گردشگری داوطلبانه رویکردی نوین در صنعت گردشگری

به گزارش تور بالی اندونزی، آنالیز ها شامل بیان تاریخچه گردشگری داوطلبانه و محبوبیت روز افزون آن و تعریف این مفهوم بر اساس انگیزه های رایج گردشگری و مزایا و معایب گردشگری داوطلبانه می باشد.

گردشگری داوطلبانه رویکردی نوین در صنعت گردشگری

رشد گردشگری جایگزین، سبب پیدایش بخش های متعدد بازار چون گردشگری داوطلبانه گشته است. گردشگری داوطلبانه در اواخر قرن بیستم و با رشد چشمگیر سازمان های داوطلب و گردشگری بین المللی توسعه یافت؛ چرا که نهادهایی چون صلیب سرخ برای رسیدگی به مسائل و مسائل اجتماعی و ایجاد منافع اجتماعی، به داوطلبان متکی و وابسته بودند.

امروزه گردشگری انبوه با سرعت بیشتری در حال رشد بوده و گردشگران را در معرض فرهنگ های دیگر کشورها قرار داده است. در طی دهه هشتاد قرن بیستم، گردشگری مسئولانه و گردشگری پایدار جایگزین گردشگری انبوه گشتند و تأکید رسانه ها بر خلاف طبقاتی میان متمولین و نیازمندان، سبب شد که سازمان های داوطلبانه متعددی پدیدار شده و به ارائه خدمات بپردازند. آگاهی روز افزون از مباحث زیست محیطی و نیازهای دنیای، سازمان های داوطلب را بر آن داشت که جهت جذب نقدینگی به رقابت با یکدیگر بعضیزند. به دنبال این امر، زمانی که سازمان های داوطلب با هدف یافتن راهکارهای جدید برای ارائه تعطیلات و ماجراجویی به متصدیان تورهای گردشگری پیوستند، صنعت گردشگری داوطلبانه شکل گرفت. این سازمان های خیریه بایستی راهکارهای جدیدی را برای افزایش درآمد خود می یافتند. متصدیان تورهای گردشگری و بسیاری از تجارت های دیگر نیز در صدد بودند که مباحث قومی و مسئولیت اجتماعی را مد نظر قرار دهند.

به سبب تداوم این قبیل گرایشات، از دهه هشتاد قرن بیستم، تعطیلات داوطلبانه و شمار سازمان های فعال در این زمینه، رشد چشمگیری داشت؛ به عنوان مثال، شرکت خدمات داوطلبانه خارجی VSA اخیراً شرکت تابع تحت عنوان ADDVENTURE VSA را ایجاد نمود که امکان تعامل و همکاری گردشگران با جوامع محلی کشورهای در حال توسعه و آشنایی آنان با فرهنگ جوامع محلی را فراهم می ساخت. حتی شرکت بزرگ TRAVELOCITY از تدوین برنامه ای جدید گزارش داد که سبب افزایش مشارکت افراد در فعالیت های داوطلبانه می گردد. نایب رئیس این شرکت از محبوبیت گردشگری داوطلبانه خبر داده و چنین گفت که این صنعت، به سرعت در حال رشد است.

در کتاب تعطیلات داوطلبانه که در سال 1987 به چاپ رسید، از 75 سازمان گردشگری داوطلبانه نام برده شد که این رقم در سال 2003 به 275 عدد رسید. آنچه سبب شده که در مدت زمان اندک، این بخش توسعه یابد، رشد پروژه های داوطلبانه، تنوع مقاصد، طیف بازارهای هدف و شمار بسیار سازمان های مربوط (سازمان خیریه، متصدیان تورهای گردشگری و آژانس های خصوصی) است.

به دلیل تبلیغ سفرهای داوطلبانه افراد مشهور در رسانه ها، این نوع سفرها هواداران بسیاری یافته است؛ به علاوه، به نظر می رسد که در طی ده سال اخیر، در فاصله یک ساله میان اتمام دوران دبیرستان و شروع دانشگاه، گردشگری داوطلبانه بسیار توسعه یافته است. عموماً جوانان از فاصله یک ساله میان اتمام دبیرستان و دانشگاه و یا مرخصی شغلی جهت شرکت در کارهای مختلف، سفر و انجام کارهای داوطلبانه استفاده می نمایند.

اماکن و مدت پروژه های گردشگری داوطلبانه

این پروژه ها ممکن است از یک هفته تا یک سال به طول بینجامند؛ اما اغلب توریست های داوطلب به پروژه ای تمایل دارند که کمتر از شش ماه زمان می برد. بعضی بر این ادعا هستند که حس بشر دوستی افرادی که بیش از یک سال در پروژه های گردشگری داوطلبانه شرکت می نمایند، در مقایسه با افرادی که پروژه های کوتاه تر را بر می گزینند، بیشتر است.

غالباً گردشگری داوطلبانه در مقاصد فقیر و دارای مسائل اجتماعی و مسائل سیاسی و زیست محیطی یافت می گردد که این قبیل مسائل مانع از توسعه مالی در این مقاصد می گردد؛ اما در حالت کلی پروژه های گردشگری داوطلبانه در هر گوشه از دنیا صورت می گیرد: در فعالیت های گردشگری داوطلبانه نیز در اماکن مختلفی چون جنگل های بارانی، مناطق تحت حفاظت و مناطق حفاظت شده بیولوژیکی مشاهده می گردد.

عمده مقاصد برتر گردشگری داوطلبانه شامل آفریقا، کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی، کاستاریکا، غنا، هندوراس و گواتمالا می باشند. هندوستان، مهمترین مقصد برای اغلب پروژه های گردشگری داوطلبانه است و هر ساله گردشگران زیادی برای انجام پروژه های داوطلبانه، به رزرو تور هند اقدام می نمایند.

در کمال تعجب بایست گفت که دو کشور توسعه یافته ایتالیا و انگلستان نیز در رتبه های ده و یازدهم قرار دارند؛ از این رو، گردشگری داوطلبانه، هم در کشورهای در حال توسعه و هم در کشورهای توسعه یافته صورت می گیرد. به نظر می رسد که اغلب تحقیقات اجرا شده مبتنی بر بخش کوچکی از توریست های داوطلب دنیا بوده و مختصات توریست های داوطلب از سرتاسر دنیا را در بر نمی گیرد. بنابراین همچنان که در تحقیقات نشان داده شده است، مقاصد پر هوادار گردشگری داوطلبانه، به نوع فعالیت و حوزه انجام تحقیق بستگی دارد.

نمونه هایی از سازمان های گردشگری داوطلبانه

سازمان هایی که به ارئه تجارب گردشگری داوطلبانه می پردازند، عمدتاً به ارائه خدمات پشتیبانی برای اجرای پروژه های تحقیقی و توسعه جوامع اقدام می نمایند. دو سازمان ارث و اچ و ارائه سکونتگاه برای بشر، تنها دو نمونه از این نوع سازمان ها هستند. مؤسسه ارث و اچ، گروه های مختلفی از افراد چون دانشمندان، مربیان، دانش آموزان، تجار و کاشفان را در بر می گیرد که جهت بهره مندی کامل از سیاحت های علمی، به یکدیگر پیوسته و تشکیل تیم می دهند. این سازمان گردشگری داوطلبانه، شرکت نمایندگان را از فرصت تحقیق میدانی علمی یا شرکت در پروژه های حفاظت برخوارد نموده و امکان شرکت در سیاحت های علمی را برای افراد فراهم می سازد.

سازمان ارائه سکونتگاه برای بشر نیز امکان برخورداری همزمان افراد از داوطلب شدن و بازدید از مناظر و جاذبه ها را طی یک سفر میسر نموده و بر فعالیت های عمرانی سر تا سر دنیا تأکید می کند؛ همچنین این سازمان در آفریقای جنوبی نیز در صدد برطرف مشکل فقر به وسیله ارائه پناهگاه های ساده، مناسب و بهداشتی در جوامع محلی آفریقای جنوبی است.

بر اساس اظهارات مطرح شده در سایت اینترنتی ارائه سکونتگاه برای بشر، برنامه و اقدامات آنها، تعطیلات بهتر و پر معناتری را به وسیله فراهم ساختن امکان اکتشاف اراضی و فرهنگ های جدید در حین احداث منازل و تعامل و همکاری افراد با اعضای جامعه میزبان، افزایش اطلاع و آگاهی آنان در مورد احداث منازل و سرپناه مناسب برای افراد فقیر و ایجاد و احداث منازل کم هزینه در سرتاسر دنیا به ارمغان می آورد. تا کنون این سازمان به احداث بیش از 225 هزار مسکن در سرتاسر دنیا اقدام نموده و بدین ترتیب بیش از یک میلیون نفر را در هزار جامعه مختلف تحت پوشش قرار داده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 772

به "گردشگری داوطلبانه رویکردی نوین در صنعت گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری داوطلبانه رویکردی نوین در صنعت گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید