گاباپنتین و تداخل دارویی آن با سایر داروها

به گزارش تور بالی اندونزی، آیا از داروی گاباپِنتین استفاده می کنید و از تداخل دارویی آن مطلع نیستید؟ گاباپنتین یکی از داروهای بیماری صرع است که با داروهای زیادی تداخل دارد. در این مطلب به معرفی کپسول گاباپنتین و تداخل دارویی، عوارض جانبی مصرف و قطع این دارو و زمان و نحوه مصرف آن می پردازیم.

گاباپنتین و تداخل دارویی آن با سایر داروها

کپسول گاباپنتین چیست؟

گاباپنتین (Gabapentin) از گروه داروهای ضد صرع است که مصرف زیادی دارد. این دارو راهی مؤثر برای درمان گونه ای از بیماری صرع به نام صرع جزئی است. در بیماری صرع جزئی، حملات تشنج کوتاه مدت در اثر اختلال جریان الکتریکی سلول های یک سمت مغز اتفاق می افتد؛ بنابراین علائم این بیماری نیز در قسمتی از بدن نمایان می شود. قرص گاباپنتین با کاهش جریان الکتریکی غیر طبیعی سلول های مغزی به تنهایی یا همراه با دیگر داروهای ضد صرع جهت کاهش حملات تشنج استفاده می شود.

از طرفی دیگر داروی گاباپنتین در درمان دردهای مزمن ناشی از آسیب عصبی نیز تجویز می شود. این نوع درد که به درد نوروپاتیک مشهور است، می تواند علت های گوناگونی نظیر دیابت و یا بیماری زونا داشته باشد. علاوه بر این کپسول گاباپنتین برای پیشگیری از حملات میگرن نیز توسط پزشک تجویز می شود.

گاباپنتین و تداخل دارویی

تداخل های دارویی ممکن است عملکرد داروی شما را تغییر داده و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی خطرناک را افزایش بدهند. گاباپنتین با داروهایی زیادی تداخل دارد.

1) تداخل دارویی با آنتی هیستامین ها

از جمله موارد تداخل دارویی گاباپنتین با دیگر داروها می توان به انواع آنتی هیستامین ها اشاره کرد که باعث خواب آلودگی می شوند. از جمله:

  • ستیریزین
  • دیفن هیدرامین
  • فکسوفتادین

2) تداخل دارویی با داروهای خواب

داروهایی که برای خواب و یا اضطراب مورد استفاده قرار می گیرند نیز با گاباپنتین تداخل دارویی دارند. از جمله:

  • آلپرازولام
  • دیازپام
  • زولپیدم

3) تداخل با داروهای مخدر و شل کننده عضلانی

گاباپنتین و تداخل دارویی با شل کننده های عضلانی و داروهای ضد درد مخدر نیز از موارد دیگر است. این داروها عبارتند از:

  • کدئین
  • مرفین
  • دیکلوفناک
  • متادون
  • ترامادول
  • ناپروکسن

4) تداخل دارویی گاباپنتین با آنتی اسیدها

آنتی اسیدها، ترکیبات پایه ای هستند که موجب خنثی شدن اسید معده و کاهش سرعت تخلیه معده می شوند. این فرآورده ها حاوی آلومینیوم، منیزیم، کلسیم یا ترکیبی از آنها هستند. لازم به ذکر است که گاباپنتین با آنتی اسیدها نیز تداخل دارویی دارد. از این رو در صورتی که همزمان با مصرف گاباپنتین از شربت های ضد اسید معده و یا هرگونه دارو جهت درمان سوءهاضمه استفاده می نمایید، مصرف گاباپنتین را با این دارو ها حداقل دو ساعت فاصله دهید.همچنین این داروها را به هیچ عنوان با دیگر داروهایی که حاوی گاباپنتین هستند (از جمله اناکاربیل گاباپنتین) استفاده نکنید.

5) مصرف گاباپنتین و تست اعتیاد

لازم به ذکر است گاباپنتین و تداخل دارویی با آزمایش تست اعتیاد نیز از موارد دردسرزای این تداخلات است. از این رو در برخی موارد موجب مثبت شدن آزمایش اعتیاد می شود. در صورتی که برای تست اعتیاد به آزمایشگاه مراجعه کردید، توضیحات خود را مبنی بر مصرف داروی مورد نظر به مسئول مربوطه ارائه کنید.

همچنین گاباپنتین ممکن است با تست های آزمایشگاهی خاص برای پروتئین ادرار تداخل داشته باشد. قبل از این آزمایش اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و پزشکان شما می دانند که از این دارو مصرف می کنید.

6) تداخل دارویی با داروهای افسردگی

این دارو با بیشتر داروهایی که برای افسردگی مصرف می شود، تداخل دارویی دارد. از این رو، در صورتی که از چنین داروهایی استفاده می کنید لازم است این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید.

هشدار

به موارد ذکر شده در بالا برای تداخل دارویی گاباپنتین اکتفا نکنید. برای پی بردن به تمام تداخلات دارویی گاباپنتین لازم است تا فهرستی از همه داروهایی را که مصرف می کنید (از جمله نسخه، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مهیا کرده و آن را به پزشک خود ارجاع دهید. دقت داشته باشید که بدون تجویز پزشک نباید مصرف این دارو را آغاز کرده یا متوقف نکنید. همچنین نباید میزان آن را کم یا زیاد کنید.

همچنین لازم است برچسب روی تمام داروهای خود مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی را به دقت مطالعه کنید زیرا این امکان وجود دارد این داروها دارای موادی باشند که موجب خواب آلودگی شوند. در صورت مصرف داروهای ذکر شده با گاباپنتین در سریع ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

⇐ گاباپنتین و تداخل دارویی ⇒

عوارض جانبی مصرف گاباپنتین چیست؟

کپسول گاباپنتین عوارض جانبی مختصری دارد، ولی مصرف میزان زیاد این دارو می تواند باعث ایجاد عوارضی شود. در شماری از بیماران نیز ممکن است دفعات تشنج افزایش پیدا کند. این عوارض عبارتند از:

1. خواب آلودگی و گیجی

خواب آلودگی، خستگی، سرگیجه و مسائل بینایی مانند تاری دید و دوبینی از عوارض این دارو هستند. از این رو تا هنگامی که تأثیر این دارو پابرجاست، از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط دارند خودداری کنید.

2. سر درد

سر درد نیز یکی از عوارض مصرف این کپسول است. در صورت بروز سردرد در اثر مصرف این دارو، با داروساز خود درباره داروی مسکن مناسب این شرایط مشورت کنید.

3. خشکی دهان

از دیگر عوارض جانبی مصرف داروی گاباپنتین خشکی دهان است که با آدامس یا آبنبات بدون شکر می توان آن را رفع کرد.

4. حالت تهوع

در صورت داشتن حالت تهوع به وجود آمده از مصرف این دارو، مصرف غذاهای سبک و ساده و پرهیز از غذاهای پرچرب و پر ادویه این مشکل را رفع خواهد کرد.

5. تشدید اختلالات کلیوی

گاباپنتین به طور مستقیم بر روی کلیه تأثیر می گذارد. مصرف گاباپنتین در بیماران مبتلا به اختلالات کلیوی باید با احتیاط صورت گیرد. با توجه به اینکه مصرف گاباپنتین باعث تجمع مواد سمی می شود، انجام اقدامات احتیاطی از اهمیت زیادی برخوردار است.

6. مسائل گوارشی

تغییرات گوارشی نظیر یبوست و اسهال ممکن است به دلیل مصرف این دارو اتفاق بیفتد. در صورت بروز یبوست، یک رژیم غذایی مطلوب سرشار از فیبر و مصرف مایعات به میزان کافی می تواند به رفع این مشکل گوارشی کمک کند و در صورت بروز اسهال نیز مصرف مایعات به اندازه مناسب برای درمان این مشکل مؤثر است.

7. چاقی و افزایش وزن

اضافه وزن و چاقی نیز از عوارض شایع این کپسول است که بیماران زیادی با آن دست و پنجه نرم می کنند. ولی در صورت تبعیت از یک رژیم غذایی مناسب و داشتن فعالیت بدنی هماهنگ با وزنتان می توانید این مشکل را کاهش دهید.

8. بیش فعالی در بچه ها

همانطور که گفته شد غالباً میزان مصرف زیاد یا دوره ای طولانی این دارو علت بروز عوارض جانبی است. در بچه های که با این دارو تحت درمان قرار گرفته اند نیز تأثیرات نامطلوبی مانند بیش فعالی، نوسانات خلقی و کاهش تمرکز را بر جای خواهد گذاشت.

9. حساسیت لثه و دهان

با توجه به اینکه مصرف داروی گاباپنتین لثه ها را حساس می کند، باید به این نکته توجه داشت که در مدت درمان با این دارو باید بهداشت دهان و دندان را به صورت کامل رعایت کرد و برای این کار باید از مسواک نرم استفاده کنید.

10. واکنش های آلرژیک

از عوارض جانبی نادر این دارو، می توان به واکنش های آلرژیک به آن اشاره کرد. از واکنش های آلرژیک به این دارو می توان مواردی مانند بروز جوش، خارش، تورم (به خصوص در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مسائل تنفسی را برشمرد. در صورت مشاهده این عوارض باید به پزشک معالج مراجعه کنید.

عوارض قطع مصرف گاباپنتین

قطع ناگهانی برخی از داروها پس از مصرف بلند مدت آن عوارض فراوانی می تواند داشته باشد. گاباپنتین نیز همین حالت را دارد. گاهی اوقات این کار حتی به مرگ فرد منجر شده است؛ بنابراین، پیشنهاد می شود قطع گاباپنتین باید به مرور زمان و با دستور پزشک انجام شود که معمولاً این دوره بین چند هفته تا چند ماه زمان می برد و احتمال بروز عوارض ناشی از قطع گاباپنتین را کاهش می دهد. به هیچ عنوان نباید دارو به صورت ناگهانی قطع شود، زیرا عوارض قطع گاباپنتین بسیار زیاد است و ممکن است باعث ایجاد تشنج شدید شود. همچنین داروی گاباپنتین باید طبق دستور پزشک مصرف شود و نباید آن را بیشتر یا کمتر مصرف کنید.

در چه صورت باید به پزشک مراجعه کرد؟

پس از مصرف این دارو، در صورت بروز علائمی مانند آنفولانزا، گرگرفتگی، افزایش فشار خون، تغییرات ناگهانی وزن، تغییرات شدید خلق و خو، مسائل حرکتی، احساس لرزش، مسائل خواب و تنفسی، سرفه، تغییرات لثه ها، درد عضلانی یا مفصلی، ورم پا و مچ و موارد این چنینی، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

در برخی موارد استفاده از کپسول گاباپنتین عوارضی مانند مسائل خونی جدی یا اختلال در عملکرد پانکراس و کبد را به همراه دارد. همچنین در صورت معده درد شدید همراه با تهوع (احتمال اختلال و التهابدر پانکراس)، لکه های قرمز پوستی، التهاب دهان یا صورت (علائم حساسیت دارویی)، زردی رنگ پوست یا چشم (احتمال اختلال در کبد) و خونریزی یا کبودی غیرطبیعی (احتمال مسائل خونی) بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

در صورت بروز عوارضی مانند تب غیر طبیعی، تورم غدد، زردی پوست و چشم، خستگی غیر طبیعی، تیره شدن ادرار، تغییر در مقدار ادرار و درد قفسه سینه نیز باید به پزشک مراجعه کرد.

زمان و نحوه مصرف گاباپنتین

قرص گاباپنتین را به طور قطع باید با تجویز پزشک مصرف کنید و پیش از مصرف، همه دستوراتی که روی جلد این دارو نوشته شده است را با دقت بخوانید. نباید دوز بیشتر یا کمتر از میزانی که پزشک برای شما تجویز کرده است مصرف کنید و تنها در همان دوره زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

داروی گاباپنتین در برندهای مختلفی در بازار موجود است. برندِ Horizant گاباپنتین را نباید در طول روز مصرف کنید. از طرفی دیگر برای دریافت نتیجه ای مطلوب، این برند را به همراه غذا و در حوالی ساعت 5 عصر مصرف کنید.

هر دو برند Gralise و Horizant که مربوط به داروی گاباپنتین هستند، بهتر است به همراه غذا مصرف شوند.

برند Neurontin از قرص گاباپنتین می تواند با غذا یا بدون آن مصرف شود. موضوعی که درباره Neurontin باید به آن دقت شود این است که در صورتی که نصف این قرص را استفاده کردید، در نوبت بعدی نصفه دیگر را مصرف کنید و بین آن ها فاصله نیندازید. به بیانی دیگر، قرصی را که به دو قسمت تقسیم می شود می بایست در طول چند روز آینده و در سریع ترین زمان ممکن مصرف کنید.

به هیچ عنوان مصرف این دارو را به یکباره قطع نکنید! حتی در حالتی که با مصرف ناگهانی آن، احساس کردید که درمان شده اید. قطع مصرف ناگهانی این دارو ممکن است موجب افزایش تشنج ها شود. در مورد کم کردن دوز مصرفی با پزشک مشورت کنید.

در صورت فراموش کردن مصرف یک نوبت دارو بلافاصله پس از یادآوری آن را مصرف کنید، مگر آنکه زمان یادآوری به نوبت مصرف بعدی دارو نزدیک باشد. در این شرایط نوبت فراموش شده را مصرف نکنید و نوبت بعدی را در زمان خودش مصرف کنید اما به هیچ وجه مقدار مصرف دارو را دو برابر نکنید.

در صورتی که فرم خوراکی مایع برای شما تجویز شده است، مقدار مصرف در هر نوبت را با سرنگ مخصوص به طور دقیق اندازه گیری نمایید و در مورد نحوه مصرف و اندازه گیری، با داروساز خود مشورت نمایید.

مواردی که قبل از مصرف باید با پزشک خود در میان بگذارید

  • در صورتی که دچار بیماری های کبدی هستید.
  • اگر تشنج دارید (مگر اینکه از داروی گاباپنتین برای درمان تشنج استفاده می کنید).
  • اگر سابقه خودکشی دارید و یا هم اکنون در فکر خودکشی کردن هستید.
  • در صورتی که سابقه حمله قلبی دارید.
  • در صورتی که سابقه سکته مغزی دارید.
  • اگر باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید.
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید.
  • در صورتی که دچار بیماری های قلبی و عروقی هستید.
  • اگر دچار بیماری کلیوی هستید و یا دیالیز می شوید.
  • در صورتی که دچار دیابت یا مرض قند هستید.
  • در صورتی که سابقه افسردگی دارید.

آیا شما نیز از گاباپنتین استفاده می کنید؟ چه موارد دیگری از گاباپنتین و تداخل دارویی می شناسید؟ تأثیر این دارو بر روی درمان بیماری شما چگونه بوده است؟ لطفاً تجربیات و نظرات خود را با سایر کاربران سایت خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1837

به "گاباپنتین و تداخل دارویی آن با سایر داروها" امتیاز دهید

4 کاربر به "گاباپنتین و تداخل دارویی آن با سایر داروها" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گاباپنتین و تداخل دارویی آن با سایر داروها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید