9 نقش شگفت انگیز خواص بادمجان در سلامتی

به گزارش تور بالی اندونزی، آیا از خواص بادمجان اطلاعی دارید؟ شنیده اید که از قدیم می گویند بادمجان بم آفت ندارد. این سبزی نه تنها آفت ندارد، بلکه آن قدر خاصیت دارد که با خوردن آن می توانید از انواع بلاها جان سالم به در ببرید.

9 نقش شگفت انگیز خواص بادمجان در سلامتی

درست است؛ همین بادمجان بنفش رنگ که در خانواده صیفی جات قرار می گیرد و در کنار قیمه، طعم بی نظیری را خلق می نماید، خواص بی شماری برای سلامتی دارد. فواید بادمجان طیف وسیعی را در بر می گیرد که شامل تقویت استخوان و کاهش علائم کم خونی ست. این سبزی بعلاوه برای کاهش وزن، کنترل دیابت، بهبود سلامت قلب و عروق و سیستم گوارش مفید است. خواص بادمجان فراتر از این حرف هاست که در ادامه با آن ها آشنا می شوید.

خواص بادمجان و نقشی که در سلامت ما دارد

خواص بادمجان بسیار متنوع بوده و در جدول غذایی از ارزش بالایی برخوردار است. فواید بادمجان برای سلامتی، در درجه اول از محتوای ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی آن ناشی می گردد. این سبزی دارای آب زیاد و تقریبا بدون کلسترول یا چربی ست و منبع ویتامین C، ویتامین K، منیزیم، فسفر، مس، فیبر، اسیدفولیک، پتاسیم و منگنز به شمار می رود.

در ادامه با 8 خاصیت بادمجان در سلامت پوست، مو و به طور کلی بدن انسان آشنا می شوید.

1. یاری به هضم غذا

بادمجان مانند بسیاری از سبزیجات دیگر، منبع خوبی از فیبر است که یک عنصر ضروری در هر رژیم غذایی متعادلی ست. فیبر برای سلامت دستگاه گوارش و حرکات منظم روده ضروری ست. فیبر بعلاوه ترشح شیره معده را برای جذب مواد مغذی و پردازش غذاها تسهیل می نماید.

فیبر با کاهش بیماری های قلبی مرتبط است و این ماده می تواند اندازهی از کلسترول بد (LDL) را که شریان ها و رگ ها را مسدود می نماید، از بین ببرد.

2. یاری به کاهش وزن

یکی دیگر از خواص بادمجان تسهیل کاهش وزن است. این سبزی حاوی حداقل اندازه چربی یا کلسترول و حاوی آب زیاد است و برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، غذای بسیار سالمی خواهد بود. فیبر بعلاوه بسیار سیرنماینده است؛ به این معنی که از ترشح گرلین یا هورمون گرسنگی جلوگیری می نماید. این خاصیت بادمجان باعث می گردد که شانس پرخوری کاهش پیدا کند و بنابراین کوشش برای کاهش وزن موفقیت آمیزتر باشد.

3. خواص بادمجان در جلوگیری از سرطان

یکی از فواید بادمجان داشتن عصاره ای در پوست آن است که می تواند باعث کشتن سلول های سرطانی پوست گردد. بر اساس مقاله ای که در مجله بین المللی پزشکی بالینی چاپ شده است، عصاره بادمجان به طور موفقیت آمیزی برای درمان سرطان های پوست غیر ملانومایی استفاده شده است.

4. خواص بادمجان در سلامت استخوان

بادمجان برای افرادی که در معرض خطر تخریب استخوان و پوکی استخوان هستند، بسیار مفید است. این سبزی حاوی ترکیبات فنلی ست که رنگ منحصربه فرد بادمجان و بسیاری از میوه های دیگر را به وجود می آورد.

این ترکیبات بعلاوه با کاهش علائم پوکی استخوان، بهبود استخوان ها و افزایش تراکم معدنی استخوان مرتبط هستند. یکی از فواید بادمجان، دارابودن مقادیر قابل توجهی آهن و کلسیم است که برای سلامت استخوان و استحکام کلی آن ضروری ست.

5. یاری به برطرف کم خونی

کمبود آهن می تواند برای سلامت کلی بدن بسیار خطرناک باشد که به صورت کم خونی ظاهر می گردد. کم خونی با سردرد، خستگی، ضعف، افسردگی و حتی اختلال در عملکرد شناختی تعیین می گردد.

بنابراین، خوردن غذاهای سرشار از آهن ممکن است به مبارزه با کم خونی یاری کند که یکی از فواید بادمجان، داشتن آهن فراوان است. این سبزی بعلاوه به طور بالقوه غنی از مس است که درست مانند آهن، یکی دیگر از اجزای ضروری گلبول های قرمز خون است.

بدون این دو ماده معدنی، گلبول های قرمز در بدن نمی توانند به طور طبیعی عمل نمایند. با عبور گلبول های قرمز سالم تر در رگ هایتان، افزایش قابل توجهی در انرژی و قدرت بدنتان خواهید دید.

6. خواص بادمجان در بهبود عملکرد مغز

بادمجان منبع فوق العاده ای از مواد مغذی گیاهی ست که می توانند فعالیت شناختی و سلامت روان عمومی را تقویت نمایند. این مواد نه تنها می توانند در برابر فعالیت رادیکال های آزاد مقاومت نشان دهند، بلکه جریان خون به مغز را هم افزایش می دهند. فیتونوترینت ها و پتاسیم را که به گشادشدن رگ های خونی یاری می نمایند، می توان تقویت نماینده مغز در نظر گرفت.

7. فواید بادمجان برای سلامت قلب

یکی از خواص بادمجان داشتن فیبر است. فیبر می تواند حضور کلسترول بد (LDL) را در بدن کاهش دهد و جذب کلسترول خوب (HDL) را تحریک کند. کاهش سطح کلسترول LDL می تواند از حملات قلبی، سکته مغزی و تصلب شرایین جلوگیری کند.

در نهایت، بیوفلاونوئیدهای موجود در این سبزی برای کاهش فشار خون عالی هستند. این مواد، فشار و استرس را از روی سیستم قلبی-عروقی می کاهند و در نتیجه سلامت قلب شما را بهبود می بخشند.

8. درمان دیابت با بادمجان

بادمجان دارای فیبر بالا و مقادیر کم کربوهیدرات های محلول است؛ به همین دلیل برای کنترل دیابت یک گزینه عالی به شمار می رود. خواص بادمجان باعث تنظیم گلوکز و فعالیت انسولین در بدن می گردد. برخورداری از فواید بادمجان می تواند از عوارض جانبی بالقوه خطرناک دیابت جلوگیری کند.

خواص پوست بادمجان

خواص بادمجان فقط محدود به خود آن نمی گردد؛ بلکه پوست آن هم خواص متعددی دارد. بله درست شنیدید! پوست بادمجان که تا به حال آن را دور می ریختید هم برای سلامتی مفید است. پوست این سبزی دارای آنتی اکسیدانی ست که رادیکال های آزاد را جذب و از غشای سلولی محافظت می نماید.

برای مصرف پوست این سبزی بهتر است بادمجان هایی را انتخاب کنید که پوست تازه و شادابی دارند. هر چه قدر بادمجان ها پیرتر و رنگشان تیره تر باشد، پوست آن ها تلخ تر خواهد بود.

خواص بادمجان برای پوست و مو

فواید بادمجان فقط مختص بدن نیست، بلکه مصرف این سبزی در سلامت پوست و مو تاثیرگذار است. در ادامه به چند خاصیت بادمجان برای پوست و مو اشاره می کنیم.

1. خواص ضد پیری

بادمجان برای برطرف علائم پیری بسیار مفید است. پوست آن حاوی آنتوسیانین است که به عنوان عامل ضد پیری عمل می نماید. تحقیقات نشان می دهند که آنتوسیانین های موجود در این سبزی برای جلوگیری از پیری پوست، التهاب پوست و چندین بیماری پوستی دیگر موثر است.

2. پوست درخشان

یکی از خواص بادمجان داشتن آب فراوان است. همین خاصیت بادمجان به شما یاری می نماید تا پوستی براق، درخشان و صاف داشته باشید.

3. نرمی پوست

بادمجان حاوی 92 درصد آب است و همین آب فراوان به حفظ نرمی پوست یاری می نماید. اگر واقعا می خواهید پوستی نرم و صاف داشته باشید، این سبزی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

4. رشد مو

از دیگر فواید بادمجان می توان به دارابودن آنزیم های مختلف اشاره نمود که فولیکول های مو را تقویت می نماید. محتوای آب موجود در بادمجان هم باعث تقویت ریشه مو می گردد.

5. پیشگیری از سرطان پوست

از مهمترین خواص بادمجان، خاصیت ضدسرطانی آن برای پوست است. این سبزی حاوی اسیدکلروژنیک بوده که ضدسرطان است و از DNA در برابر جهش محافظت می نماید. بعلاوه دارای خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی ست که به کاهش مقدار کلسترول بد در بدن یاری می نماید.

خلاصه آن چه گفته شد

در نهایت این طور نیست که اگر در خوردن بادمجان زیاده روی کنید، از خواص آن بیشتر بهره می برید. همواره سعی کنید در مصرف بادمجان تعادل را رعایت کنید و این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف بیش از حد این سبزی باعث آلرژی می گردد.

اگر می خواهید از تمامی خواص بادمجان برخوردار شوید، آن را سرخ نکنید و در کنار رژیم غذایی سالمی که در پیش گرفته اید، این سبزی را هم بگنجانید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 6 خرداد 1401 بروزرسانی: 6 خرداد 1401 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 2190

به "9 نقش شگفت انگیز خواص بادمجان در سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 نقش شگفت انگیز خواص بادمجان در سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید