موانعی که ترامپ برای بایدن ایجاد نموده است

به گزارش تور بالی اندونزی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی به موانع ایجاد شده از سوی ترامپ در مورد ایران برای جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا می پردازد و امکان برطرف آنها را مورد آنالیز قرار می دهد.

موانعی که ترامپ برای بایدن ایجاد نموده است

به گزارش خبرنگاران، علی اصغر زرگر گفت: الان بسیار زود است که درمورد سیاست خارجی دولت بایدن حرف بزنیم. او حداقل شش ماه زمان می خواهد تا در صندلی فعلی جا بیفتد و بعد آغاز به تصمیم گیریهای کلان در حوزه سیاست خارجی خود کند. او احتیاج دارد که شاخصه های سیاست خارجی خود را دوباره ترسیم کند چرا که ترامپ بازی را در این چهار سال بهم زده. به همین دلیل است که تا به کاخ سفید برود و بخواهد تیم خودش را معین کند و خط و مشی تازه ای ترسیم کند، حداقل شش ماه زمان می برد. به طور کلی در آمریکا رئیس جمهور نمی تواند اصول کلی سیاست خارجی را کاملا تغییر دهد. سیاست این کشور بر اساس منافع ملی و اصولی تنظیم شده که ساختار خاص خودش را دارد و تغییر یک شبه آن ممکن نیست.

وی ادامه داد: در رابطه با ایران نظر بایدن این است که به همان سیاست خارجی که اوباما تا پیش از سال 2016 در پیش گرفته بود برگردد. یعنی مذاکرات با ایران با یک سری شرایط ایجاد گردد و احتمالا یکی از مهم ترین شرایطی که خواهد گذاشت بازگشت ایران به تعهداتی است که در توافق هسته ای آمده. به ویژه در مورد مسائل مرتبط به انرژی هسته ای و گام هایی که ایران به عقب برداشته، او خواستار تغییر شرایط است و در نهایت تمایل دارد تا با ایران در مورد مسائل منطقه ای و دفاعی هم به تبادل نظر بنشیند. البته ایران می گوید که چنین مساله ای را قبول نخواهد کرد.اما فعلا جزئیاتی از قبیل اینکه شرایط بایدن چه خواهد بود؟ آیا برای حل مسائل پیش شرط معین می نماید یا نه و... معین نیست.

این کارشناس افزود: مقدار زیادی از تحریم هایی که توسط ترامپ علیه ایران در دو سال گذشته اعمال شده، بر اساس نوعی همپوشانی انجام گرفته است. مثلا تحریم ها تنها مرتبط با موضوع هسته ای نیستند بلکه مسائل امنیتی و دفاعی و تروریسم و ... را هم پوشش می دهند. این لایه به لایه بودن تحریم ها باعث می گردد که برداشته شدنشان به آسانی و یک جا صورت نگیرد. اما اینکه چه میزان طول بکشد به رویکرد طرفین بستگی دارد و اینکه تا چه اندازه بتوانند مسائل را میان خود حل و فصل نمایند. اما می توان گفت که چنین چیزی زمان بر خواهد بود. در کوتاه مدت و بعد از کنار رفتن یک دولت که سیاستش در قبال ایران شدیدترین تحریم ها بوده، دولت جدید قادر نخواهد بود که به سرعت همه موانع را پس بزند. پس احتیاج به برداشتن قدم های کوچک است. بعید نیست که بخش هایی از تحریم ها که توسط دولت ترامپ فعال شده بودند، به ویزه در حوزه هایی مثل جابجایی اقتصادی و فروش نفت شامل تخفیف هایی شوند و آمریکا امتیازات جزئی در این موارد بدهد. این موارد می تواند نسبتا سریع تر رخ دهد. اما در مواردی که احتیاج به اجماع در داخل ایالات متحده وجود دارد، کار به این آسانی نیست و زمان می برد.

مشروح این تبادل نظر را اینجا بخوانید.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 21 آذر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1452

به "موانعی که ترامپ برای بایدن ایجاد نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موانعی که ترامپ برای بایدن ایجاد نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید