مقابله با ویروس ایدز در موش ها به یاری اگزوزوم

به گزارش تور بالی اندونزی، محققان با استفاده از اگزوزوم ها پروتئین جدیدی ضدویروس ایدز ایجاد نموده اند که سطح HIV را در مغز استخوان، طحال و مغز موش ها کم نموده و از تکثیر ویروس جلوگیری می نماید.

مقابله با ویروس ایدز در موش ها به یاری اگزوزوم

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، محققان دانشگاه گریفیت و سیتی آوهوپ از روش جدیدی برای مسدود کردن HIV در موش ها استفاده می نمایند. آن ها نشان دادند که اگزوزوم ها ابزار مناسبی برای مقابله با این ویروس هستند. محققان این پروژه پروتئین جدیدی ضد HIV ایجاد نموده اند که سطح HIV را در مغز استخوان، طحال و مغز موش ها کم نموده و از تکثیر ویروس جلوگیری می نماید. نتایج این تحقیق در Nature Communications منتشر شده است.

تحقیقات آن ها نشان می دهد که دانشمندان می توانند بخش هایی از نانوساختاری به نام اگزوزوم را مهندسی نمایند تا محموله های درمانی را به نقاط دور از دسترس، از جمله سد تقریبا غیرقابل نفوذ خونی مغزی منتقل نمایند.

این سیستم تحویل نوآورانه راه را برای آینده ای باز می نماید که در آن می توان تصور کرد که اگزوزوم های مهندسی شده می توانند محموله ای را حمل نمایند که یا بیماری های عفونی را سرکوب می نماید یا مواد ژنتیکی را بازسازی می نماید تا عوامل بیماری زا خنثی شوند.

پروفسور کوین موریس از دانشکده داروسازی و علوم پزشکی گریفیت می گوید: این فناوری نوآورانه می تواند راهی مناسب برای ارائه درمان نه تنها برای HIV بلکه برای سایر بیماری ها، از جمله بیماری هایی که بر مغز تأثیر می گذارد، مانند آلزایمر و پارکینسون، باشد.

ویروس نقص ایمنی انسانی به سلول هایی حمله می نماید که به بدن در مبارزه با عفونت یاری می نماید و فرد را در برابر سایر عفونت ها و بیماری ها آسیب پذیرتر می نماید. بسیاری از محققان معتقدند که یکی از راه های درمان HIV مسدود کردن و قفل کردن بیماری در فرآیندی است که مانع از تکثیر ویروس شده و آن را در حالت خاموش قفل می نماید.

پروفسور موریس گفت: سرکوب نماینده پروتئین ZPAMt HIV که ما توسعه داده ایم در نانوذرات اگزوزوم بسته بندی شده و می تواند وارد سلول هایی گردد که HIV را به طور اپی ژنتیکی خاموش می نماید. ما نشان دادیم که این نانوذرات می توانند به طور سیستماتیک بیان این پروتئین HIV را مسدود و قفل نمایند. این اولین بار است که انسداد و قفل با موفقیت برای درمان HIV در بدن آن هم در مغز انجام می گردد.

HIV می تواند در حالت خفته وارد بدن انسان گردد؛ از چشم سیستم ایمنی بدن پنهان شده و از درمان اجتناب کند و در ادامه دوباره فعال گردد. پنهان شدن HIV در مغز به علت سد خونی مغزی، که مانع از ورود سموم و دارو به مغز می گردد، بسیار مشکل است.

در حال حاضر، هیچ درمانی برای HIV وجود ندارد، بنابراین هنگامی که فردی به آن مبتلا شد، آن را مادام العمر خواهد داشت. براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، تخمین زده می گردد که 1.19 میلیون نفر در آمریکا در انتها سال 2019 به ویروس HIV مبتلا شده باشند. طبق اعلام فدراسیون سازمان های ایدز استرالیا، در استرالیا در سال 2019، 29.045 نفر مبتلا به HIV زندگی می کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1955

به "مقابله با ویروس ایدز در موش ها به یاری اگزوزوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقابله با ویروس ایدز در موش ها به یاری اگزوزوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید