کمیاب ترین نیسان در جهان

به گزارش تور بالی اندونزی، نیسان حضوری پررنگ در جهانی خودروهای پرفورمنس جاده ای و مسابقات موتور اسپرت داشته است. اما یکی از خودروهای جاده ای نیسان بسیار کمیاب است چراکه فقط تنها یک دستگاه از آن در کل جهان وجود دارد.

کمیاب ترین نیسان در جهان

به گزارش خبرنگاران ، در سال 1995، نیسان موتور اسپرت یا همان نیسمو با چالش نوی روبرو شد. ژاپنی ها فهمیدند برای رقابت با تیم های دیگر باید طراحی نوی بکار گیرند و پس از چند ماه کوشش خودروی R390 GT1 به دنیا آمد.

به نقل از پدال، یکی از عواملی که باعث شد فرایند توسعه نیسان R390 بسیار کوتاه باشد استفاده از پیشرانه موجود در آن دوران بجای طراحی یک پیشرانه کاملاً نو بود. ژاپنی ها مجبور بودند برای کاهش زمان فراوری و هزینه ها از پیشرانه های در دسترس و مناسب برای R390 استفاده نمایند. سلاح قبلی نیسمو برای مسابقات خودرویی یعنی اسکای لاین GT-R از پیشرانه 6 سیلندری استفاده می کرد که حالا برای یک خودروی مسابقه ای خیلی قدیمی و سنگین بود. در نهایت نیسمو تصمیم گرفت پیشرانه 8 سیلندر یک خودروی مسابقه ای مربوط به حدود یک دهه قبل یعنی R89C را بکار گیرد. این نیروگاه به وسیله شرکت بریتانیایی لولا و برای نیسان طراحی شده بود.

نسخه جاده ای از مدل مسابقه ای R390 به حالت پروتوتایپ فراوری شد و به نیسان یاری کرد تا فرایند توسعه خودروی مسابقه ای را بهتر پیش ببرد. این خودرو راهی برای کسب تأییدیه های حضور در لمان بود. از نظر فنی تفاوتی بین مدل های جاده ای و مسابقه ای وجود نداشت و هر دو از یک پیشرانه و گیربکس استفاده نموده بودند. نسخه اولیه از R390 جاده ای در سال 1997 فراوری شد و در مسابقات لمان همان سال با رنگ بدنه قرمز و پلاک بریتانیا R835 GUD به نمایش عایدی. یک سال بعد این خودرو بعضی تغییرات را تجربه کرد که از جمله آن ها می توان به اضافه شدن دم دراز و اسپویلر پشتی اشاره نمود. از اینجا به بعد بعضی تغییرات با مدل مسابقه ای اعمال شد تا دو خودرو کمی متمایزتر باشند.

پیشرانه 8 سیلندر 3.5 لیتری توئین توربوی نیسان R390 GT1 قدرت 550 اسب بخار و گشتاور 637 نیوتون متری فراوری نموده و با همکاری گیربکس 6 سرعته دستی سکونشئال می تواند صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 3.9 ثانیه ای و حداکثر سرعت 354 کیلومتر بر ساعت را فراهم سازد. R390 GT1 هم اکنون در تأسیسات زاما نیسان در ژاپن نگهداری می گردد. این تأسیسات قبلاً مرکز فراوری چندین خودروی جاده ای نیسان بوده اما امروزه کلکسیونی از خودروهای کلاسیک و ارزشمند نیسان شامل بیش از 400 خودروی تاریخی در آن نگهداری می گردد.

همان طور که گفته شد، نسخه جاده ای R390 به خاطر هماهنگی با قوانین مسابقات لمان فراوری شد و هدف نهایی این بود که خودروهای مسابقه ای بتوانند راهی پیست شوند. با این کار نیسمو به رکورد نوی از نظر زمان توسعه و فراوری یک خودرو در کمتر از یک سال دست یافت. سه خودرو برای لمان 1997 فراوری شدند اما هرکدام از آن ها مسائلی در زمینه رعایت قوانین داشتند و تغییرات دقیقه نود هم باعث ایجاد بعضی مسائل فنی شد که مهم ترین آن ها داغ کردن گیربکس بود. این امر باعث شد مسابقات لمان 1997 برای نیسان یک شکست باشد و دو خودرو از دور مسابقات کنار رفته و سومین خودرو نیز رده دوازدهم را به دست آورد.

نیسان از این شکست درس مهمی گرفت و یک سال بعد بدنه خودروها را به روز کرد تا با قوانین همخوانی داشته باشند و بعضی تغییرات را هم در بخش پرفورمنس اعمال کرد که از جمله آن ها می توان به نصب بال و دیفیوزر عقب اشاره نمود. کوشش های نیسان نتیجه داد و هر چهار خودروی حاضر در لمان 1998 توانستند جزو ده خودروی اول رقابت ها باشند؛ اما سال 1998 آخرین سال مسابقات برای R390 بود و با تغییر قوانین، ژاپنی ها خودروی R391 را جهت حضور در کلاس کاکپیت باز LMP توسعه دادند و نهایتاً هم به طور کامل از لمان خارج شدند. نیسان تا 15 سال بعد از آن در لمان حضور نداشت اما گیمرها می توانستند از حضور R390 در دنیای مجازی و بازی گرن توریسمو لذت ببرند. این خودرو اولین بار در گرن توریسمو 2 سال 1999 حضور یافت و تا گرن توریسمو 6 سال 2013 نیز در آن قابل انتخاب بود.

اگرچه تنها یک دستگاه از R390 GT1 فراوری شده اما در سال 2022 اریک کوماس راننده موتور اسپرت یکی از هشت مدل مسابقه ای R390 را به نسخه جاده ای تبدیل کرد. او مدل شاسی 780009 را از نیسان خرید و با بازسازی و اعمال تغییراتی آن را به مدل جاده ای بدل نمود. البته برای این کار قطعاتی تغییر یافت و به خودرو افزوده شد که از جمله آن ها می توان به بهینه سازی سیستم خنک کاری، نصب شیشه جلو و پوشش کابین و پانل درها اشاره نمود. البته ظاهراً کوماس 95 درصد قطعات مسابقه ای اصلی را روی این خودرو حفظ نموده است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 آبان 1403 بروزرسانی: 23 آبان 1403 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 2502

به "کمیاب ترین نیسان در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمیاب ترین نیسان در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید