چه طور ارکیده ها را کوددهی کنیم؟

به گزارش تور بالی اندونزی، ارکیده ها این گیاهان ظریف، زیبا و البته گران قیمت مانند همه گیاهان دیگر احتیاج به کود دهی دارند. اما شما می دانید چه طور باید آنها را تغذیه کرد؟

چه طور ارکیده ها را کوددهی کنیم؟

تفاوت بین یک گیاه ارکیده معمولی با ارکیده های تماشایی که نمی توان چشم ازشان برگرفت، معمولا در کود دهی است. مانند بسیاری از گیاهان ارکیده هم برای رشد خوب نیاز به کود دهی دارد. البته این درست است که آنها به کود کمتری در مقایسه با بقیه گیاهان نیاز دارند و کود دهی بیش از حد می تواند به سرعت ریشه های حساس گیاه ارکیده را بسوزاند، اما ارکیده ای که به طور مناسب کود دهی گردد سالم تر می ماند، برگ هایش را مدت بیشتری نگه می دارد و گل های بیشتری می دهد.

در متن زیر چند مورد از اطلاعات پایه ای برای کود دهی ارکیده آمده است:

- از کودی با کیفیت بالا بهره ببرید

در هنگام انتخاب کود خیلی گزینه ها پیش روی شما است و هر شرکت فراوری نماینده کود هم اصرار دارد که کیفیت کودش از همه بهتر است. در واقع چیزی که مهم تر از کود است کیفیت آب آبیاری شماست. پس برای خرید کود، یک کود با کیفیت بالا تهیه کنید که حتما حاوی این سه فاکتور اصلی باشد: نیتروژن، فسفر و پتاسیم. به علاوه اینکه حاوی این عناصر هم باشد: گوگرد، کلسیم، منیزیم، آهن، منگنز، بر، مس، زینک، مولیبدنوم و کلرین. بعلاوه توجه کنید که کودی که تهیه می کنید کم اوره یا بدون اوره باشد. چون ارکیده نمی تواند از نیتروژن موجود در اوره استفاده کند.

- نحوه مصرف

احتمالا اگر مصرف کودها را بر اساس فرمول قدیمی 10 10 10 با نصف غلظت یا 20 20 20 با یک چهارم غلظت انجام دهید، گیاه سرحال خواهد ماند اما بهتر است برای مصرف هر کود اطلاعات موجود روی بسته و روش مصرف را بخوانید.

- زیاد از حد کود ندهید

بعضی افراد فکر می نمایند اگر بیشتر از میزان لازم به گیاه کود بدهند به نفع گیاه شان است. کودهای شیمیایی موجود در بازار حاوی نمک های معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و … هستند. اگر کود دهی بیش از حد انجام دهید بعد از گذشت مدتی این نمک ها در خاک و یا گلدان گیاه تجمع پیدا می نمایند و می توانند به ارکیده تان آسیب جدی وارد نمایند. به علاوه ارکیده هایی که زیاد از حد کود دهی می شوند سریع تر از حد معمول رشد می نمایند و ضعیف می شوند و نسبت به بیماری ها حساس تر هستند و بر خلاف باور عموم گل های کمتری هم تشکیل می دهند.

- کود دهی در طول فصل رشد

بسیاری از ارکیده ها در طول فصل زمستان به حالت کمون یا خواب زمستانی می فرایند. و بعضی دیگر رشد بسیار کندی در پیش می گیرند. در هر صورت در فصل زمستان کود دهی را قطع کنید و با آمدن بهار و مشاهده رشد تازه در گیاه مجددا آن را از سر بگیرید.

- برای افزایش گل دهی یا نه؟

پیدا کردن یک کود خوب مخصوص گل دهی کار آسانی است. این کودها حاوی عناصری اندکی متفاوت برای گل دهی هستند که گیاه را تشویق به فراوری گل های بیشتر می نمایند. اما اگر یک پرورش دهنده حرفه ای ارکیده نیستید، ممکن است این کودها شما را به اشتباه بیاندازند. اول اینکه بیشتر پرورش دهندگان ارکیده هایی از گونه های مختلف پرورش می دهند که هر گونه در زمان خاصی از سال گل می دهد. پس مراقب باشید کود گل دهی را برای هر ارکیده خاص به موقع بهره ببرید. دوم اینکه گونه های مختلف برای گل دهی به مواد مختلفی هم نیاز دارند و در آخر شما میبیند که اگر یک کود ارکیده با کیفیت بالا حاوی تمام عناصر مورد نیاز تهیه کنید، به میزان یک کود گل دهی خوب گیاه را تشویق به گل دهی می نماید و در واقع همان اثر را دارد علاوه بر اینکه برای تقویت و رشد عمومی ارکیده تان هم مفید است.

ارکیده هایی شاداب برایتان آرزومندیم!

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 2257

به "چه طور ارکیده ها را کوددهی کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه طور ارکیده ها را کوددهی کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید