تور آلمان: آژانس ادبی دایره مینا و دیدار با 30 ناشر خارجی در نمایشگاه فرانکفورت

به گزارش تور بالی اندونزی، احمد ذوعلم، مدیر آژانس ادبی دایره مینا در گفت و گو با خبرنگاران؛ درباره دستاوردها و توافق های اجرا شده در هفتادوسومین دورهه نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام کرد: تقریبا با 30 ناشری که در این رویداد بین المللی حضور داشتند، جلساتی را برگزار کردیم. شرکت کنندگان در این نمایشگاه، عمدتا ناشر بودند اما با یکسری آژانس های ادبی هم مذاکراتی صورت گرفت.

تور آلمان: آژانس ادبی دایره مینا و دیدار با 30 ناشر خارجی در نمایشگاه فرانکفورت

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ آلمان دیدن کنید.

مدیر آژانس ادبی دایره مینا مطرح نمود: مذاکراتی که در این قبیل نمایشگاه ها انجام می گردد معمولا منجر به خرید و فروش رایت کتاب و حتی دریافت نمایندگی منعقد نمی گردد، نمی گردد. در این نمایشگاه ها ممکن است یک ناشر بخواهد کتابی را داشته باشد و اطلاعات آن در اختیارش قرار بگیرد. در واقع بعد از نمایشگاه کتاب و در مذاکرات بعدی است که این صحبت های اولیه، به نتیجه می رسد.

وی با بیان این که آژانس های ادبی در نمایشگاه های کتاب خارجی دو فعالیت را پیگیری می نمایند؛ مطرح نمود آژانس ها در وهله اول، مذاکره برای اخذ نمایندگی ناشران را در دستور کار قرار می دهند و ناشران نیزبه دو صورت با آژانس ها همکاری می نمایند.

ذوعلم شرح داد: در این بخش از فعالیت ها، انتقال نمایندگی در قالب عقد قرداد و همکاری میان ناشران و آژانس های ادبی انجام می گردد و بخش دیگر؛ مذاکره با ناشران در راستای واگذاری حق انتشار کتاب است؛ یعنی کتاب هایی که ناشران می خواهند به وسیله آژانس های ادبی به آن ها معرفی و عرضه می گردد.

وی اضافه کرد: ناشران گاهی درباره فروش آثاری که دارند و می خواهند در بازارهای دیگر عرضه نمایند هم با آژانس های ادبی مذاکره می نمایند. در واقع این بخش شامل مذاکره برای خرید و فروش رایت و ترجمه آثاری است که در اختیار یک آژانس ادبی واقع شده است.

ذو علم درباره فعالیت آژانس های ادبی در نمایشگاه های بین المللی کتاب گفت: در واقع آژانس های ادبی در نمایشگاه های بین المللی برای بازاریابی کتاب هایی که به وسیله رایت هولدر(صاحبان حق) که خیلی از اوقات ناشران و گاهی اوقات نویسندگان هستند؛مذاکره می نمایند.

مدیر آژانس دایره مینا اضافه کرد درباره مذاکراتی که پیش از نمایشگاه کتاب فرانکفورت با ناشران آلمانی داشته اند، گفت: این آژانس پیش از برگزاری نمایشگاه، با ناشران و آژانس های ادبی ارتباط هایی را برقرار نموده است و همکاری هایی در این زمینه شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: معمولا در این قبیل نمایشگاه ها، قرار ها و دیدار ها ،از قبل هماهنگ شده است. بعضی ناشران به علت قطعی نبودن حضورشان در نمایشگاه امکان هماهنگی قبلی با آن ها وجود ندارد یا به هر علتی برقراری ارتباط پیش از برگزاری نمایشگاه؛ با این دسته از ناشران یا بسیار سخت است یا اصلا امکان آن وجود ندارد. بنابراین این گروه از ناشران یا آژانس ها را می توان در طول برگزاری نمایشگاه دیدار کرد.

مدیر آژانس دایره مینا با بیان این که برای انعقاد قراداد نهایی هم نیازی به حضور فیزیکی نیست، مطرح نمود: در واقع این مذاکرات اگر پیش برود برای انعقاد قراداد نهایی؛ به وسیله امضای اکترونیک اقدام می گردد و نیازی به حضورفیزیکی برای انعقاد قردادهای نهایی نیست.

ذوعلم درباره تاثیر متعهد نبودن ایران به مساله حق امتیاز گفت: مساله حق امتیاز هر چند وقت یکبار در مذاکرات بین المللی مطرح می گردد و این مساله که ایران به قوانین حق امتیاز مقید نیست در مذاکرات ما خلل ایجاد می نماید؛ یعنی باعث می گردد بعضی ناشران کلا با ایران همکاری ننمایند یا به سختی حاضر به توافق شوند.

وی با اشاره به این که مساله حق امتیاز خرید و فروش آثار ایرانی را در بازارهای بین المللی با مشکل رو به رو نموده است؛ مطرح نمود: رعایت نکردن قانون حق امتیاز هر دو وجه خرید و فروش آثار ما را تحت شعاع قرار می دهدو طبعا یکی از مشکلاتی که باعث می گردد ایران نتواند در صحنه بین المللی آثار خود را عرضه کند، همین مساله است.

ذوعلم اظهار کرد: ایران در طول این سال ها بسیار کمتر از ظرفیت واقعی خود در سطح بازارهای جهانی کتاب حاضر شده است زیرا در بسیاری از بازارهای بین المللی به علت رعایت نکردن قانون حق امتیاز، آثار ایرانی با مشکل رو به رو بوده است.

مدیر آژانس ادبی دایره مینا درباره سابقه حضور در بازارهای بین المللی گفت: از ابتدای سال 98 که آژانس ادبی دایره مینا تاسیس شد تا به امروز در نمایشگاه های بین المللی مختلفی حضور پیدا کردیم؛ البته پیش از آن هم سابقه حضور در نمایشگاه های بین المللی مختلف را داشتیم.

وی با بیان این که در طول این دو سال به وسیله آژانس ادبی دایره مینا درنمایشگاه های بین المللی مختلفی حضور پیدا کردیم؛ مطرح نمود: ما سابقه حضور در نمایشگاه های خارجی مختلفی مانند نمایشگاه های کتاب فرانکفورت، مسکو، باکو، نمایشگاه کتاب بلگراد و بغداد را داریم و سال جاری هم توانتستیم درنمایشگاه کتاب فرانکفورت حاضر شویم.

درباره تاثیر کرونا بر نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: نمایشگاه کتاب فراکفورت؛ سال جاری بسیار کوچک تر شده بود وبسیاری از ناشران خودشان در نمایشگاه حاضر نشده بودند. از طرف دیگر؛ تعداد سالن هایی که افراد حاضر در نمایشگاه می توانستند در آن حضور پیدا نمایند؛ کاهش پیدا نموده بود.

وی ادامه: سال جاری با کوچک شدن و بعلاوه کاهش تعداد غرفه ها؛ تعداد شرکت نمایندگان کم شده بود. علاوه بر مساله کاهش مساحت غرفه ها و تعداد شرکت نمایندگان سال جاری، خود نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم محدودیت هایی برای حضور در غرفه ها تعیین نموده بود.

ذوعلم با بیان این که تعداد شرکت نمایندگان و تعداد غرفه ها نسبت به سال گذشته نصف شده بود، تاکید نمود: سال جاری هیچ کدام از شرکت نمایندگان و حتی غرفه داران بلیط های پنج روزه کامل برای ورود به نمایشگاه کتاب فرانکفورت را نداشتند و به صورت روزانه این بلیط ها را تهیه می کردند.

وی اضافه کرد: نمایشگاه کتاب فرانکفورت به صورت روزانه هم بازدید نمایندگان محدودی داشت، زیرا بیشتر از یک تعداد تعیین بلیط برای نمایشگاه کتاب فروخته نمی شد؛ بنابراین همه این اتفاقات باعث شد ابعاد نسبت به سال های گذشته، در خوشبینانه ترین حالت، نصف گردد.

هفتاد و سومین نمایشگاه کتاب فرانکفورت عصر سه شنبه 27 مهر در دو بخش حضوری و مجازی، با رعایت پروتکل های بهداشتی افتتاح شد و چهارشنبه 28 مهر ماه کار خود را شروع کرد. کشور کانادا مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 13 آبان 1400 بروزرسانی: 13 آبان 1400 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1989

به "تور آلمان: آژانس ادبی دایره مینا و دیدار با 30 ناشر خارجی در نمایشگاه فرانکفورت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور آلمان: آژانس ادبی دایره مینا و دیدار با 30 ناشر خارجی در نمایشگاه فرانکفورت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید