همسویی عاطفی چیست و چرا مهم است؟

به گزارش تور بالی اندونزی، انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند و اکثریت قریب به اتفاق ما برای خوشبختی واقعی احتیاج به روابط با یکدیگر داریم اما همه روابط - روابط خانوادگی، مانند روابط بین والدین و بچه ها و بین خواهر و برادر، پیوندهایی که با دوستان خود دارید، آشنایی با همکاران و روابط عاشقانه - احتیاجمند کوشش از سوی همه افراد درگیر برای شادی و رضایت است تا به پتانسیل کامل خود برسند. به گفته گاتمن و سیلور، نویسندگان هفت اصل برای ایجاد ازدواج، برای ایجاد روابط شاد و رضایت بخش، درک علم ایجاد رابطه به وسیله همسویی عاطفی حیاتی است.

همسویی عاطفی چیست و چرا مهم است؟

بنابراین چگونه هماهنگی و همسویی عاطفی در روابط عاشقانه ما نقش دارد؟ مقاله زیر را بخوانید تا متوجه شوید.

همسویی عاطفی به چه معناست؟

هماهنگی و همسویی عاطفی به سادگی به معنای درک احساسات اساسی طرف مقابل در رابطه شماست. این بدان معنی است که بدانید آنچه انجام می دهند و می گویند همواره دقیقاً منعکس نماینده احساسات آنها نیست و شکیبا بودن و درک او مهم است.

به این موضوع فکر کنید - ممکن است روز بدی در محل کارتان داشته باشید، در ترافیک گیر نموده باشید و قهوه را روی پیراهن مورد علاقه خود ریخته باشید. وقتی به خانه می آیید، ممکن است مثل همواره با راضیی به همسرتان سلام نکنید. ممکن است خشن باشید و آنقدر گرم نباشید.

شما می دانید که آنچه رخ داد به هیچ وجه تقصیر او نبود، با این حال شرایط عاطفی شما به طور ناخودآگاه تا حدودی، کوچک یا بزرگ، بر نگرش شما منعکس می گردد.

اگر شریک زندگی تان رفتار غیرعادی شما را کم کم می پذیرد، اهمیتی نمی دهد و فعالانه کوشش می کند تا احساس بهتری در شما ایجاد کند، به این معنی است که او می داند که اعمال شما به علت احساسات زیربنایی شماست. این نشان می دهد که او از نظر احساسی با شما هماهنگ است.

چگونه از همسویی عاطفی برای ایجاد روابط بهتر استفاده کنیم

هر رابطه ای که بدون پایه ای قوی ساخته گردد، در نهایت فرو می پاشد. برترین راه برای درست کردن آن این است که از همان ابتدا در خصوص انتظارات خود صادق باشید.

برای ایجاد هماهنگی عاطفی، اجرای مجموعه ای از استراتژی های رفتاری لازم است که به شما در درک بهتر طرف مقابل یاری می کند و به شما یاری می کند حالت عاطفی زیربنایی او را بشناسید.

1. کنشمند باشید و از شکست در فکر خودداری کنید

کنشمند باشید و حقیقت رابطه خود را کشف کنید. به تمام جنبه ها فکر کنید - احساسات و افکار خود، احساسات شخص مقابل و زمینه بیرونی. صرف نظر از نوع رابطه ای که شروع می کنید، چه متعارف یا غیر متعارف، بعضی چیزها تقریباً جهانی هستند.

بهتر است همین الان با حقیقت روبرو شوید و به آن بپردازید نه اینکه اجازه دهید در درازمدت رابطه شما را خراب کند. مسائل حل نشده راهی برای بازگشت به سوی ما پیدا می نمایند. اجازه ندهید مسائل قابل اجتناب به رابطه ای پایدار و رضایت بخش آسیب برساند.

بعلاوه به یاد داشته باشید که یکی از بزرگترین خطرات در روابط نزدیک این است که فرض کنید طرف مقابل در احساسات و افکارش مانند شما است. اغلب اوقات، خود عاطفی ما نمی خواهد بپذیرد که فردی که به او نزدیک هستیم واقعاً با ما فرق دارد - گاهی اوقات بسیار فرق دارد.

به یاد داشته باشید که به عنوان انسان، همه ما منحصر به فرد هستیم. مهم نیست که چقدر چیزهای مشترک دارند، حتی برترین دوستان، بزرگترین عاشقان و معتمدترین شرکا هم چیزهایی خواهند داشت که با آنها مخالفت خواهند کرد.

این بد نیست زیرا از ما افراد واقعی با شخصیت های متمایز می سازد. چیزهایی که واقعاً در خصوص شریک زندگی تان دوست دارید بسیار مهم تر از چیزهایی هستند که دوست ندارید. به انتخاب های او احترام بگذارید، به کوشش های خود ادامه دهید و تصویر بزرگ (یعنی رابطه خود) را در فکر داشته باشید.

2. موانع ارتباطی را حذف کنید، از فرهنگ بگویید و اعتماد ایجاد کنید

برای اینکه ارتباط آزاد و صادقانه کار کند، باید موانع ارتباطی را از بین ببرید. هر چیزی که مانع از راحت بودن طرفین با یکدیگر گردد، مانع ارتباطی محسوب می گردد.

هیچ زمانی برای ایجاد یک تفاهم قوی تر از همان ابتدای رابطه وجود ندارد. راحت بودن به شما اطمینان می دهد که ایده روشنی از آنچه هر دو از رابطه انتظار دارید داشته باشید، چه چیزهای کوچکی مانند ترجیحات تفریح و انتخاب سبک زندگی باشد چه چیزهای بزرگتر مانند زندگی مشترک، اهداف شغلی، ازدواج و بچه دار شدن.

همواره دانستن این موارد مفید است تا شما و شریک زندگی تان بتوانید دوام طولانی مدت رابطه خود را بسنجید.

ترجیحات ارتباطی فردی خود را مشخص کنید و سپس در خصوص چیزی که برای هر دوی شما خوب است مصالحه کنید.

یک راه عالی برای انجام این کار استفاده از Tell Culture است. Tell Culture یک استراتژی ارتباطی است که در آن شما در خصوص احساسات و افکار خود در خصوص آنچه که با شما می گذرد رک و صادق باشید، موانع خود را کاهش دهید و انعطاف پذیر باشید.

این به همان مقدار برای تمام روابط مهم زندگی شما، به ویژه روابط با شریک عاشقانه خود و بعلاوه خانواده و دوستان، صدق می نماید. چیزهایی را در خصوص خودتان به او بگویید که فکر می کنید او دوست دارد بداند تا پیوند اعتماد بین شما تقویت و قوی تر گردد.

با این حال، برای اینکه Tell Culture کار کند، برای شما حیاتی است که انتظار انجام فوری درخواست خود را نداشته باشید. به یاد داشته باشید، این یک درخواست احساسی است، نه یک فرمان.

این استراتژی ها به شما یاری می نمایند تا اعتماد ایجاد کنید که تحقیقات نشان می دهد کلید داشتن روابط شاد و پایدار است. از آنجایی که مرحله آشنایی شروع رابطه شماست، ایجاد یک رابطه قابل اعتماد با شریک زندگی شما برای آینده بسیار مفید خواهد بود.

اگر می خواهید یک رابطه پایدار داشته باشید، کارهایی را برای ایجاد اعتماد و سنجش مقدار اعتماد طرف مقابل انجام دهید. انعطاف پذیری و صراحت را نشان دهید، اسرار را به اشتراک بگذارید و در پیشنهادات خود برای سازش سخاوتمند باشید.

اگر طرف مقابل ثابت کرد که قابل اعتماد است، تعهد را افزایش دهید. اگر نه، تعهد خود را مجدداً ارزیابی کنید زیرا این رابطه احتمالاً دوام نخواهد داشت.

3. مرزها، حریم خصوصی و حل تعارض

یکی از جنبه های کلیدی نشان دادن اعتماد، اجازه دادن به یکدیگر برای مشخص مرزها و اجازه دادن برای داشتن حریم خصوصی است. پیشرفت های تکنولوژیکی ارتباط مداوم را برای ما بسیار آسان می نماید.

فقط به این علت که می توانیم دائماً در تماس باشیم به این معنی نیست که انجام این کار سالم است. شما هنوز در حال عادت کردن به یکدیگر و زندگی تا حد زیادی جداگانه هستید و لازم است که فضای مورد احتیاج برای اطمینان از یک رابطه پایدار و شاد را به یکدیگر بدهید.

به طور مشابه، این زمان بسیار خوبی برای ایجاد مرزها است. با یکدیگر صحبت کنید و ایده های خود را در خصوص آنچه که با آن راحت هستید و نیستید به اشتراک بگذارید. این شما را از اختلافات دردناک و بالقوه دائمی در آینده نجات می دهد و اطمینان حاصل می دهد که هر دوی شما تصور دقیقی از انتظارات یکدیگر دارید.

اجازه دادن به یکدیگر برای داشتن فضا در صورت احتیاج، در کنار پرهیز از فشار آوردن به یکدیگر، به ایجاد شادی طولانی مدت یاری می نماید. احترام به مرزها و اجازه دادن به حریم خصوصی برای ایجاد اعتماد متقابل معجزه می نماید.

اگر با این انتظار وارد رابطه ای شوید که هرگز نباید دعوا کنید، شکست خواهید خورد زیرا اولین دعوا ممکن است به رابطه خاتمه دهد. درعوض، راهبردهایی را برای حل تعارض سالم بیاموزید و قبل از واقعیت در خصوص آنها با شریک رابطه خود صحبت کنید.

از آنجایی که هر دو شما دیدگاه ها، ایده ها و برداشت های فردی خود را دارید، به ناچار مواردی وجود خواهند داشت که باعث ناراحتی شما می شوند. همانطور که رابطه خود را شروع می کنید، هر دو طرف باید عهد نمایند که از فرضیات خودداری نمایند و همواره در هنگام مواجهه با شک و تردید، رو در رو صحبت نمایند.

اگر متوجه شدید کاری که طرف مقابل انجام می دهد باعث آزار یا اشتباه است، به آرامی به او بگویید که از کاری که انجام داده خوشتان نیامده و علت آن را دوست نداشته اید. هرگونه درگیری را با برجسته کردن مقدار اهمیت دادن به طرف مقابل و رابطه شروع کنید.

از سرزنش کردن پرهیز کنید و در تفسیر اعمال طرف مقابل سخاوتمند باشید. اگر متوجه شدید که اشتباهی مرتکب شده اید، سریع و شدید عذرخواهی کنید. اگر متوجه می شوید که به گذشته فکر می کنید، به سمت رفتار بهتر در آینده بروید.

روی پیوند مجدد و بازسازی پیوندهای عاطفی که در اثر تعارض متشنج شده اند، تمرکز کنید.

4. به یاد داشته باشید که دو نفر یک زوج را تشکیل می دهند

به یاد داشته باشید که شما در رابطه هستید تا احتیاج خود را به همراهی برآورده کنید. بنابراین، زمانی که درگیر هر رابطه ای هستید، اهداف خود را در فکر داشته باشید.

اجازه ندهید زندگی شما را به حدی از بین ببرد که خود را فراموش کنید. ایده ها، شغل، اهداف و جهت گیری شما در زندگی به مقدار ایده های شریک زندگی شما مهم است.

احترام گذاشتن به انتخاب های او راهی است که باید طی گردد اما شما حق دارید که از او نیز همین انتظار را داشته باشید. وقتی وارد یک رابطه می شوید، این موارد را برای شریک زندگی تان روشن کنید تا هر دوی شما تصور درستی از آنچه دارید داشته باشید. اجازه ندهید احتیاجها و خواسته های طرف مقابل شما را تحت تأثیر قرار دهد.

طبق قوانین Tell Culture بازی کنید و در خصوص احتیاجها و خواسته های خود صادق باشید و رک باشید. او را هم تشویق کنید که همینطور باشد.

در غیر این صورت، خطر ایجاد رنجش و ناامیدی هم برای خود و هم برای شریک عاشقانه تان وجود دارد که به منظره یک رابطه شاد و طولانی مدت آسیب می رساند.

5. سازش برترین دوست شماست

هنگامی که قرار دیدار را شروع می کنید، به یاد داشته باشید که زندگی و تصمیمات شما اکنون نقش مهمی در زندگی شخص دیگری ایفا می نماید و بالعکس. در برآورده شدن احتیاجهای خود و در عین حال برآورده شدن احتیاجهای او نیز تعادل برقرار کنید.

در پی یک مصالحه سودمند متقابل در هر زمینه ای که اختلاف نظر وجود دارد، باشید. ترفند این است که به یاد داشته باشید که کدام نبردها باید انجام گردد و کدامیک نباید انجام گردد. درک یکدیگر و احترام به احساسات اساسی یکدیگر، کلید سازش پیروز است.

توانایی سازش برای ایجاد روابط شاد و پایدار لازم است.

تمرین همسویی عاطفی

همانطور که با یکدیگر ارتباط برقرار می کنید، به جای گوش دادن به صحبت های طرف مقابل، سعی کنید احساسات زیر کلمات را درک کنید. توجه کنید که آیا او تحت فشار، غمگین، ناامید، گیج، راضی، عصبانی و غیره به نظر می رسد یا خیر.

هنگامی که در یک رابطه تازه هستید و هنوز در خصوص شریک زندگی خود یاد می گیرید، ممکن است همواره آن را درست انجام ندهید و او نیز چنین خواهند بود. با این حال، با گذشت زمان، شما شروع به درک بهتر یکدیگر خواهید کرد و رابطه شما با صبر و کوشش بهتر خواهد شد.

به لحن صدا، زبان بدن، آنچه گفته نمی گردد و محتوای کلمات توجه کنید. چنین همسویی عاطفی توانایی شما را برای درک طرف مقابل و پاسخ به روش هایی که منجر به روابط شاد و طولانی مدت می گردد، افزایش می دهد.

جامعه امروزی بر فردیت تاکید دارد اما برای اینکه هر رابطه ای جواب دهد، باید از پوسته خودمحور خارج شویم و خود را به جای دیگران بگذاریم و دیدگاه، افکار و احساسات او را درک کنیم.

نتیجه

همانطور که یک رابطه را شروع می کنید، همسویی عاطفی می تواند تضمین کند که رابطه شما یک پیروزیت پایدار خواهد بود. برای انجام این کار، باید استراتژی های مختلفی را برای سناریوهای مختلفی که با هم روبرو خواهید شد، اعمال کنید.

صبر، سازش و همدلی با یکدیگر یاری زیادی به این امر می نماید که شما و شریک زندگی تان اوقات بسیار شاد و رضایت بخشی را با یکدیگر داشته باشید.

منبع:

lifehack

منبع: هفت گنج
انتشار: 15 آذر 1401 بروزرسانی: 15 آذر 1401 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 2315

به "همسویی عاطفی چیست و چرا مهم است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همسویی عاطفی چیست و چرا مهم است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید