ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی پابرجاست

به گزارش تور بالی اندونزی، از اردیبهشت سال گذشته، قرار دریافت لوازم آرایشی و بهداشتی در گروه (27) که اولویت ارزی آن غیرفعال است، موجب ممنوع شدن ترخیص این کالاهای دپو شده در گمرک والبته ممانعت از واردات جدید آن شده است. در چند روز گذشته، خبری مبنی بر تغییر گروه کالایی و برداشته شدن ممنوعیت ترخیص و ورود لوازم آرایشی و بهداشتی منتشر شد که مدیرکل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت اعلام نموده است: به هیچ عنوان سیاست جدیدی برای تغییر گروه کالایی لوازم آرایشی و بهداشتی مدنظر ما نیست و سیاست مدیریت واردات و حمایت از تولیدات داخلی با قوت و جدیت ادامه دارد.

ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی پابرجاست

محسن صفدری در مورد حل مسائل کالاهای آرایشی و بهداشتی رسوب شده در گمرکات، گفت: برای آنالیز شرایط این کالاها با اولویت کالایی گروه 27 که احتمال شمولیت ماده 11 قانون مقررات صادرات و واردات برای آنها متصور است، جلساتی برگزار شده است. در این راستا باید اطلاق ماده 11 این کالاها توسط مراجع ذیربط مورد آنالیز قرار گرفته تا متعاقباً تصمیمات لازم اتخاذ و اعلام خواهد شد.

صفدری اضافه نمود: همچنین با توجه به ممنوعیت های وارداتی، ثبت سفارش جدیدی برای تعرفه های شماره 33030090 و 33059010 جهت واردات کالاهای عطریات و ادوتویلت ها و همچنین فراورده های پاکیزگی و آرایشی مو (محصول نهایی) در حال حاضر قابل اجرا نخواهد بود.

با توقف واردات تمام لوازم آرایشی و بهداشتی به غیر از عطریات، دست اندرکاران واردات این محصولات نسبت به افزایش قاچاق لوازم آرایشی هشدار دادند، چراکه به گفته آن ها فراوری لوازم آرایشی در کشور جوابگوی احتیاج نیست و ممنوعیت واردات این محصولات باعث افزایش کالای تقلبی و قاچاق در بازار شده است.

در همین زمینه، موسی احمدزاده، عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی در گفت وگویی که با پایگاه خبری اتاق ایران داشت، تاکید نموده بود: ممنوعیت واردات به بهانه حمایت از فراوری نتیجه بخش نیست.

او معتقد است: حمایت از فراوری، ادبیات و روش خاص خود را دارد و با مدیریت شایسته ممکن است. بدون آن حمایتی اتفاق نمی افتد. ایران در فراوری لوازم آرایشی و بهداشتی، عطر و ادکلن و محصولات مربوط به پوست و مو مزیت رقابتی ندارد.

این فعال مالی، میزان واردات رسمی لوازم آرایشی و بهداشتی ایران طی دو سال 96 و 97، 400 میلیون دلار بیان کرد.

احمد زاده با بیان اینکه آمارهای جهانی حاکی از میزان بالای واردات و مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه است، توضیح داد: کل حجم واردات قانونی، قاچاق و فراوری محصولات آرایشی، یعنی کل مصرف این محصولات در ایران سالانه معادل چهار میلیارد دلار است و ایران دومین مصرف کننده محصولات آرایشی در خاورمیانه و در بعضی محصولات اولین مصرف کننده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 اسفند 1399 بروزرسانی: 10 اسفند 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1605

به "ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی پابرجاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی پابرجاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید