قرص سفیکسیم برای چیست و چه عوارضی دارد؟

به گزارش تور بالی اندونزی، سفیکسیم (Cefixime) یک آنتی بیوتیک است که به منظور درمان عفونت هایی مثل عفونت ادراری و تنفسی تجویز می گردد. اسهال و خونریزی از عوارض این دارو است.

قرص سفیکسیم برای چیست و چه عوارضی دارد؟

خبرنگاران | سرویس سرگرمی - آنتی بیوتیک ها از داروهای پرمصرفی هستند که در درمان عفونت ها توسط پزشک تجویز می شوند. یکی از این آنتی بیوتیک ها قرص سفیکسیم است که در ادامه این مقاله از خبرنگاران قصد داریم با موارد مصرف و همچنین عوارض احتمالی آن آشنا شویم.

قرص سفیکسیم چیست؟سفیکسیم (Cefixime) یک آنتی بیوتیک است که در درمان طیف وسیعی از بیماری های عفونی باکتریایی مثل عفونت های تنفسی، عفونت های پوست و بافت نرم و عفونت های استخوان یا مفاصل، و عفونت های ادراری مؤثر می باشند. از این دارو برای پیشگیری از ایجاد عفونت در افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند یا در افرادی که به هر علتی مستعد عفونت هستند، استفاده می گردد.

سفیکسیم به صورت قرص های 200 میلی گرمی و 400 میلی گرمی در دسترس می باشد. علاوه بر این سوسپانسیون این دارو هم موجود است. علاوه بر داروهای شیمیایی برای درمان عفونت می توانید از آنتی بیوتیک های طبیعی که در لینک زیر معرفی شده اند بهره ببرید.

موثرترین آنتی بیوتیک های طبیعی کدامند؟

موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی:

موارد مصرف تشدید حاد برونشیت مزمن

پنومونی

عفونت مجرای ادراری

عفونت گوش میانی

سینوزیت

فارنژیت

تانسیلیت

عفونتهای ناشی از سالمونلا و شیگلا

سوزاک

پیشگیری از عفونت

عوارض کبودی یا خونریزی غیرعادی، درد مفاصل، اسهال، درد شکمی، تهوع و استفراغ، زخم های دهانی یا زبانی، خارش یا ترشح واژن، یا پلاک های سفید در دهان یا روی زبان
تداخل دارویی کاربامازپین، وارفارین، سالیسیلات ها، پروبنسید، ایبوپروفن و آسپیرین

هشدار

یک واکنش حساسیتی نادر به سفیکسیم، آنافیلاکسی است که به مراقبت پزشکی فوری احتیاج دارد. از آنجا که آنافیلاکسی به سرعت پیشرفت می نماید، در صورت بروز تورم لب ها و دور چشم، بثورات جلدی، کهیر یا تورم های پوستی، تب، غش ناگهانی، ضربان قلب تند، یا خس خس سینه یا مشکل تنفسی، بلافاصله مصرف آنتی بیوتیک را قطع نموده با یک مرکز خدمات اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

نکته: آنافیلاکسی یا شوک آلرژیک عبارت است از یک پاسخ آلرژیک شدید به داروها و بسیاری از مواد آلرژی زای دیگر که زندگی فرد را به خطر می اندازد.

مقدار و نحوه مصرف

اینکه شما چگونه قرص سفیکسیم خود را مورد استفاده قرار می دهید کاملا به صلاح دید پزشکتان بستگی دارد، ولی معمولا برای بزرگسالان سفیکسیم 200 به صورت هر 12 ساعت یکبار و سفیکسیم 400 برای هر 24 ساعت یکبار مورد استفاده قرار می گیرد. پیشنهاد می گردد برای بچه ها بین سنین 6 ماه تا 11 سال سفیکسیم به صورت سوسپانسیون خوراکی تجویز گردد، زیرا 200 میلی گرم سفیکسیم برای این گروه سنی مناسب نمی باشد. دوز پیشنهادی برای بچه ها در این گروه سنی 8 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن روزانه، به صورت تک دوز یا دو دوز جداگانه می باشد.

توجه: طول مدت درمان و دوز تجویز شده قرص سفیکسیم برای هر فرد و همچنین بر اساس بیماری، سن و وزن افراد متفاوت است. بنابراین بایستی این دارو را کاملا مطابق با دستور پزشک خود و به طور کاملا دقیق طبق دوره درمان توصیه شده به خود مصرف نمایید تا حداکثر سود آن را ببرید.

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید

  1. در افراد مسن و افرادی با نارسایی کلیوی باید تنظیم دوز انجام گردد.

  2. ایمنی و کارایی سفیکسیم در نوزادان کمتر از 6 ماه هنوز معین نشده است.

  3. مصرف سفیکسیم ممکن است منجر به نتیجه مثبت کاذب در تست قند خون گردد.

  4. هر اثر نامطبوعی مانند خارش، بثورات پوستی، یا اسهال شدید را سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

  5. سوسپانسیون خوراکی تا 14 روز بعد از تهیه قابل مصرف است و احتیاجی به نگهداری آن در یخچال نیست.

  6. سفیکسیم را می توان با شکم خالی مصرف کرد، یا می توان برای جلوگیری از دل بهم خوردگی آن را با غذا خورد.

  7. حتی اگر احساس بهبودی می کنید، اگر پیش از اتمام دارویتان آن را قطع کنید ممکن است علایمتان مجددا عود کند.

  8. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که به یاد آورید مصرف کنید. البته اگر تقریبا موقع نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها نموده و به برنامه منظم دارویی تان برگردید. مقدار دارو را دو برابر نکنید.
  9. اگر ظرف 3 روز از مصرف دارو احساس بهبودی نداشتید با پزشکتان مشورت کنید.
  10. مصرف این دارو طی شیردهی توصیه نمی گردد.
منبع: setare.com
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1520

به "قرص سفیکسیم برای چیست و چه عوارضی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص سفیکسیم برای چیست و چه عوارضی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید