مشکل ریلی ایران و ترکمنستان برطرف شد

به گزارش تور بالی اندونزی، تهران (پانا) - مدیرکل راه آهن شمال شرق 2 کشور مستقر در گرگان گفت که با حل مشکل تردد واگن های تجاری ایران بر روی ریل عریض ترکمنستان، خط آهن ایران از طریق مرز اینچه برون گلستان به شاهراه ریلی آسیای میانه متصل شد.

مشکل ریلی ایران و ترکمنستان برطرف شد

به گزارش ایرنا؛ محسن اعتماد،گفت: امروز پنجشنبه و با حضور مقامات راه آهن ترکمنستان و مسئولین گلستان در نقطه صفر مرزی، خط عریض 2 کشور به یکدیگر متصل شد.

وی اضافه کرد: از سال 93 که خط آهن ایران (اینچه برون) - ترکمنستان - قزاقستان با حضور روسای سه جمهور سه کشور در نقطه صفر مرزی اینچه برون افتتاح شده بود تا به امروز به علت مسائلی از جمله نبود پل برای گذر قطار و عریض بودن راه آهن ترکمنستان در مبادله کالا و جابجایی واگن ها مسائلی ایجاد شده بود.

وی اضافه کرد: تا سال 97 ترکمنستان پل های مورد احتیاج را احداث کرد اما به دلیل عریض بودن خط آهن این کشور، واگن ها و قطارها پس از تعویض بوژی (شاسی قطار) در خاک این کشور و با پرداخت هزینه اقدام به جابجایی واگن ها می کردند.

مدیرکل راه آهن شمال شرق 2 مستقر در گرگان گفت: هفته گذشته با پیگیری وزارت راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن کشور، اتصال خط عریض آغاز و روز سه شنبه گذشته به انتها رسید و کشور ترکمنستان هم پس از بحث و تبادل نظر و حل کردن مسائل حقوقی و مالی امروز در نقطه صفر مرزی خط عریض خود را به راه آهن ایران متصل کرد.

خطر نرمال راه آهن هزار و 435 میلیمتر است و خط عریض هزارو 520 میلیمتر است.

اعتماد یادآور شد: با این اتصال، دیگر احتیاج به تعویض بوژی و هزینه جابجایی برای هر واگن نیست.

وی اضافه کرد: همچنین این اتصال سبب وصل شدن خط آهن ایران به کشورهای آسیای مرکزی و چین خواهد شد.

مدیرکل راه آهن شمال شرق 2 مستقر در گرگان ادامه داد: در دیدار امروز با مقامات راه آهن ترکمنستان مقرر شد واگن های مسافربری از خط نرمال تا اولین ایستگاه بزرگ کشور همسایه (ایستگاه اترک) به مسافت 34 کیلومتر در این کشور تردد کنند.

وی عنوان کرد: از هفته آینده و با انتقال واگن های عریض به اینچه برون جابه جایی انتقال بار از خط عریض آغاز خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد: اتصال خط عریض راه آهن ایران به ترکمنستان از اینچه برون سبب توسعه حمل و نقل ریلی و همچنین سرمایه گذاری در منطقه و گلستان شود.

مدیرکل راه آهن شمال شرق 2 مستقر در گلستان گفت: طول اتصال خط عریض 2 کشور در مجموع حدود هشت کیلومتر است که ایران و ترکمنستان برای آن چهار میلیون دلار هزینه کردند.

اتصال خط عریض ریلی 2 کشور ایران و ترکمنستان در نقطه صفر مرزی اینچه برون استان گلستان علاوه بر افزایش مبادلات ریلی، سبب حذف هزینه های تعویض بوژی برای 2 کشور شد.

خط ریلی اینچه برون به عنوان بخشی از کریدور شمال - جنوب می تواند بخش قابل توجهی از مبادلات ریلی کشورهای مستقل مشترک المنافع را انجام دهد.

منطقه مرزی اینچه برون با بهره مندی از زیرساخت های ریلی، گمرکی و انتهاه ای در 80 کیلومتری شمال شهرستان گنبدکاووس واقع است.

اکنون اینچه برون مرکز گمرکات استان گلستان بوده و زیرمجموعه آن انتهاه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 3 فروردین 1400 بروزرسانی: 3 فروردین 1400 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1651

به "مشکل ریلی ایران و ترکمنستان برطرف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل ریلی ایران و ترکمنستان برطرف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید