شدت بیماری کرونا در قشر ضعیف بیشتر است ، نحوه مبارزه با کرونا تغییر می نماید، تا پاییز با بیماری درگیر هستیم

به گزارش تور بالی اندونزی، معاون کل وزارت بهداشت گفت: شدت بیماری زایی و مرگ و میر کرونا در اقشار ضعیف بیشتر است.

شدت بیماری کرونا در قشر ضعیف بیشتر است ، نحوه مبارزه با کرونا تغییر می نماید، تا پاییز با بیماری درگیر هستیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در ارتباط ویدئویی که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار گردید گفت: گرچه ویروس کرونا اقشار مختلف را درگیر ساخته، اما شدت بیماری در قشر های ضعیف و فقرا بیشتر است و در کشور آمریکا مرگ و میر در سیاه پوستان دو برابر سفید پوستان است.

حریرچی اضافه کرد: اثرات مالی نیز بر قشر ضعیف بیشتر است و این افراد در معرض از دست دادن شغل هستند، کشور ما هم با تحریم هم با کرونا مبارزه می نماید و به دلیل کاهش درآمد نفت احتیاج یاری اقشار و سازمان های مردم نهاد به افراد ضعیف جامعه مشهود است.

وی با بیان اینکه علت اصلی مرگ و میر ایرانیان بیماری های قلبی عروقی سرطان و دیابت است تاکید نمود: اخیرا مراجعات به مراکز بهداشتی و درمانی به علت بیماری های غیر از کرونا به شدت کاهش پیدا نموده است و علت اصلی آن ترس از کرونا و بسته شدن مراکز خصوصی است.

معاون کل وزارت بهداشت اضافه کرد: این موضوع باعث پیشرفت انواع بیماری ها و امکان کمتر موفقیت درمان در بعضی بیماری هاست. قریب به اتفاق مراکز دولتی و وابسته به نهاد های عمومی و بیشتر مراکز خصوصی از این هفته و حدبیشتر اوایل هفته بعد فعالیت معمول خود را با رعایت مسائل حفاظتی انجام خواهند داد.

حریرچی با بیان اینکه دستورالعمل چگونگی فعالیت مطب ها دردوره همه گیری کرونا چهارشنبه ابلاغ شده و دستورالعمل جراحی نیز امروز ابلاغ خواهد شد گفت: استفاده از ماسک برای بیماران مبتلا به کرونا و افراد مراقبت لازم است. پاسخ سازمان جهانی بهداشت به این سوال که چه زمانی تعطیلی ناشی از کرونا باید خاتمه یابد، گفت هنگامی که قصد داریم تعطیلی ها را خاتمه دهیم باید راه جایگزینی برای سرکوب انتشار ویروس در نظر داشته باشیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: حمل و نقل عمومی عامل 26 درصد انتقال بیماری در کشور ما بوده است، مدارس 11 درصد و دانشگاه ها 7 درصد، حمل و نقل عمومی می تواند منجر به آلودگی قابل توجه گردد، آنچه از نظر تئوریک و عملی طراحی شده تدابیر خوبی است و باید این طرح ارزیابی گردد و ببینیم چقدر قابل اتکا است، به این موضوع توجه داریم که نمی توان مشاغل را بدون توجه به حمل و نقل عمومی بازگشایی کرد و باید به میزان حمل و نقل عمومی در شرایط ایمن در ساعات اوج ترافیک توجه داشت. امروز کارخانه ها و ادارات دولتی با دو سوم ظرفیت درحال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه مبنای طرح فاصله گذاری اجتماعی هوشمند، یکی از مبانی اصلی آن لحاظ ملاحظات مالی و هم ملاحظات بیماری است توضیح داد: درحال حاضر در 2 جبهه اصلی مبارزه با تحریم و کرونا درحال نبرد هستیم. در 90 سال اخیر تنها موضوعی که همه اقتصاد دانان با هم اتفاق نظر دارند، و طبق نظرسنجی که یک نشریه از 50 اقتصاددان انجام داد، اگر فقط خود اقتصاد را در نظر بگیریم اگر بازگشایی زودرس منجر به آغاز بیماری و تعطیلی دوباره گردد اثر آن بر اقتصاد سهمگین خواهد بود. معیار اول ما در بازگشایی ها بهداشتی درمانی و این است که مردم از لحاظ درآمد به مشکل نخورند.

معاون کل وزارت بهداشت بیان نمود: در کشور های اروپایی اعلام می گردد که تا زمان کشف دارو و واکسن موثر که در دسترس مردم قرار بگیرد و اگر خود ویروس به سمت ضعیف شدن تغییر نکند، این ویروس در کشور های مختلف خواهند ماند. روسای کشور های مختلف هم اعلام نموده اند که این ویروس تا زمان رسیدن به ایمنی جمعی می تواند اثر قابل توجهی بر اجتماع و اقتصاد داشته باشد. تا وقتی 60 تا 70 درصد جامعه در برابر آن ایمنی داشته باشند و باز به شرایط ایندمیک تبدیل خواهد شد. مهم این است که در مرحله اول، اپیدمی اول را مثل سایر کشور ها کنترل کنیم.

حریرچی گفت: علم ما در خصوص این ویروس بسیار کم است و اظهار نظر ها به علت نقص علمی جهان است. باید چند هدف را در این زمینه تعقیب کنیم. بیماری زایی و مرگ و میر ویروس باید کاهش پیدا کند و این بیماری زایی باید در حدی باشد که سیستم بهداشت و درمان کشور از لحاظ نیرو و تخت پاسخ گو باشد و تحلیل نرود. همچنین اثر مالی و اجتماعی آن باید به حداقل برسد.

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: بعضی کشور های آفریقایی اعلام نموده اند که از ابتدا نمی توانند لاک دان را اجرا نمایند و حدبیشتر می توانند لاک دان نصفه و نیمه را اجرایی نمایند، زیرا مردم این کشور ها به غذا احتیاج دارند. در هیچ جای جهان به جز ووهان نتوانستند لاک دان را اجرایی نمایند. این بحث نباید خیلی فرسایشی گردد و باید با تعادل و تدبیر در این زمینه تصمیم گیری گردد.

معاون وزیر بهداشت گفت: با تدابیر اندیشه شده ما تا پاییز با این بیماری درگیر خواهیم بود.

ادامه دارد/

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1067

به "شدت بیماری کرونا در قشر ضعیف بیشتر است ، نحوه مبارزه با کرونا تغییر می نماید، تا پاییز با بیماری درگیر هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شدت بیماری کرونا در قشر ضعیف بیشتر است ، نحوه مبارزه با کرونا تغییر می نماید، تا پاییز با بیماری درگیر هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید