ورود دقیقه 90 حقوقی ها، بورس را نجات داد

به گزارش تور بالی اندونزی، خبرنگاران : در سرانجام معاملات روز شنبه شاخص کل با رشد 10 هزار واحدی نسبت به روز چهارشنبه رمقی برای جهش بیشتر نداشت و در نهایت به این نماگر رقم یک میلیون و 642 هزار واحدی را به نمایش گذاشت.

ورود دقیقه 90 حقوقی ها، بورس را نجات داد

به گزارش خبرنگاران، در نخستین ساعت معاملات شنبه شاخص کل با رشد 10 هزار واحدی مثبت شد و در محدوده یک میلیون و 641 هزار واحدی در حال حرکت به ایستگاه پرتاب بود که به یکباره در راستا از ریل صعود جا ماند.

در ساعات ابتدایی فشار فروش در گروه خودرویی بالا گرفت و از طرفی گروه پالایشی چشم باز نکرده به خواب رفت؛ این گروه برای شفاف سازی نرخ خوراک تعلیق شدند.

حقوقی ها به وعده حمایت دستوری عمل کردند

درادامه کوشش های بازار سهام، نماگر بورس افت وخیز هایی را شاهد بود و از میزان مثبت شدن کاسته می شد تا اینکه در ساعت 11 حقوقی ها بیدار شدند که به وعده حمایت دستوری خود عمل نمایند. رفته رفته در ساعات انتهای معاملات ازحجم صف های فروش کاسته شد. بر خلاف ابتدای زمان بازار که شاهد افزایش تقاضا در معاملات نمادهای بورسی و فرابورسی بودیم، با نزدیک شدن به انتها زمان معاملات شاهد افزایش قدرت عرضه در بازار شدیم.

سبزی نماگر بورس رنگ باخت؟

با فشار دولتی ها و تصمیمات جدید بورسی، از روز شنبه بازارگردانان اقدام به حمایت از صف های سنگین سهام کردند؛ اتفاقی که به مثبت شدن کمرنگ شدن شاخص بورس منجر شد. اما نکته مهم در این میان این است که شاخص کل هم وزن بیش از 4 هزار واحد ریزش داشت و در محدود 445 هزار واحدی نهاده شد که این افت به معنای کاهش ارزش سهام غیر شاخص ساز است.

حمایت اجرا شده به نوعی بازی با شاخص کل است و با خرید در چند نماد عظیم، کوشش می گردد که شاخص کل سبز گردد.

چشم به تابلوی خودرویی ها

گروه خودروسازی روز شنبه با حمایت بالای 700 میلیونی حقوقی از خودرو و حجم های بسیار خوب محرک جدیدی در بازار استارت خورد که نشان از برگشت بازار است.

در دقایق انتهای معاملات امروز در گروه چند رشته ای با بهبود قیمت در شستا و قرارگیری آن بر روی قیمت 3862 تومان شاهد تشکیل صف خرید در وغدیر، وبانک، وصندوق و معاملات مثبت 4 درصدی در وامید بوده ایم در میان محصولات شیمیایی شرایط در آریا بهبود پیدا کرد و با افزایش 3 درصدی قیمت معامله شد.

پارسان، فارس ، شپدیس ، نوری، جم، شخارک ،شپاکسا ، جم پیلن، کرماشا، از جمله صف های خرید این گروه در انتها روزبودند. در میان بانکی ها نیز وتجارت وبصادر در سقف روزانه با افزایش تقاضا دنبال شدند.

آخرین تصویر روز تابلوی بورس

در انتها معاملات روز شنبه شاخص کل با رشد 10 هزار واحدی (0.62) درصدی نسبت به روز چهارشنبه رمقی برای جهش بیشتر نداشت و در نهایت به این نماگر رقم یک میلیون و 642 هزار واحدی را به نمایش گذاشت. ارزش بازار 61 میلیون 517هزار و 661 میلیارد ریال و ارزش معاملات 119هزار و 2 میلیارد ریال و حجم معاملات به 10هزار و 185 میلیارد سهم رسید. همچنین خروج پول حقیقی در حدود 1،348 میلیارد تومان به ثبت رسید. فولاد، فملی و فارس بیشترین اثر مثبت و و سه نماد شستا، حکشتی و اخابر بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.

کسب بازدهی 1400 درصدی سهامداران تماوند

پانزدهم شهریورماه 99 نماد معاملاتی تماوند متعلق به شرکت تامین سرمایه دماوند برای نخستین بار در تابلو زرد بازار پایه فرابورس ایران بازگشایی شد و با کشف قیمت 1500 تومانی هر سهم، کام سهامداران این تامین سرمایه با کسب بازدهی 1400 درصدی شیرین شد.

دو سناریو درباره ورود حقوقی ها

بعضی از تحلیلگران بازار سرمایه در عین حال که از فعالیت بازارگردانان در بازار حمایت می نمایند، اما در مقابل عنوان می نمایند که همراهی حقوقی ها با بازار سهام اثر قطعی ندارد؛ چراکه بازار در شرایطی قرار ندارد که اگر این گروه ورود پیدا ننمایند، افتی بیشتر داشته باشد، بلکه حمایت حقوقی ها باعث می گردد که فرایند صعودی شاخص شدت بیشتری پیدا کند.

در این میان، بعضی از کارشناسان بازار سرمایه عنوان می نمایند که با همراهی حقوقی ها، از این پس صف های خرید و فروش سهام به تعادل خواهد رسید. به باور آنها، از آن جا که کار بازارگردان این است که بازار را در یک فرایند طبیعی حرکت دهد و قیمت ها را در حدود قیمت های عادلانه نگه دارد، اثر این اتفاق از روزهای آینده در بازار مشاهده خواهد شد. در مجموع معاملات کلیت بازار نشان از بهتر شدن شرایط دارد ، در نمادهای کوچک قرارگیری دماوند ، وهور کرازی، قثابت، و بیمه در سقف روزانه از جمله تحرکات مثبت بازار است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1344

به "ورود دقیقه 90 حقوقی ها، بورس را نجات داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود دقیقه 90 حقوقی ها، بورس را نجات داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید