نخستین تبادل اسراء بین طرفین مناقشه در اوکراین بعد از 2 سال

به گزارش تور بالی اندونزی، نخستین تبادل گسترده زندانیان بین دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک از یک سو و ارتش اوکراین از سوی دیگر، برای نخستین بار طی دو سال اخیر انجام شد که یکی از نکات اصلی توافقنامه مینسک برای حل مناقشه داخلی در اوکراین است.

نخستین تبادل اسراء بین طرفین مناقشه در اوکراین بعد از 2 سال

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، روز یکشنبه برای نخستین بار طی دو سال اخیر، تبادل گسترده زندانیان بین دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک از یک طرف و ارتش اوکراین از طرف دیگر صورت گرفت.

طبق اطلاعات رسیده از منطقه خط تماس طرفین، جمهوری های دونباس در مجموع 76 نفر از اسرای خود را مبادله کردند: 51 نفر از طرف جمهوری دونتسک و 25 نفر از جمهوری لوهانسک ، و مقامات کی یف نیز 124 نفر از اسرای دربند خود را آزاد کردند: 61 نفر به مقامات دونتسک و 63 نفر نیز به مقامات لوهانسک تحویل داده شدند.

این تبادل اسراء در خط تماس طرفین در پاسگاه ورود-خروج در منطقه گورلوفکا در شرق اوکراین صورت گرفت. این تبادل تحت نظارت نمایندگان ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا و کمیته بین المللی صلیب سرخ انجام شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در جریان گفت وگویی تلفنی شب گذشته خود ارزیابی مثبتی را از تبادل اسرای طرفین مناقشه داخلی در اوکراین بر اساس فرمول همه در برابر همه داشتند که یکی از مفاد اصلی توافقنامه مینسک درباره حل و فصل مناقشه دونباس است.

چنین تبادل گسترده زندانیان بین کی یف و دونباس این امیدواری را بوجود آورده که دیر یا زود تمامی مفاد دیگر توافقنامه مینسک، به ویژه بند پنجم این سند (درباره عفو عمومی)، بند یازدهم (درباره اصلاحات قانون اساسی و شرایط خاص منطقه دونباس) و همچنین بند دوازدهم (درباره برگزاری انتخابات سراسری) اجرا گردد.

روز یکشنبه در خاتمه تبادل اسراء، بوریس گریزلوف ، نماینده تام الاختیار روسیه در مذاکرات مربوط به حل و فصل مناقشه دونباس ، یادآور شد: این اراده سیاسی لازم دو طرف مناقشه در شرق اوکراین بوجود آمده که تا خاتمه سال 2019 توافقات انجام شده با یاری روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا در کنفرانس ویدئویی گروه تماس مینسک را اجرا نمایند و این اقدام بسیار امیدوار نماینده است و باعث شد که تعداد زیادی از زندانیان دو طرف بتوانند شب سال نو (میلادی) را در کنار خانواده های خود سپری نمایند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 796

به "نخستین تبادل اسراء بین طرفین مناقشه در اوکراین بعد از 2 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین تبادل اسراء بین طرفین مناقشه در اوکراین بعد از 2 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید