تعذیه ی سالمندان

به گزارش تور بالی اندونزی، موقعیتی به نام پیری یک بیماری محسوب نمی گردد که به درمان نیازمند باشد یا این که غیرطبیعی به حساب بیاید بلکه روندی طبیعی و غیرقابل اجتناب است که جزء رموز طبیعت قلمداد می گردد و به شکل عام و مستمر جریان دارد. فقط باید با اجرای یک برنامه ی صحیح و مهم تر از آن، تغذیه ی مناسب از پیری زودرس جلوگیری کرد.

تعذیه ی سالمندان

تعذیه ی سالمندان

نویسنده:شراره انصار

موقعیتی به نام پیری یک بیماری محسوب نمی گردد که به درمان احتیاجمند باشد یا این که غیرطبیعی به حساب بیاید بلکه روندی طبیعی و غیرقابل اجتناب است که جزء رموز طبیعت قلمداد می گردد و به شکل عام و مستمر جریان دارد. فقط باید با اجرای یک برنامه ی صحیح و مهم تر از آن، تغذیه ی مناسب از پیری زودرس جلوگیری کرد.

دوران پیری، دوران ضعف و ظهور بیماری هاست. در این دوران اصولاً در همه ی بافت های بدن تغییراتی به وجود می آید و بیماری های متعدد مانند بیماری های قلب و عروق ناشی از تصلب رگ ها و بیماری های مفصلی مشاهده می گردد. کاهش نیرو، کم شدن قدرت حافظه، اختلالات بینایی و شنوایی، تنگی نفس، تکرر ادرار، عدم توانایی در نگه داری ادرار و تغییرات پردامنه ی دیگر در دوران پیری دور از انتظار نیست.

پیروی از یک رژیم غذایی صحیح در این دوره مانند همه ی دوران زندگی از اهمیت خاصی برخوردار است.

اندازه کالری مورد احتیاج سالمندان به علت تغییرات اساسی دوره ی کهولت به ویژه کاهش فعالیت های جسمانی و پائین بودن سطح متابولیسیم کم تر از افراد بالغ است. البته چنان چه سالمندی فعالیت جسمانی بیش تری داشته باشد قادر به دریافت انرژی بیش تر هم خواهد بود.

توصیه ها:

*سالخوردگان سالم باید رژیم کم کالری اما مغذی، سبک و زود هضم داشته باشند.

*غذای روزانه آن ها باید حاوی پروتئین، ویتامین ها و املاح باشد و از خوردن مواد قندی به اندازه زیاد و غذاهای پرچرب، سرخ نموده و با ادویه و چاشنی زیاد پرهیز گردد.

*وجود مواد معدنی نظیر کلسیم و آهن و و یتامین های مختلف مانند ویتامین A-Cو ویتامین های گروه Bدر این دوره از زندگی به سلامت بدن یاری می نماید.

*وجود آب و مایعات در رژیم غذایی افراد مسن اهمیت زیادی دارد و روزانه 6 تا 8لیوان آب و مایعات برای آن ها توصیه می گردد.

*برای جلوگیری از یبوست، مصرف میوه های رسیده و سبزی های تازه مفید خواهد بود.

*در فاصله ی وعده های غذا، آب میوه یا قدری شیر مفید است.

*پیش از خواب هم یک فنجان شیر گرم باعث می گردد که خواب راحت تری داشته باشند.

*در تنظیم برنامه ی غذایی سالمندان باید به دریافت ویتامین D(در معرض آفتاب قرار گرفتن)،ویتامین های C-B2-B6-E-B12،املاح به ویژه آهن، کلسیم و روی توجه گردد.

منابع:

1-مهندس حلم سرشت، پریوش و هم کار اصول تغذیه و بهداشت مواد غذایی انتشارات چهر، چاپ سوم، 1379.

2-دکتر محمود زاده، سید علی و هم کاران علوم غذایی، سلامت و تغذیه مرکز انتشارات علمی دانش گاه آزاد اسلامی،1378.

نشریه پیغام زن، شماره 219.

منبع: راسخون
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1951

به "تعذیه ی سالمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعذیه ی سالمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید