مواد غذایی که موجب بروز سندرم آلرژی دهانی می شوند

به گزارش تور بالی اندونزی، سبزیجات خام، میوه تازه، آجیل یا مغزهای خوراکی خام و برخی مواد غذایی معمول می توانند موجب بروز سندرم آلرژی دهانی (OAS) شوند. ادویه جاتی مانند گشنیز، زیره سبز، و بادیان رومی یا آنیس، زیره سیاه، و خردل بعلاوه

مواد غذایی که موجب بروز سندرم آلرژی دهانی می شوند

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

سبزیجات خام، میوه تازه، آجیل یا مغزهای خوراکی خام و بعضی مواد غذایی معمول می توانند موجب بروز سندرم آلرژی دهانی (OAS) شوند. ادویه جاتی مانند گشهم، زیره سبز، و بادیان رومی یا آنیس، زیره سیاه، و خردل بعلاوه می توانند موجب ناراحتی افراد مبتلا به این سندرم شوند. این مقاله جزئیات بیشتری از آن را در اختیارتان قرار می دهد.

آیا می دانستید؟

اگرچه علائم سندرم آلرژی دهانی زمانی رخ می دهند که مواد غذایی مشکل آفرین مصرف شوند، اما در بعضی موارد تنها لمس و یا پوست کندن مواد غذایی مشکل ساز هم می تواند موجب بروز خارش و یا جوشهای پوستی بر روی ناحیه متأثر از پوست گردد.

سندرم آلرژی دهانی (OAS) که بعلاوه به آلرژی نسبت به مواد غذایی خام اشاره دارد، عارضه ای است که در آن فرد در اثر خوردن مواد غذایی نپخته خواه میوه، سبزیجات و یا آجیل باشد، احساس ناراحتی می نماید. افراد مبتلا به این سندرم از خارش دهان و گلو و احساس سوزش بر روی لبها پس از مصرف این مواد غذایی خام شکایت دارند. اغلب در پی آن خارش چشم، آبریزش بینی و عطسه وجود دارد. این واکنش آلرژیک نسبت به بعضی پروتئین های موجود در این مواد غذایی است.

افرادی که در آنها آلرژی نسبت به گرده (تب یونجه) تشخیص داده شده است، معمولاً مبتلا به سندرم آلرژی دهانی می شوند. همانطور که می دانیم، گرده از گل ها و درختانی که در طول بهار شکوفه می نمایند، فراوری می گردد. از سوی دیگر، علف یا چمن در فصل تابستان گرده فراوری می نماید در حالی که گرده علف هرز در پاییز مشاهده می گردد. پروتئینهای موجود در این گرده با پروتئین های موجود در میوه های تازه، آجیل و سبزیجات خام تطابق می یابند. به عبارت ساده، پروتوئینهای بعضی مواد غذایی خام و آنهایی که موجود در این گرده هستند، از نظر ساختار شبیه به هم می باشند. در نتیجه سیستم ایمنی، در اثر قرار گرفتن در معرض گرده، همان واکنشی را از خود نشان می دهد که به هنگام مصرف مواد غذایی که حاوی این پروتئینهای مشابه هستند. تعجبی ندارد که آلرژی به گرده ارتباط بالایی با بیماران سندرم آلرژی دهانی دارد.

بسته به نوع آلرژی گرده ای که فرد تجربه می نماید، مواد غذایی که موجب بروز علائم سندرم آلرژی دهانی می شوند به احتمال زیاد تفاوت می نمایند. به اسم مثال، کسانی که نسبت به گرده درخت آلرژی دارند به احتمال زیاد نسبت به سیب واکنش منفی از خود نشان می دهند. با این حال، این افراد در صورتی که تنها نسبت به گیاه رگ وید (ragweed) آلرژی داشته باشند، با خوردن سیب دچار هیچ پیامدی نخواهند شد. در ادامه مواد غذایی را معرفی می کنیم که با توجه به ارتباط شان با بعضی آلرژی های گرده، گروه بندی شده اند.

آلرژی نسبت به گرده چمن

صیفی جات

پرتقال

کیوی

سیب زمینی

برگ چغندر سوئیسی

گوجه فرنگی

گلوتن غلات

آلرژی به گرده درخت غان

سیب

موز

کرفس

هلو

گیلاس

هویج

آووکادو

زردآلو

گشهم

لوبیا

دانه آنیس یا بادیان رومی

بادام

رازیانه

زیره سیاه

فندق

آلوبخارا

توت فرنگی

کیوی

جعفری

سویا

هویج وحشی (Parsnips)

کاسنی تلخ

آلرژی به گرده رگ وید

موز

طالبی

کنگر فرنگی یا آرتیشو

کدو سبز

هندوانه

خیار

عسلک

بابونه

اکیناسه

قاصدک

آلرژی به گرده درخت توسکا

سیب

گیلاس

تمشک

توت فرنگی

کرفس

گلابی

هلو

بادام

جعفری

فندق

آلرژی به گرده برنجاسف (Mugwort)

گشهم

رازیانه

هویج

فلفل

دانه آفتابگردان

جعفری

مواد غذایی که به هر یک از انواع آلرژی به گرده مذکور ارتباط دارند.

انار

پرتقال

لیمو

آناناس

انبه

انجیر

توت فرنگی

تمشک

بلوبری

هندوانه

انگور

داشتن حساسیت یا آلرژی نسبت به گرده از نوع بخصوصی لزوماً به این معنا نیست که فرد نسبت به تمام مواد غذایی موجود در آن گروه حساس خواهد بود. به اسم مثال، چنانچه فردی نسبت به گرده درخت غان آلرژی دارد، این شخص ممکن است تنها به 2 یا 3 ماده غذایی موجود در آن گروه حساسیت از خود نشان دهد. خاطر نشان می گردد افرادی که نسبت به انواع بخصوصی از گرده حساسیت دارند ممکن است در نهایت نسبت به دیگر انواع گرده گیاهی هم آلرژی پیدا نمایند. به این معنی که آلرژی اولیه به مواد غذایی خاصی در گروه بخصوصی ممکن است در نهایت به مواد غذایی موجود در گروه های دیگر هم کشیده گردد.

پیشگیری

خارج نمودن این مواد غذایی از رژیم غذایی فرد برترین گزینه ی پیشگیری از علائم سندرم آلرژی دهانی است. با این حال، با در نظر گرفتن لیست بلند بالای این مواد غذایی، ممکن است خودداری از مصرف این مواد غذایی برای همواره امکان پذیر نباشد. تحت چنین شرایطی فرد بایستی اطمینان حاصل کند که این سبزیجات، میوه و مغزهای خوراکی پیش از مصرف به خوبی پخته شده باشند. عمل پخت پروتئینهایی که موجب بروز واکنش آلرژیک می شوند را غیر فعال می سازد. بنابراین خوردن مواد غذایی که به خوبی پخته شده باشند به احتمال زیاد موجب بروز هیچ گونه علائم سندرم آلرژی دهانی نخواهد شد. مصرف مواد غذایی پخته شده در مایکروویو و یا کنسروی به وسیله بیماران مبتلا به سندرم آلرژی دهانی هم معمولاً جای نگرانی ندارد به این علت که گرما و یا فرایند فرآوری اجرا شده بر روی مواد غذایی کنسروی ترکیبات آلرژیک را از بین می برند. پوست گرفتن میوه هایی مانند سیب ممکن است به کاهش قابل توجه خطر بروز این سندرم یاری نماید به این علت که بیشتر آلرژن ها (مواد حساسیت زا) در پوست وجود دارند.

احتیاط

اگرچه عمل پخت به از بین بردن آلرژن ها یاری می نماید، اما استثناهایی هم وجود دارد. بنابراین، علی رغم پختن کرفس، ادویه جات، بو دادن آجیل ها و یا دانه ها (تخمه)، و یا خوردن چای گیاهی مانند بابونه، بعید به نظر می رسد که عوامل آلرژی زای آنها خنثی گردد. قانون از بین رفتن بیشتر آلرژن ها با پوست کندن میوه هم برای تمام انواع میوه قابل اجرا نیست. بنابراین، علی رغم مصرف میوه ای که پوست آن کنده شده است، علائم این سندرم ممکن است تظاهر یابند.

در بیشتر موارد مشاهده شده است که بیماران مبتلا به سندرم آلرژی دهانی تنها به چند مورد از این مواد غذایی آلرژی نشان می دهند. تشخیص مبتلا بودن این سندرم به این معنا نیست که فرد بایستی به سوی مصرف محصولات گوشتی تغییر رویه داده و این مواد غذایی مغذی را کنار گذارد. در حقیقت پیروی از یک رژیم غذایی کمتر گیاهی می تواند فرد را نسبت به طیف وسیعی از مسائل مرتبط با سلامت آسیب پذیر سازد. تمام کاری که احتیاج است انجام گردد، شناسایی گروهی از مواد غذایی مشکل ساز و انتخاب انواعی که مصرف آنها ایرادی ندارد است. بعلاوه، پختن مواد غذایی به طور مناسب پیش از مصرف، در بیشتر موارد احتمال بروز هرگونه علائم این سندرم را از بین می برد. بنابراین، محدودیتهای رژیم غذایی را دنبال نمایید، اما اطمینان حاصل نمایید که برای برخورداری از سلامت کلی مطلوب تمام مواد مغذی مورد احتیاج را دریافت می نمایید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و تقاضا می گردد به منظور دریافت توصیه های مرتبط با مشکل خاص خود به پزشک و یا متخصص تغذیه مراجعه نمایید.

منبع: راسخون
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1972

به "مواد غذایی که موجب بروز سندرم آلرژی دهانی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی که موجب بروز سندرم آلرژی دهانی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید