شده بر قدرت شناختی مغز تاثیر می گذارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای تولید شده بر قدرت شناختی مغز تاثیر می گذارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید