درمان اختلالات خواب با یاری هوش مصنوعی

به گزارش تور بالی اندونزی، محققان گروه علوم کامپیوتر دانشگاه کپنهاگ دانمارک در مطالعه ای جدید پیروز به کشف روشی شدند که با یاری هوش مصنوعی می تواند اختلالات خواب را بهبود بخشد.

درمان اختلالات خواب با یاری هوش مصنوعی

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، دشواری خواب، آپنه خواب و نارکولپسی از جمله طیف وسیعی از اختلالات خواب هستند. در مطالعه ای جدید، محققان گروه علوم کامپیوتر دانشگاه کپنهاگ با مرکز پزشکی خواب دانمارک در بیمارستان Rigshospitalet دانمارک همکاری نموده اند تا یک الگوریتم هوش مصنوعی ایجاد نمایند که می تواند تشخیص ها، درمان ها و درک کلی ما از اختلالات خواب را بهبود بخشد.

دکتر ماتیاس پرسلوف در این باره می گوید این الگوریتم فوق العاده دقیق است. ما آزمایش های مختلفی را انجام دادیم که عملکرد آن با بهترین پزشکان این رشته در سراسر دنیا رقابت می کرد.

معاینات اختلال خواب معمولا با بستری شدن در یک کلینیک خواب شروع می گردد. در اینجا خواب شبانه فرد با استفاده از ابزار اندازه گیری مختلف کنترل شده و سپس یک متخصص اختلالات خواب 7-8 ساعت اندازه گیری از خواب شبانه بیمار را آنالیز می نماید.

پزشک به صورت دستی این 7-8 ساعت خواب را به فواصل 30 ثانیه ای تقسیم می نماید، همه این مراحل باید در مراحل مختلف خواب طبقه بندی گردد، مانند خواب REM (حرکت سریع چشم)، خواب سبک، خواب عمیق و...

پول ژننوم، استاد نوروفیزیولوژ و رئیس مرکز پزشکی خواب دانمارک شرح می دهد: این پروژه به ما اجازه داده است تا ثابت کنیم این اندازه گیری ها با استفاده از یادگیری ماشینی می تواند بسیار مطمئن انجام گردد که این امر از اهمیت بسیاری برخوردار است.

تنها در منطقه پایتخت دانمارک، بیش از 4000 آزمایش پلی سومنوگرافی، معروف به PSG یا مطالعات خواب، سالانه بر روی بیماران مبتلا به آپنه خواب و اختلالات پیچیده خواب انجام می گردد. 1.5 تا 3 ساعت طول می کشد تا پزشک یک مطالعه PSG را تجزیه و تحلیل کند، بنابراین فقط در منطقه پایتخت دانمارک می توان با به کارگیری الگوریتم جدید، بین 6000 تا 12000 ساعت پزشکی آزاد کرد.

با جمع آوری داده ها از منابع مختلف محققان پشت این الگوریتم توانسته اند از عملکرد بهینه اطمینان حاصل نمایند. در کل بیست هزار مورد اختلالات خواب از آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی جمع آوری شده و برای آموزش الگوریتم مورد استفاده قرار گرفته است.

ماتیاس پرسلف و کریستین ایگل که پروژه را از سمت علوم کامپیوتر راهنمایی می نمایند، شرح می دهند: ما داده های خواب را از سراسر قاره ها، کلینیک های خواب و گروه های بیمار جمع آوری نموده ایم. این واقعیت که الگوریتم در چنین شرایط متنوعی به خوبی کار می نماید، یک موفقیت عظیم است. دستیابی به این نوع تعمیم یکی از عظیمترین چالش ها در تجزیه و تحلیل داده های پزشکی است.

آن ها امیدوارند که این الگوریتم بتواند به پزشکان و محققان در سراسر دنیا یاری کند تا در آینده درباره اختلالات خواب بیشتر بدانند.

ماتیاس پرسلف می گوید: فقط چند اندازه گیری صورت گرفته توسط ابزارهای بالینی رایج برای این الگوریتم مورد احتیاج است. بنابراین استفاده از این نرم افزار می تواند به ویژه در کشورهای در حال توسعه که ممکن است فرد به جدیدترین تجهیزات یا یک متخصص دسترسی نداشته باشد، مهم باشد.

محققان اکنون با پزشکان دانمارکی در حال کار هستند تا نرم افزار و الگوریتم مورد استفاده برای استفاده بالینی را تایید نمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1825

به "درمان اختلالات خواب با یاری هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان اختلالات خواب با یاری هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید