قشقرق به پا کردن کودک را چگونه مدیریت کنیم؟

به گزارش تور بالی اندونزی، داشتن فرزند مسئولیت بزرگی است و برای افرادی که برای بار اول این مسئولیت را می پذیرند سختی های بیشتری به دنبال دارد؛ زیرا دنیای بچه ها دنیای عجیبی است و نمی توان کاملاً پیش بینی کرد که در لحظه یا ساعات بعدی او چه رفتاری را از خود نشان می دهد. یکی از مسائل رفتاری آن ها نیز قشقرق کودک هست که به روش های مختلف آن را نمایش می دهند و گاهی آن قدر شدید است که باعث رفتارهای نامناسب از طرف پدر و مادر می گردد.

قشقرق به پا کردن کودک را چگونه مدیریت کنیم؟

در این مطلب می خواهیم برایتان شرح دهیم که اصلاً قشقرق کودک و علت آن چیست و در چه صورتی طبیعی هست و چطور باید با این موضوع برخورد گردد؟

تعریف قشقرق کودک

قشقرق کودک به معنای رفتار نامتعارف کودک به دلایل مختلف است که معمولاً هر کودکی آن را به نوعی نشان می دهد و در همه بچه ها یکسان نیست. بعضی از رفتارهایی که بچه ها هنگام الم شنگه یا قشقرق از خود نشان می دهند عبارت هستند از:

  • جیغ کشیدن بیش از حد
  • پا کوبیدن به زمین
  • مشت و لگد زدن به زمین یا افراد نزدیک یعنی پدر و مادر
  • کوبیدن سر به زمین، کمد یا دیوار
  • خود را به زمین انداختن
  • گریه شدید با صدای بلند

رفتارهای کودک در حالت قشقرق خیلی شدید

  • حبس کردن نفس در سینه
  • استفراغ
  • قرمز شدن سفیدی چشم که خونریزی ملتحمه نام دارد.
  • پرخاشگری های غیرقابل کنترل

دلایل قشقرق کودک

معمولاً قشقرق کودک به دنبال اتفاقی رخ می دهد که خوشایند او نبوده است و کودک نتوانسته با آن موضوع کنار بیاید؛ بنابراین لزوماً دلیل پزشکی ندارد و احتمالاً رفتاری نامناسب در محیط یا احساسی در خودش منجر به این موضوع شده است. به طور کلی دلایل رفتارهای ناهنجار کودک عبارت هستند از:

  • به هم خوردن ساعت خواب
  • گرسنگی و خستگی به مدت طولانی که او را عصبی کند.
  • آسیب های احتمالی هنگام زایمان یا ناهنجاری های مربوط به تولد زودهنگام
  • بعضی اختلالات ژنتیکی مانند کاهش شنوایی؛ تأخیر در تکلم و اتیسم، آسیب و یا اختلال مغزی، تشنج و سندرم پرادر ویلی
  • استرس والدین یا دعوای آن ها جلوی کودک
  • داشتن علائم کمبود آهن در بدن و یا تماس با سرب
  • بلوغ زودرس
  • پرکاری مادرزادی غده فوق کلیه

سن طبیعی قشقرق کودک

داد و فریاد و رفتارهای غیرطبیعی کودک در سنین 1 الی 3 سالگی به این دلیل که آن ها نمی توانند کاملاً منظور خود را به درستی به ما بفهمانند امری طبیعی است، البته در حدی که بتوان آن را کنترل کرد. در بچه های زیادی نیز این رفتارها در سنین 18 ماهگی تا 4 سالگی دیده می گردد و در 3 تا 4 سالگی به اوج خود می رسد. به مرور که کودک عظیم می گردد و می تواند به خوبی با حرف زدن منظور خود را برساند، میزان این رفتارها نیز در صورت رفتار صحیح پدر و مادر و وجود محیطی گرم و صمیمی در خانه از بین می رود و جای نگرانی نیست.

معمولاً بچه ها هفته ای یک مرتبه این کار را به مدت چند دقیقه انجام می دهند. اگر تعداد دفعات آن خیلی زیاد شد، احتیاج به یک مشاور برای درمان این رفتارها و تشخیص علت اصلی آن وجود دارد.

اقدامات درمانی رفتارهای ناهنجار کودک

برای درمان و کنترل بهتر این رفتار، والدین باید با یاری یک مشاور آموزش ببینند و بدانند که الم شنگه یا قشقرق در یک محدوده سنی معین در بچه ها کاملاً طبیعی است و فقط برای کودک آن ها اتفاق نیفتاده است. پس باید آن را پذیرفته و مدیریت نمایند.

پدران و مادران نباید نسبت به مهارت های خود برای رفتار با فرزند دچار نگرانی و استرس شوند. صحبت کردن با یک مشاور به آن ها یاری می نماید که بدانند چه رفتاری صحیح و چه رفتاری غلط است. این موضوع مهم است، زیرا اگر درست رفتار نکنید این ناهنجاری ها از بین نخواهد رفت و گاها در عظیم سالی بدتر هم خواهد شد. والدین با رفتار صحیح به کودک می فهمانند که چطور در هنگام ناکامی و عصبانیت رفتار خود را کنترل نموده و از پرخاشگری دست بردارند.

کنترل پرخاشگری کودک

منظور از توجه بیشتر لوس کردن کودک یا انجام هر کاری که او دوست دارد نیست و این کار کاملاً اشتباه است. منظور از توجه این است که والدین و بخصوص مادر که مسئولیت بهداشت، خواب و غذای کودک را در بیشتر ساعات شبانه روز به عهده دارد نباید بدون برنامه این کار را انجام دهد.

اگر شما به عنوان یک مادر بخواهید هر موقع وقت کردید به فرزندتان غذا بدهید یا هر موقع کار داشتید و به هر دلیلی حوصله نداشتید او را به اجبار بخوابانید، و یا به دلیلی مثل یک مهمانی اجازه ندهید که او استراحت کند، باعث عصبانیت فرزندتان و رفتارهای بعدی او می شوید؛ بنابراین با توجه به مسئولیتی که به عنوان مادر پذیرفته اید باید یک برنامه برای فرزندتان داشته باشید. این برنامه باید به گونه ای باشد که موارد زیر رعایت شوند:

  • او بیش ازحد گرسنه نگردد.
  • در هنگام غذا خوردن سیر نباشد.
  • در زمان معین و به اندازه کافی بخوابد.
  • بهداشت فردی او باید کاملاً و به موقع رعایت گردد.
  • به هیچ وجه تنها نماند.

نکته مهم: با انجام این کارها از فرستادن سیگنال خشم و عصبانیت به مغز کودک و رفتارهای نامناسب او تا حد زیادی جلوگیری می کنید.

نقش والدین در افزایش الم شنگه بچه ها

گاهی اوقات والدین به اشتباه فکر می نمایند اگر هر چیزی که کودک خواست را برایش فراهم نمایند و یا هر کاری که او خواست را انجام دهند باعث می شوند این رفتارها کمتر گردد. باید بدانید که این کار نه تنها قشقرق کودک را کم نمی نماید بلکه آن را تقویت هم می نماید. درواقع کودک می آموزد که برای رسیدن به هر خواسته ای می تواند رفتارهای نامناسب و پرخاشگرانه از خود نشان دهد تا به خواسته مورد نظرش برسد. این رفتار حتی می تواند تا عظیم سالی نیز در او ادامه پیدا کند.

اگر پدران و مادران به خوبی نسبت به رفتارهایی که باید در این شرایط انجام دهند آگاهی داشته باشند، در برابر آن ها تسلیم نشده و کاری که صحیح است و به کودک و خانواده در آینده آسیب نمی زند را انجام می دهند.

روش های پیشگیری از رفتارهای ناهنجار کودک

اگر بتوانید حواس کودک خود را نسبت به موضوعی که باعث الم شنگه او می گردد پرت کنید، از قشقرق او جلوگیری خواهید کرد. همچنین می توانید او را از محیطی که ممکن است در این گونه رفتارهای کودک تأثیر گذاشته باشد خارج کنید. بعضی بچه ها نسبت به سروصدای زیاد یا بعضی تصویرها عکس العمل نشان می دهند که در این صورت بهتر است این موارد را از آن ها دور کنید تا باعث آزارشان نگردد.

همچنین باید برنامه و کارهای روزمره کودک را مرور کنید تا بدانید آیا خواسته ضروری او نادیده گرفته شده است یا تنها یک بهانه جویی بی مورد است؟ گاهی بچه ها در روز فعالیت بیشتری دارند و زودتر خسته می شوند. در این حالت باید زودتر به رخت خواب بروند و استراحت نمایند تا دچار عصبانیت نشوند.

ایجاد استرس در کودک مثل اینکه اگر غذایت را نخوری فلان کار را می کنم یا وقتی غذا می خوری نباید دست به اسباب بازی هایت بزنی! نیز می تواند دلیلی برای ایجاد داد و فریاد از طرف کودک باشد. اگر استرسی را در کودک خود شناسایی کردید باید برنامه خود را تغییر دهید تا آن را برطرف کنید. برنامه ریزی منظم برای احتیاجهای روزانه کودک نیز از راه های ساده و موثر برای کنترل خشم بچه ها است.

عوارض قشقرق برای بچه ها

قشقرق، عوارض جدی خاصی بخصوص از نظر فیزیکی برای کودک ایجاد نمی نماید؛ اما درصورتی که پدرها و مادرها رفتار صحیحی نداشته باشند و یا در هر بار که این اتفاق می افتد سر کودک فریاد بزنند، او را تهدید نمایند یا تنبیه بدنی برای کودک انجام دهند می تواند آسیب های رفتاری خطرناکی به او وارد کند که حتی در عظیم سالی نیز همراه او باشد.

سخن آخر

رفتار پدر و مادر و محیط خانه مؤثرترین عامل در همه واکنش های خوب و بد یک کودک است. اگر ما به عنوان عظیم تر و والدین کودک آموزش های لازم برای تربیت و رفتار صحیح با کودکمان را ببینیم و آگاهانه با آن ها رفتار کنیم، واکنش های درستی هم از طرف کودک مشاهده می کنیم و ناهنجاری های بچه هاه تا حد زیادی فروکش می نماید. یادتان باشد در تمام لحظات خوب و بد با فرزندتان دوست باشید تا همه چیز بهتر کنترل و مدیریت گردد. اگر شما نیز تجربه ای درباره قشقرق کودکتان و کنترل صحیح آن دارید برای ما در پایین همین صفحه بنویسید تا همه دوستان از آن استفاده نمایند. منتظر پیشنهاد های عالی شما عزیزان هستیم.

همچنین پیشنهاد می کنیم حتما مطالب حسادت در بچه ها؛ دلایل، علائم و نحوه مقابله با آن و تنبیه بچه ها؛ آشنایی با روش های درست و نادرست برخورد با کودک را نیز برای آگاهی یافتن از رفتارهای مناسب در برابر بچه ها در انگیزه بخوانید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 15 آبان 1399 بروزرسانی: 15 آبان 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1376

به "قشقرق به پا کردن کودک را چگونه مدیریت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قشقرق به پا کردن کودک را چگونه مدیریت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید