توانگر: اطلاعات بانک های خصوصی شفاف نیست

به گزارش تور بالی اندونزی، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه اطلاعات بانک های خصوصی در لایه های متعدد پنهان شده و امکان نظارت بر عملکرد بانک ها برای نمایندگان وجود ندارد.

توانگر: اطلاعات بانک های خصوصی شفاف نیست

به گزارش خبرنگاران، در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون مالی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک های خصوصی مجتبی توانگر به عنوان کننده متقاضیان تحقیق و تفحص بیان نمود: براساس قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی باید به کلیه اطلاعات و اسرار کشور دسترسی داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل در امور کشور تصمیم گیری کند. قانون اساسی این حق را به مجلس شورای اسلامی داده است تا تقاضای تحقیق و تفحص از بخش های مختلف در مواردی که اطلاعات کافی وجود ندارد یا مانعی در دسترسی مجلس به اطلاعات وجود دارد، مطرح کند.

وی در ادامه اظهار کرد: قطعا تک تک کنندگان برایشان سوال است که بانک های خصوصی چقدر منابع دارند و آن را از کجا آورده اند و با آن چه می کنند؟. ما روزانه با مراجعات زیادی روبرو هستیم که مردم از جریمه های سنگین و غیرقانونی بانک ها گلایه مند هستند.

کننده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شرح داد: متاسفانه مردم نمی توانند تسهیلات بانکی کوچک معیشتی دریافت کنند، اما به یکباره خبر از وام های چند میلیارد تومانی به افرادی خاص بدون تعهد و ضمانت پرداخت می رسد. متاسفانه دولت نیز هیچ اقدامی برای حفاظت از منابع مردم که در اختیار بانک های خصوصی قرار گرفته است انجام نمی دهد.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی باید بر عملکرد بانک ها اشراف داشته باشد. از ابتدای مجلس یازدهم به همراه تعدادی از کنندگان به این موضوع ورود کردیم اما همه درها به روی مجلس بسته است. اطلاعات بانک های خصوصی در لایه های متعدد پنهان شده و شفاف نیست. قرار بود بانک های خصوصی با ارتقاء شاخص بهره وری موجب بهبود عملکرد بانک های دولتی شوند اما امروز بانک های خصوصی اساسا بنگاهداری می کنند و با یکدیگر برای به دست آوردن سهم بیشتری از نقدینگی جامعه در رقابت هستند. متاسفانه بانک ها به فکر بانکداری نیستند.

وی در ادامه با اشاره به اشکالات اساسی در عملکرد بانک ها بیان نمود: یکی از ابهاماتی که در نظام بانکی وجود دارد نحوه محاسبه سود و اخذ ربح مرکب می باشد. یکی از مراجعات هر روز ما مربوط به سودهای کلان بانکی است که به دلیل عدم شفافیت بانک ها هیچ پاسخی برای مردم نداریم.

کننده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در این زمینه همین بس که اعضای کمیسیون مالی نمی توانند نحوه محاسبه سود تسهیلات بانک ها را بدانند. متاسفانه بانک ها به جای افزایش درآمد خود از محل طرح های قابل توجیه افزایش درآمد از جرائم تاخیر و اخذ سودهای مرکب روی آورده اند و مجلس شورای اسلامی برای کنترل آن هیچ اشرافی ندارد. باید نحوه محاسبه سود و جریمه بانک ها شفاف شود.

توانگر افزود: متاسفانه برخی از بانک های خصوصی برخلاف قانون بیش از 50 برابر سرمایه پایه خود به اشخاص مرتبط تسهیلات ارائه می کند و بعضا حجم واقعی مطالبات غیرجاری سه تا چهار برابر میزان اعلام شده در صورت های مالی بانک ها دیده می شود. در بررسی های کمیسیون مالی مشخص شد که بانک های خصوصی انحرافات زیادی دارند و کسی پاسخگو نیست. از کنندگان تقاضا داریم تا با این تحقیق و تفحص موافقت کرده و اطلاعات کافی در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1649

به "توانگر: اطلاعات بانک های خصوصی شفاف نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توانگر: اطلاعات بانک های خصوصی شفاف نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید