فواید و مضرات نیش زنبور عسل که از آن بی خبرید

به گزارش تور بالی اندونزی، درمانگران زنبور درمانی متناسب با نوع بیماری افراد از نیش زنبور عسل، سم زنبور یا دیگر فرآورده های زنبور عسل استفاده می نمایند.

فواید و مضرات نیش زنبور عسل که از آن بی خبرید

همانطور که می دانید نیش زنبور، ماده ای است که از زنبور آزاد می شود و می تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای بسیاری از مسائل استفاده شود.

بسیاری از متخصصان اظهار می نمایند که نیش زنبور خواص دارویی بسیار زیادی دارد، التهابات را می کاهد و باعث درمان بیماری های مزمن می شود.

نیش زنبور یک ماده بی رنگ و مایع اسیدی است که به وسیله بدن زنبور به موجود هدف وارد می شود. نیش زنبور حاوی ترکیبات التهابی و ضد التهابی، آنزیم ها، قند، مواد معدنی و آمینو اسید ها هستند.

ملیتین ترکیبی است که از 26 آمینو اسید تشکیل شده و 50 درصد وزن خشک نیش زنبور را شامل می شود و یک ماده ضد ویروس، ضد باکتری و ضد سرطان می باشد. معمولاً همین ماده است که بعد از نیش زنبور باعث ایجاد درد می شود. نیش زنبور بعلاوه حاوی پپتید هایی هم هست که دارای خواص ضد درد و ضد التهابی هستند.

بعلاوه حاوی فسفولیپاز A 2 است که یک آنزیم و آلرژن اصلی می باشد که باعث ایجاد التهاب و آسیب سلولی می شود. طبق تحقیقات اجرا شده، این آنزیم دارای خواص ضد التهابی است و اثرات محافظت نماینده ای برای سیستم ایمنی دارد.

همانطور که ملاحظه کردید، مواد موجود در نیش زنبور، هم اثرات مثبت و هم اثرات منفی به همراه دارند. تحقیقات نشان می دهد که بعضی از ترکیبات موجود در نیش زنبور، دارای فواید بیشماری هستند که البته اثرات بعضی از اجزای از آن ها ناشناخته به جای مانده است، زیرا هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته اند.

آپی تراپی یک درمان دارویی می باشد که در آن از محصولات نیش زنبور، از جمله سم آن برای درمان و جلوگیری از بیماری درد و ... استفاده می نمایند.

نیش زنبور تراپی بعلاوه هزاران سال است که خواص دارویی زیادی دارد. نیش زنبور به وسیله روش های مختلف و به شکل های متفاوت در دسترس است. به عنوان مثال به محصولاتی مانند عصاره ها، مکمل ها، مرطوب نماینده ها و سرم ها اضافه می شود.

بعلاوه در بعضی از مراکز درمانی هم ماده موجود در نیش زنبور را برای درمان بعضی از شرایط تزریق می نمایند. نیش زنبور بعلاوه در طب سنتی به عنوان یک روش درمانی برای پوست هم مورد استفاده قرار می گیرد.

همانطور که گفتیم، هنوز همه فواید مربوط به نیش زنبور عسل به وسیله علم به اثبات نرسیده است، اما تحقیقات نشان می دهد که این ماده خواص دارویی قدرتمندی دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

یکی از اصلی ترین فواید نیش زنبور عسل، اثرات ضد التهابی است و علت آن هم وجود ماده ای به نام ملیتین است که البته خود این ماده در صورت مصرف دوز بالا، عاملی برای ایجاد خارش، درد و التهاب خواهد شد، اما اگر به میزان متعادل استفاده شود، خواص ضد التهابی خواهد داشت، زیرا التهابات را سرکوب می نماید.

بسیاری از شرکت های مربوط به محصولات مراقبت از پوست، نیش زنبور را در محصولات مراقبت از پوست مثل سرم ها و مرطوب نماینده ها استفاده می نمایند. این مواد سلامت پوست را ارتقا می دهند، التهابات را می کاهند، دارای خواص ضد باکتریایی هستند و چین و چروک ها را تا حد زیادی کاهش می دهند.

زنبور بعلاوه فواید زیادی برای سلول های ایمنی دارد که پاسخ های آلرژیک و التهابی را آرام می نماید. حتی تحقیقات آن روی حیوانات هم اجرا شده است و نتایج مثبت آن به اثبات رسیده است.

درمانگران زنبوردرمانی، نیش زنبور، سم زنبور یا دیگر فرآورده های زنبورعسل را با تزریق سطحی وارد بدن کرده و سیستم ایمنی بدن او را تحریک کرده و به تنظیم و متعادل سازی عملکرد این سیستم یاری می نمایند. سم نیش زنبور سبب فراوری آنتی بادی هایی در بدن شده و سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سم نیش زنبور و پیشگیری از نفوذ آن در بدن اقدام به مقابله می نماید و با تحریک این سیستم، با دیگر بیماری ها و اختلال ها مبارزه می نماید.

به جز عسل و سم زنبور عسل، فرآورده دیگری از زنبور عسل به نام بره موم خاصیت ضدمیکروبی دارد و سبب بهبود و درمان بیماری های میکروبی و ویروسی مانند سرماخوردگی ها، بعضی از اختلال های تنفسی، گلو درد و بعضی از عفونت ها می شود.

بعضی از تحقیقات نشان می دهد که تراپی نیش زنبور، بعلاوه به کاهش علائم مربوط به بیماری های نورولوژیکی مثل بیماری پارکینسون یاری می نماید که البته مطالعات در این باره محدود هستند.

با یاری سم نیش زنبور و تزریق سطحی آن می توان به ترمیم و بازسازی غلاف های میانی اعصاب که به علت بیماری دچار اختلال و اشکال شده، یاری می نماید. سم وارد شده به بدن سیستم دفاعی و عصبی بدن را تحریک کرده و به تسریع فرایند درمانی بیمار یاری می نماید.

مطالعات نشان می دهد که طب سوزنی به وسیله نیش زنبور، همراه با دارو های سنتی، درد را کاهش می دهند که حتی عملکرد مثبت آن روی 54 نفر آزمایش شده است که به وسیله آن، درد در قسمت پایین کمر کاهش پیدا کرده است.

بعضی از تحقیقات نشان می دهد که نیش زنبور به تنهایی می تواند اثرات ضد میکروبی در برابر باکتری ها داشته باشد و حتی بیماری لایم را بهبود ببخشد.

تحقیقات نشان می دهد که زنبوردرمانی شیوه مناسبی برای درمان بیماران مبتلا به آرتریت، استئو آرتریت و ام اس است و می تواند نتایج چشمگیری را در فرایند درمان بیماری ارائه کند. با یاری زنبوردرمانی می توان درد های ناشی از بیماری زنا، را کاهش داد.

بیماران ام اس می توانند با انتخاب شیوه زنبوردرمانی و دریافت نیش زنبور و تحریک اعصاب و ترمیم غلاف های میانی اعصاب آسیب دیده، عوارض ناشی از بیماری ام اس را درمان نمایند.

سلول های بدن بعد از مدت زمانی معین به مرور ضعیف شده و از بین می فرایند و از بدن دفع می شوند. یکی از علت های ابتلا به سرطان اختلال یا کندی فرایند مرگ برنامه ریزی شده سلول ها است. تحقیقات نو نشان می دهد سم نیش زنبور با تحریک فرایند مرگ سلول ها و حذف به موقع آن ها از بدن می تواند از ابتلا به سرطان ها در انسان پیشگیری کند.

دریافت سم زنبور به وسیله نیش زنبور یا تزریق سم این حشره می تواند سبب افزایش طول عمر بعضی از مبتلایان به سرطان به ویژه سرطان لنفسیت های خونی و بهبود کیفیت زندگی این افراد شود.

همانطور که گفتیم، نیش زنبور فواید زیادی دارد، اما بسیار مهم است که به مضرات آن هم توجه کنید و اینکه بدانید این تحقیقات فعلاً روی حیوانات اجرا شده و شاید روی بعضی از افراد پاسخ ندهد یا نتواند جایگزینی برای درمان دارویی باشد. پس بهتر است درمان خودتان را هم در پیش بگیرید و فقط به این تراپی اکتفا نکنید.

روش های مختلف در استفاده از تراپی نیش زنبور مثل طب سوزنی می تواند عاملی برای ایجاد عوارض جانبی مثل درد و قرمزی باشد.

تراپی نیش زنبور بعلاوه می تواند عاملی برای ایجاد عوارض جانبی جدی یا حتی مرگ در افراد مبتلا به آلرژی آنافیلاکسی باشد که تنفس را برای آن ها سخت کرده و ممکن است جان شان را بگیرد.

دیگر اثرات منفی و جدی در این تراپی شامل خستگی، کاهش اشتها، درد شدید، خطر خونریزی شدید و استفراغ است. تحقیقات نشان می دهد 29 درصد از افرادی که عوارض جانبی را تجربه کردند، حالت شان بین خفیف تا شدید بوده است. این علائم در اغلب موارد پس از یک تا 2 روز از بین می رود.

بعلاوه تحقیقات نشان می دهد که طب سوزنی با نیش زنبور، عوارض جانبی بیشتری نسبت به تزریق آب نمک دارد.

استفاده از محصولات نیش زنبور به صورت موضعی مانند سرم و مرطوب نماینده، می تواند واکنش های شدید مثل خارش، کهیر و قرمزی را در پی داشته باشد. برای تسکین خارش بدن بعد از دریافت سم نیش زنبور می توان از خمیر ماست و سدر استفاده نمود.

منبع: نمناک

منبع: فرادید
انتشار: 28 خرداد 1401 بروزرسانی: 28 خرداد 1401 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 2211

به "فواید و مضرات نیش زنبور عسل که از آن بی خبرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید و مضرات نیش زنبور عسل که از آن بی خبرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید